Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

ante_77

Medlem
Man behöver inte chansa, SAS skriver uttryckligen att året man får förlängt räknas in i LTG
Visa bifogad bild 108521
FAQ: Corona EuroBonus | SAS
Det är ju en trevlig gest från SAS.
Själv har jag dock inte dessa bekymmer då jag redan är LTG och räknar även med att få Diamond i år (jag är optimist). Allt under förutsättning att jag inte helt enkelt får sparken p.g.a oljepriset som i dagens läge slår Glocalnet med hästlängder.
 

Dryden

Medlem
Bra av SAS och jag gör ju tolkningen att jag själv blev en vinnare, som har 1 feb till 31 januari! Blev guld under senaste perioden så ja, skönt att slippa poängjakten mot slutet av året då. Min tripp till HNL i mars nästa år landade ju dessutom plötsligt ännu mer strategiskt fint. :)
 

dino_81

Medlem
Ursäkta en trött och måhända trög man.

Min nuvarande kvalificeringsperiod löper ut 31/12-20 och jag är Gold (soft landing från Diamond) och har ännu inte återkvalificerat mig för Gold.

Idag har jag drygt 36000 poäng.

Behöver jag få in resterande 9000 poäng före 31/12-20 eller har jag nu till 31/12-21 på mig för att återkvalificera till Gold?
 

palmen

Moderator
Ursäkta en trött och måhända trög man.

Min nuvarande kvalificeringsperiod löper ut 31/12-20 och jag är Gold (soft landing från Diamond) och har ännu inte återkvalificerat mig för Gold.

Idag har jag drygt 36000 poäng.

Behöver jag få in resterande 9000 poäng före 31/12-20 eller har jag nu till 31/12-21 på mig för att återkvalificera till Gold?
SAS förlänger inte tiden man ha på sig att återkvala, utan man får statusen ett år till om man tjänat in sin status.
Du som har fått den genom soft landing är väl kanske oklart hur det räknas då jag tror att det räknsa precis som att du fått guld från en diamond tex. Jag skulle gissa på att du behöver tjäna in din status innan året är slut.
 

danielhog

Medlem
Ursäkta en trött och måhända trög man.

Min nuvarande kvalificeringsperiod löper ut 31/12-20 och jag är Gold (soft landing från Diamond) och har ännu inte återkvalificerat mig för Gold.

Idag har jag drygt 36000 poäng.

Behöver jag få in resterande 9000 poäng före 31/12-20 eller har jag nu till 31/12-21 på mig för att återkvalificera till Gold?
Det står väldigt tydligt på ”own merits”, jag tror det är för att peka ut just soft landing och framförallt de som får kort av diamant. Problemet om man inte tar bort de sistnämnda blir ju att Diamond kan ge bort ett till gold.

Något som är synd i formuleringen är att den som nått gold genom kreditkort, säg 41000 poäng från flyg och 20000 poäng från kreditkort, totalt 61000 poäng, inte omfattas. Som det är skrivet nu så får ju inte den personen förlängt. Jag gissar att det dock inte menas så, men jag kan inte utläsa något annat.
 

nili

Medlem
Tycker inte det är solklart för oss med 31 mars som expiry date.
Jag förmodar (tyvärr) att det är tänkt som ni skriver ovan men samtidigt: SAS skriver ju "SAS has decided to offer EuroBonus members a 12-month extension on their current membership level."
Min current membership level är gold med expiry date 2021-06-30.
12 månaders förlängning blir då 2022-06-30. Hade jag dock inte klarat att kvalificera mig förra perioden hade min status förlängts till 2021-06-30. Men det är bara ett önsketänkande.
 

Crille81

Medlem
Finns det bekräftat någonstans att man får förlängt om man tjänat in poängen på Amex Elite, MC Premium och flygresor. Räknas de 36 000 baspoäng man fått som ”own merites”?
 
  • Gilla
Reactions: Gru

i6niol

Medlem
Trevlig överraskning! Nådde i år precis Diamond med några hundra poängs marginal innan Jan 31 som var min brytpunkt. Har alltså Diamond säkrat ytterligare ett år så till april 2022. :)
Nu gäller det bara att SAS får flyga igen så att man kan stötta dem i dessa tider.....
 

Syversen

Medlem
Trevlig överraskning! Nådde i år precis Diamond med några hundra poängs marginal innan Jan 31 som var min brytpunkt. Har alltså Diamond säkrat ytterligare ett år så till april 2022. :)
Nu gäller det bara att SAS får flyga igen så att man kan stötta dem i dessa tider.....

Om din period slutade 31/1 så omfattas du inte av detta?

Edit: tankevurpa :)
 
Last edited:
Toppen