Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Knut-Olav

Medlem
Hej, jag har tänkt resa till gran canaria 7e till 13e januari (bokat full flex då det ser trist ut med omicron utvecklingen) och hade tänkt hyra bil dessa dagar. Har betalt resan (flyget alltså) med mitt Amex Elite. Det är för övrigt första gången jag hyr bil utomlands, så är rätt nybörjare på just det.

Kan jag då hyra med vilket hyrbilsbolag som helst så länge jag betalar med mitt Amex Elite och åtnjuta hyrbilsförsäkringen? Finns ju tillexempel "Goldcar" som är bra mycket billigare än exempelvis Sixt och Avis. Däremot är jag högsta nivå på Hertz, Avis och Sixt, är det värt att kosta på och hyra via dessa med hopp om uppgradering (tänkte hämta/lämna på flygplatsen).

Tacksam för tips! :):):)

Be sure that they accept Amex...Goldcar for example can claim that you need to sign for insurance if you use Amex.
 

donski

Medlem
Finns ju tillexempel "Goldcar" som är bra mycket billigare än exempelvis Sixt och Avis.

Det finns en anledning till detta - Goldcar är hemsk. Smutsiga bilar, långa köer för att hämta, ingen bränsle i bilen utan man får leta desperat en mack så fort man kör iväg. Aldrig igen.
 

mmarcuss

Medlem
Läser med intresse tråden. Vad krävs egentligen för att uppfylla kravet på en förbokad vistelse ? Om man bor hos en polare som bekräftar att man kan bo där via mail och sen tar bilen på kortet räcker det då? Alternativt att polaren tar 20 kr betalt för en natt ? :rolleyes: Märkligt att de inte skriver ut att det ska vara en betald vistelse…
 

mmarcuss

Medlem
Det står inget om att övernattningen/vistelsen ska vara betald, endast förbokad. Dock ska ju hela resans kostnader till minst 75% betalas med Amex.

Ja exakt. Så hyra bil på kortet 1500 kr, förbokad gratis vistelse hos kompisen på annan ort, inga aktiviteter som kostar pengar. Simsalabim 100% av resan på kortet .
 

JKS

Medlem
Väcker liv i tråden. Någon som har provat mot Axa vad som händer om boendet är gratis (exv bor hos bekant) men resa o bil betalas med Amex?
 

Lasse Kongo

Medlem
Har bokat resa, boende och hyrbil med Amex elite. Har bokat en hyrbil på Thrifty genom sas car rental. Då ingår CDW (vagnskada). Behövs någon mer försäkring? Länge sedan jag hyrde bil. Skall till USA.
 

TomJ

Medlem
Har bokat resa, boende och hyrbil med Amex elite. Har bokat en hyrbil på Thrifty genom sas car rental. Då ingår CDW (vagnskada). Behövs någon mer försäkring? Länge sedan jag hyrde bil. Skall till USA.

De gånger jag hyrt bil i USA som privatperson (förutom en gång) och bokat genom "svenska" hemsidan så har det alltid varit 0:- i självrisk. När man lämnar ser man bara till att det är tankat och bryr sig inte mer sen.

Har för mig att om man bokar genom en amerikansk hemsida så ingår inte mycket. Men det, har jag uppfattat det som, beror på att många förare i USA har en del av ansvarsförsäkringen i sin personliga försäkring och behöver således inte betala för detta när man hyr bil. Första gången jag hyrde bil i USA gjorde jag det via en amerikansk sida och försäkringen blev sen lika dyr som hyrbilen.

Men för oss utbölingar brukar det vara full coverage. Så kolla vad du bokat!
 

Lasse Kongo

Medlem
Inte ett ord om försäkring när jag boka. Är rätt torftigt med val när man bokar på SAS car rental. Tack för tipset att boka på svensk sida.
 
Toppen