Senaste nytt

Tonton på tur till Thailand med Finnair

Tonton

Medlem
Hej!

Vi är ju ett gäng som har fixat status hos Finnair samt bokat resor med dem - så skulle vara skoj att se fler recensioner. Jag tänkte i alla fall skriva av mig lite kort kring min upplevelse med Finnair!

HR hörde av sig i oktober och sa "Tonton, det här fungerar inte, du måste ta semester. Minst 20 dagar detta kalenderåret". Sagt och gjort. Kvartalet avslutas 30 November, och jag tänkte att därefter kan det vara smidigt att ta semester. Jag kritade in semesterdagar och insåg snabbt att jag skulle vara ledig till 3 januari.

Jag hade sedan tidigare en hotellbokning på Bali liggandes - men det är krångligt att ta sig dit. Snabbt beslutade jag mig om att det skulle bli Mexico/Colombia-mix, alternativt Thailand. Eftersom jag nyligen varit i Mexico (som jag dokumenterade här: https://www.businessclass.se/forum/threads/semi-live-tonton-på-överraskningsresa.101359/) så föll valet på österut, och Thailand.

Jag lyckades inte hitta några bra bonusresor till Phuket - men däremot hem. Jag började därför leta alternativa utresor på revenuebilljeter. Passande nog började då Finnair med sin statuschallenge.

Jag hoppade på tåget och bokade en enkel Finnair Business ARN-HKT för 9k. Två dagar senare så kom en kampanj där man för i princip samma pris kunde flyga T/R. Surt, men inte mycket att göra.
För att inte känna att jag gick helt lottlös så köptes det lite sisådär spontant en T/R med Finnair till Bangkok i mars. Men det är ett sidospår. Jag hade ju ändå blivit Finnair Plus på köpet!

Dagarna kom, och dokument fixades (Vilket jag tänkte gå igenom längre ned). Det var dags att flyga Finnair igen!

Igen? De flesta här vet att jag inbitet flyger med *A. Det var däremot Finnair som lite oväntat fick in mig på BC.

Ett av mina första inlägg på BC beskriver min första Longhaulresa som resulterade i en op-up till Business från Ekonomi på Finnair, som statuslös hos BA.

Jag skulle flyga LHR-HEL-PVG i augusti med Finnair. Hade bokat Economy och första etappen (LHR-HEL) rullade på som förväntat. När det väl var dags för boarding mot PVG från HEL så gick jag igenom business class för att hitta min plats (8A). Men när väl Economy börjar så står det helt plötsligt rad nummer 21. Ber en flygvärdninna om hjälp att hitta min plats, och hon visar mig snällt och vänligt till min plats i business. Snacka om att jag blev glad. Men samtidigt förundrad över att jag var placerad i business på min economybiljett.

Först tänkte jag att jag kanske hade blivit uppgraderad (vilket iofs är konstigt då jag hade lägsta status på OneWorld at the moment). Vad jag sedan insåg var ju att jag hade valt plats 8A när jag checkade in dagen innan. Så Businessplatsen hade helt enkelt varit tillgänglig även fast jag hade bokat Economy.

Min första riktiga longhaul och jag blev placerad i Business, jag klagar inte. Att 8A gjorde det inte sämre, då som många andra här på BC har skrivit om innan, kanske är den bästa platsen i Business då du är ensam på din rad med två bänkar(bord?) runt dig vilket resulterar i mer privacy.

Detta var 2014. Nu drygt 7 år senare var det dags att testa Finnair igen. Något jag såg fram emot! Jag hade inga förväntningar, och har personligen inte läst/sett någon recension om Finnair på A350.

Blir en ganska kort rapport - men summerar ihop det viktiga och mina känslor kring flygningen.

Bokningsflöde
Det var enkelt att göra bokningen på Finnairs hemsida. Inga konstigheter. En likvärdig upplevelse med SAS bokningsflöde, när den hemsida väl fungerar.

Online-Check-in

Online-Check-in var enkelt att göra på Finnairs hemsida, och boardingkort kom in i wallet utan några konstigheter.

Ska erkännas att jag blev lite förvånad här - då de vid check-in på Arlanda ville kolla alla mina dokument osv. Nu hade jag bagage att checka-in, annars så hade jag testat att gå direkt till gate med mitt mobila boardingkort.

Appen

Appen är snygg, men jag tycker inte den är inte jättefunktionell. En dum sak är att man inte ser avresedatum och hemresedatum när man väl har tryckt på själva bokningen. Utan man måste gå tillbaka till menyn. Smått störande. Jag ser heller inte bokningsklass i appen. Behöver nödvändigtvis inte vara vilken bokstav, men om det är "Business Classic eller Business Light etc. Det saknas.

Ombordstigning
Prioritetsboarding erbjöds, och den följdes också. Personen framför mig var ivrig att få gå ombord, men fick snällt vända tillbaka och vänta på sin tur.

När jag väl hade promenerat några steg och nått ingången till dagens fågel, den två år gamla OH-LWP, så möttes jag av ett trevligt gäng som stod redo att välkomna mig. När de såg mitt boardingkort så sa de genast "välkommen tillbaka Mr Tonton, jag ska visa dig till din plats".

När de förstod att jag pratade svenska så växlade alla i kabinbestättningen som kunde över till svenska när de talade med mig.

Kabinen
Väl på plats så var det dags att bekanta mig med kabinen.
Den kändes väldigt fräsch och "Finsk". Kalla färger möttes med mysiga och privata sittplatser rent generellt. Jag var dock inte förtjust i sittplatsens vinkling, vilket gjorde att jag hade min skärm vinklad ut mot gången, då jag satt och arbetade stundtals under flighten. Dålig privacy i det läget.

Vill minnas att detta är likadan stolar som Air Canada har i sin business class. Däremot så hade Finnair än bättre bordslösning, där man viker ut bordet på ett annat sätt.

Mat och dryck
Kvalitén på maten var väldigt bra. Ingenting att anmärka på där. Jag överlevde också att de serverade förrän och huvudrätt samtidigt ;) Däremot så var jag lite besviken på utbudet.

Till förrätt erbjöds det öring (trout). Till huvudrätt erbjöds det lax eller kyckling.

Nu tog jag både öringen och laxen, då jag verkligen inte var sugen på kyckling. Men det blir lite tråkigt med i princip liknande för- och huvudrätt.

Drycken var superb - Jag höll mig till blåbärsdrickan och GTn.

Jag saknade en liten kaféhörna ombord, likt den SAS har. Istället hade de tagit ute en hylla/låda från en av sina trolleys, där de lade lite snacks. Denna låda la de ovanför min stol. Inte optimalt ur ett dietperspektiv, men det höll mig igång under alla 11h, då jag fastnade vid Football Manager.

Servicen
Första resan som Finnair Plus Platinum och det var riktigt bra. Jag fick verkligen en personlig service. Pursern var framme och presenterade sig och vi småpratade en bra stund, efter en stund kom även resterande del av crew fram och presenterade sig. De som kunde svenska, växlade alla till svenska. Jag såg ingen annan detta skedde till omkring mina rader iaf.

Efter start så blev jag även erbjuden en memory foam-kudde. Det har jag inte sett på andra flygningar tidigare. Trevligt!

Kabinpersonalen är f.ö baserad i Finland. Det är inte deras crew från outstations i Singapore, Hong Kong eller Delhi.

Summering
Supernöjd!
  • Fräsch kabin
  • Hela stolar
  • Trevlig personal
  • Bra flygtider
Finnair är här på allvar. Jag är inte beredd att växla över riktigt ännu - men jag kommer garanterat att alltid titta på vad Finnair erbjuder för alternativ. Det skrapas snabbt ihop lite poäng på dessa resorna, och man kan även föra över från Amex MR. Men behåller de kampanjer likt detta, så är revenue oslagbart. Svårt att få mer för pengarna än detta!

Bifogar en bilddump från resan!

Screenshot 2021-12-11 at 17.58.28.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.58.37.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.58.48.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.59.04.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.58.56.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.59.20.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.59.32.png


Screenshot 2021-12-11 at 17.58.06.png


Skål från Phuket!


 

samet

Medlem
Då kan jag komplettera...

Kycklingen var godare än laxen.
Ingen recognicion alls (jag Platinum, sambo Guld), inga samtal, kuddar osv.

Kaffehörnan ställdes iordning i pentryt, på en vagn, där även snacks osv fanns.

Flugit mycket Finnair, både med de nya 350 och de äldre 330/340. Servicen är densamma tycker jag.

Håller med om inredningen, inte nog med brist på privacy, andras skärmar stör/bländar när de sänker belysningen i kabinen.

Entertainmentutbudet kändes tunnt och föråldrat.

Men prisbilden, samt att de har jäkligt kort restid känns ändå väldigt lockande.
 

GOTBound

Medlem
Tack för en bra rapport!
Nu blir jag riktigt taggad inför min AY flygning ARN-MIA i februari.

Ang. snacks-lådan, var det störande att andra passagerare var och plockade till sig framför din stol?
Jag och GOTBound Jr. har bokat 1D & 1H då GOTBound Jr. är lätt flygrädd och ville sitta längst fram, därav att jag frågor om "snacks-trafiken" kring ens säte.
 

samet

Medlem
Tack för en bra rapport!
Nu blir jag riktigt taggad inför min AY flygning ARN-MIA i februari.

Ang. snacks-lådan, var det störande att andra passagerare var och plockade till sig framför din stol?
Jag och GOTBound Jr. har bokat 1D & 1H då GOTBound Jr. är lätt flygrädd och ville sitta längst fram, därav att jag frågor om "snacks-trafiken" kring ens säte.

Rad 1 är inte optimal på Finnairs 350, då det ofta blir saker placerade på "hyllan" framför samt att man är väldigt nära toaletten.

Raderna i mitten är bättre, då flera dessa även innebär två fönster istället för ett. Kabinen har bara 8 rader, så man är även bra placerad på längsta möjliga av till toaletter och pentry.

Nu säger jag inte det är ett stort problem, har åkte rad 1 flera gånger. Men alla är inte bekväma med att vara ögongodiset medans man rotar i snackskorgen eller väntar på toaletten.
 

raphaelmak

Medlem
Skål från Bangkok - jag var tyvärr inte med på status matching (jag åkte med Lufthansa till Bangkok) hos Finnair men tack för din rapport som ger en fullständig bild på hur Finnair business ser ut. Ha det bra i Thailand!
 

Tonton

Medlem
Då kan jag komplettera...

Kycklingen var godare än laxen.
Ingen recognicion alls (jag Platinum, sambo Guld), inga samtal, kuddar osv.

Kaffehörnan ställdes iordning i pentryt, på en vagn, där även snacks osv fanns.

Flugit mycket Finnair, både med de nya 350 och de äldre 330/340. Servicen är densamma tycker jag.

Håller med om inredningen, inte nog med brist på privacy, andras skärmar stör/bländar när de sänker belysningen i kabinen.

Entertainmentutbudet kändes tunnt och föråldrat.

Men prisbilden, samt att de har jäkligt kort restid känns ändå väldigt lockande.
Vad är det man säger - en gång är ingen gång!

Ser fram emot min T/R till BKK i mars för att få ytterligare två flighter under bältet och kunna utvärdera :)
 

Xilan

Medlem
Tack för rapporten!
Och det som alla undrar nu och som diskuteras flitigt i andra trådar. Hur var beläggningen?
 
Toppen