Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

Tonton

Medlem
Försökte be om kompensation för icke-fungerande wifi på SAS-flyget mellan ARN och EWR. Fick avslag då goodwill-poäng tydligen inte delas ut varje gång och jag har redan fått det för många gånger för samma typ av ärenden (icke-fungerande wifi). Tror att jag har fått poäng totalt vid 3 tidigare tillfällen, för flygningar till Hong Kong och Peking. Är detta en ny regel eller har det alltid varit så? Man får anmäla samma typ av fel max 3 ggr då goodwill-poäng kan betalas ut... ?

Personligen skulle jag skicka ärendet in på nytt!

Anledningen?
Tycka vad man vill om Wifi ombord, det är en annan diskussion, men SAS använder det i sin marknadsföring som en USP. Personligen så lever inte SAS upp till mina förväntningar om det inte fungerar (då jag gärna använder Wifi ombord). Att använda wifi är en del av biljettpriset jag betalar, alternativt en förmån för mig som EBG+. Då kan jag också tycka att de ska ersätta passageraren ifall det inte fungerar (ifall passageraren aktivt kontaktar SAS). Vill de inte fortsätta med det så bör de se över hur de paketerar sin försäljning.

1 minuter efter att jag postat detta så kommer detta upp i mitt facebookflöde :). Wifi är den första USP:en de använder...
"Flyg till Los Angeles med SAS och upplev alla fördelar: WiFi..."
Skärmavbild 2019-03-05 kl. 10.01.52.png
 

Kimmen00

Medlem
Fick nyss följande svar:

"Tack för ditt mail.

Vi erbjuder dessvärre inte kompensation för wifi. Mer om våra villkor för wifi hittar du här: WiFi | SAS

Med vänliga hälsningar,

xxxx"


CHANGES, ERRORS AND INTERRUPTIONS
SAS Group does not warrant that the functions contained in the web sites you visit will be uninterrupted or error-free, that defects will be corrected, or that these sites or the servers that makes them available are free of viruses or other harmful components. SAS Group has no control of the websites you access on the Internet and assumes no responsibility for any outages, weather phenomena, tail blockage or similar events affecting this service which are outside our control.

SAS does not accept any responsibility for any malfunction to your equipment or if the service does not function on your equipment. The service is provided on an “as is” and “as available” basis and SAS does not warrant that the service will be uninterrupted or error free, nor does SAS guarantee any minimum upload or download speeds. SAS shall not be liable for any direct, indirect, incidental, consequential or other damages arising out of the use of the service or inability to use the service.

SAS WiFi is activated as soon as the plane leaves the gate or at takeoff at the latest (depending on local regulations) and deactivated when the plane lands. In the first phase of WiFi roll out, some areas will not be fully covered during parts of the flight. Known service interruptions will be on flights over the North Sea to and from the UK, flights over Bay of Biscay and during flights to Svalbard and the Canary Islands. WiFi will be available during the major part of these flights.
 

palmen

Moderator
Fick nyss följande svar:

"Tack för ditt mail.

Vi erbjuder dessvärre inte kompensation för wifi. Mer om våra villkor för wifi hittar du här: WiFi | SAS

Med vänliga hälsningar,

xxxx"


CHANGES, ERRORS AND INTERRUPTIONS
SAS Group does not warrant that the functions contained in the web sites you visit will be uninterrupted or error-free, that defects will be corrected, or that these sites or the servers that makes them available are free of viruses or other harmful components. SAS Group has no control of the websites you access on the Internet and assumes no responsibility for any outages, weather phenomena, tail blockage or similar events affecting this service which are outside our control.

SAS does not accept any responsibility for any malfunction to your equipment or if the service does not function on your equipment. The service is provided on an “as is” and “as available” basis and SAS does not warrant that the service will be uninterrupted or error free, nor does SAS guarantee any minimum upload or download speeds. SAS shall not be liable for any direct, indirect, incidental, consequential or other damages arising out of the use of the service or inability to use the service.

SAS WiFi is activated as soon as the plane leaves the gate or at takeoff at the latest (depending on local regulations) and deactivated when the plane lands. In the first phase of WiFi roll out, some areas will not be fully covered during parts of the flight. Known service interruptions will be on flights over the North Sea to and from the UK, flights over Bay of Biscay and during flights to Svalbard and the Canary Islands. WiFi will be available during the major part of these flights.
Man kan ju anta att antalet anmälningar på att få ersättning för dåligt/uteblivit wifi skjutit i höjden och att man nu försöker stoppa det med denna skrivning. Det är väl så det brukar bli när för många börjar begära ersättning för något, man gör flygbolaget uppmärksammat på det och sedan ändras det.

Skulle gissa på att SAS kategoriserar alla typer av ärenden där de betalar ut ersättning och sedan för någon statistik på vad som kostar mest i poäng, vad som är mest frekvent osv. Skulle inte heller bli förvånad om folk satt detta i system att säga att wifi inte fungerade för att få ersättning även om det kanske fungerade på flighten.
 

Senator

Moderator
Försökte be om kompensation för icke-fungerande wifi på SAS-flyget mellan ARN och EWR. Fick avslag då goodwill-poäng tydligen inte delas ut varje gång och jag har redan fått det för många gånger för samma typ av ärenden (icke-fungerande wifi). Tror att jag har fått poäng totalt vid 3 tidigare tillfällen, för flygningar till Hong Kong och Peking. Är detta en ny regel eller har det alltid varit så? Man får anmäla samma typ av fel max 3 ggr då goodwill-poäng kan betalas ut... ?

Jag fick inga poäng sist i C som EBD till Washington. Bara en ursäkt...

Personligen skulle jag skicka ärendet in på nytt!

Anledningen?
Tycka vad man vill om Wifi ombord, det är en annan diskussion, men SAS använder det i sin marknadsföring som en USP. Personligen så lever inte SAS upp till mina förväntningar om det inte fungerar (då jag gärna använder Wifi ombord). Att använda wifi är en del av biljettpriset jag betalar, alternativt en förmån för mig som EBG+. Då kan jag också tycka att de ska ersätta passageraren ifall det inte fungerar (ifall passageraren aktivt kontaktar SAS). Vill de inte fortsätta med det så bör de se över hur de paketerar sin försäljning.

1 minuter efter att jag postat detta så kommer detta upp i mitt facebookflöde :). Wifi är den första USP:en de använder...
"Flyg till Los Angeles med SAS och upplev alla fördelar: WiFi..."
Visa bifogad bild 87373

Fick nyss följande svar:

"Tack för ditt mail.

Vi erbjuder dessvärre inte kompensation för wifi. Mer om våra villkor för wifi hittar du här: WiFi | SAS

Med vänliga hälsningar,

xxxx"


CHANGES, ERRORS AND INTERRUPTIONS
SAS Group does not warrant that the functions contained in the web sites you visit will be uninterrupted or error-free, that defects will be corrected, or that these sites or the servers that makes them available are free of viruses or other harmful components. SAS Group has no control of the websites you access on the Internet and assumes no responsibility for any outages, weather phenomena, tail blockage or similar events affecting this service which are outside our control.

SAS does not accept any responsibility for any malfunction to your equipment or if the service does not function on your equipment. The service is provided on an “as is” and “as available” basis and SAS does not warrant that the service will be uninterrupted or error free, nor does SAS guarantee any minimum upload or download speeds. SAS shall not be liable for any direct, indirect, incidental, consequential or other damages arising out of the use of the service or inability to use the service.

SAS WiFi is activated as soon as the plane leaves the gate or at takeoff at the latest (depending on local regulations) and deactivated when the plane lands. In the first phase of WiFi roll out, some areas will not be fully covered during parts of the flight. Known service interruptions will be on flights over the North Sea to and from the UK, flights over Bay of Biscay and during flights to Svalbard and the Canary Islands. WiFi will be available during the major part of these flights.

Min gissning är att SAS nu har ändrat Ts & Cs för att friskriva sig ansvar eftersom detta har blivit dyrt att hantera (det är bara att se antal inlägg i denna tråd). Själva kompensation är inte så kostsam, men hanteringen är nog rätt kostsam.

Är SAS smarta så tonar man ner marknadsföringen också.
 

mha321

Medlem
Frågan är om de regelmässigt säger nej till alla, eller om de bara har den friskrivningen för att öka sin flexibilitet. Och på det sättet ha ett lättare argument mot de som man av någon anledning tycker begär ersättning för det lite för ofta. (sedan är det ju öppet för varje persons tolkning var den gränsen går, om man ska följa sas normala konsekvens). Låter isåfall som ett typiskt resultat av att för många satt det I system..
 

palmen

Moderator
Märkligt att flera ändå fått kompensation, trots att villkoren uppdaterades senast 23:e augusti 2018.

---
These Terms and Conditions was last updated on 23 August 2018
---
Det är SAS vi pratar om, tog väl 2-3 år innan majoriteten av crew hade koll på att Diamond har gratis dryck. Att det bara tagit drygt ett halvår för customer support får väl då ses som bra? ;)
 

Tonton

Medlem
Min gissning är att SAS nu har ändrat Ts & Cs för att friskriva sig ansvar eftersom detta har blivit dyrt att hantera (det är bara att se antal inlägg i denna tråd). Själva kompensation är inte så kostsam, men hanteringen är nog rätt kostsam.

Är SAS smarta så tonar man ner marknadsföringen också.

Frågan är vad de egentligen har rätt att friskriva sig ifrån?
Kan de köra stenhårt på marknadsföring för en sak, men samtidigt friskriva sig från allt ansvar angående den produkten? Skulle vara intressant att se det testas - även jag själv inte är sugen på det ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Maja

Medlem
Fick nyss följande svar:

"Tack för ditt mail.

Vi erbjuder dessvärre inte kompensation för wifi. Mer om våra villkor för wifi hittar du här: WiFi | SAS

Men länken du hänvisar till ovan går ju till villkoren för wifi short haul. :eek:o_O

Lite nyfiken kan jag även bli på om man skulle testa detta mot marknadsföringslagen och just segmentet om Vilseledande marknadsföring.

Surfa på trådlöst höghastighetsinternet ombord, utan kostnad. - Sas Business och Sas Plus på långdistans flyg. Källa: Våra reseklasser: SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus och SAS Business | SAS
 
Toppen