Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Bamsefar

Medlem
Last edited by a moderator:

Bamsefar

Medlem
Visst men allt det är på Engelska - och alla är inte komfortabla att läsa Engelska - framförallt inte om man skall använda regleringen mot t.ex. ett svenskt resebolag....
 

JensE

Medlem
Har faktiskt haft turen att inte drabbas nämnvärt dock så har en kollega haft oturen.
Han hade en bröllopsresa ARN-PPT via CDG och LAX med AF för några månader sedan.

ARN-CDG planet gick sönder (problem med motor) och han fick informationen att flyget var inställt och blev ombokade via AMS till CDG med KLM.
De missade givetvis anslutningen till LAX och PPT.
Så AF gav min kollega och sin nyblivna fru en natt på ett hotell vid flygplatsen, knappast skön start på en bröllopsresa men shit happens.

Dagen efter så fortsatte resan och dom kom fram ca ett dygn sent.
Lite osäker om han har fått hotellkostnaden ersatt eller inte men jag avrådde honom att acceptera 1000 sek/pp vilket AF erbjöd sig att kompensera för allt strul.
1000 SEK var det enda dom tyckte de kunde kompensera och använde det magiska ordet extraordinära händelser.

Jag gav rådet att begära ersättning enligt 261/2004 för inställt flyg och att ankomsten till slutdestination var nästan 24 timmar sent.
Bad dom även bevisa att detta var utom deras kontroll.

Idag fick han svaret att planet inte var inställt och eftersom dom blev ombokade via AMS till CDG och att planet inte var inställt (planet avgick ca 6h sent vid kontroll på flightaware) och återigen hänvisar till extraordinära händelser samt ignorerar på kravet av bevis.

Är jag helt fel ute eller är dom berättigade till 600 EUR per person (dvs flyg över 3500 km utanför EU och kraftigt försenad ankomst)?
Tvivlar starkt på extraordinära händelser.
 

agehall

Medlem
AF har strulat till det och de är ersättningsskylldiga enligt min tolkning. De ansvarar för att han ska komma till sin destination i tid, även om det är byten involverat.

Tyvärr kan det vara uppförsbacke att få det godkänt, men han kan ju alltid backa och acceptera deras tidigare erbjudande. Dock så vore det väldigt intressant att få veta vad det är för extraordinär händelse som gjort att de inte kunde lösa flighten i tid.... Det mesta går ju att fixa med underhåll, vilket ska utföras per rutin och det är knappast extraordinärt om man slarvat och saker går sönder.
 

Gnopps

Medlem
Även långa förseningar (över 3 timmar) räknas som inställt flyg och man har rätt till kompensation, såvida det inte är extra-ordinära händelser (domslut mot Air France här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007J0402:EN:HTML).

Kom också ihåg att flygbolagen skyller allt på extra-ordinära händelser men deras definition är långt från lagens mening. Så det är verkligen inte att nöja sig med vad de skyller på. De måste enligt lagen bevisa att det var en extra-ordinär händelse så be dem göra det och hänvisa till rättsfallet ovan att även långa förseningar räknas som inställt flyg. Återkom sedan här och berätta vad för undanflykt de har; tekniska problem är per automatik inte en extra-ordinär händelse (se domslut här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007CJ0549:EN:HTML).
 

MartinH

Medlem
Mitt flyg med BA LHR-ORD blev 2 timmar försenat, missade anslutningen ORD-LAS. Fick stanna i ORD över natten och ta första flyg ORD-LAS, kom alltså fram 12 timmar försent till slut.
Har jag rätt till nån ersättning?

Tackar!
 

JensE

Medlem
Tack Agehall och Gnopps. Min kollega verkligen uppskattar eran feedback.
Ska försöka få honom att registrera sig här någon gång, så kanske han en dag får förståelse på min poänginsamlingsmani :)
Rapporterar sedan hur det gick för han.
 

agehall

Medlem
Tack Agehall och Gnopps. Min kollega verkligen uppskattar eran feedback.
Ska försöka få honom att registrera sig här någon gång, så kanske han en dag får förståelse på min poänginsamlingsmani :)
Rapporterar sedan hur det gick för han.

Gnopps och jag tar €300 var för vår tid, så din kollega kan ju slussa ersättningen vidare.. ;)

Skämt åsido, jag hoppas han lyckas och får lite plåster på såren iaf. Lite av vitsen med regelverket är ju att ge bolagen en smäll på fingrarna och lära dem att de inte kan behandla resenärerna hur som helst. Man är ju i en väldigt utsatt position när man väl comittat att åka med en carrier och något börjar strula sent inpå avgång - det finns kanske inga alternativ eller så är alla andra möjligheter mycket dyrare i det läget.
 
Toppen