Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Hej,

Försöker få till en bonusresa till USA med SAS för 4 pers. med hjälp av en 2-4-1 voucher samt poäng men blir inte riktigt klok. Inser att detta ej kommer bli i business för samtliga men jag vill maximera där det är möjligt. Jag hade tänkt nyttja 2-4-1 för mig och frun sedan använda poäng för kidsen (med 50% rabatt) för att nyttja poängen bäst möjligt. Finns business, plus och eco ledigt då vi vill åka men bara 2 i business, 2 i plus samt 4 i eco. SAS påstår att jag inte kan resa med barnen i olika klasser så vi måste välja eco på samtliga sträckor. Barnen är 8 och 9 år gamla så jag tänker att vi borde kunna gå emellan eller i bästa fall dela upp oss efter start. SAS vägrar boka i olika klasser när jag ringer in och denna resa kan jag inte själv boka på hemsidan. Dock ser jag att barn 5-11 år kan använda tjänsten "ensamresande barn" med SAS så i teorin skulle vi kunna boka den för barnen :) Tacksam för tips/input i ärendet. Känns bara så onödigt att bränna pängen i eco.
Det som ska vara helt möjligt är att du bokar 2 vuxna i business och 2 barn i plus på egna bokningar. Då kan du nyttja din voucher samt få barnrabatten. Det är ju dock lite risky att sätta barnen där själva då jag personligen tycker de är lite för små för att resa utan vuxna.
Annars borde det väl gå att göra två olika bokningar där du reser med ena barnet i business på utresan och plus hem, och den andra vuxna gör tvärt om men andra barnet, plus ut och business hem. Det kommer då bli två skilda bokningar men borde väl vara möjligt (lite osäker på hur det blir med barnrabatten då bara).

Du kan inte "kräva" att få flytta runt mellan kabinerna för att lösa ert problem. Däremot tror jag att SAS skulle vara tillmötesgående när man kommer ombord och förklarar situationen för crew att ni tänkt byta en vuxen mot ett barn under flygningen. Att byta vem/vilka som sitter i plus/business under själva flighten lär det dock bli nej på.
 

agehall

Medlem
Däremot tror jag att SAS skulle vara tillmötesgående när man kommer ombord och förklarar situationen för crew att ni tänkt byta en vuxen mot ett barn under flygningen.
Det tror jag inte man ska hoppas på. Helt plötsligt skulle det alltså bli två "ensamresande" barn i en kabin vilket inte är vad som var tänkt. Det finns anledningar till att flygbolag vill veta om sådant i förväg.
 

Canadien

Medlem
Man kan vad jag vet inte ha olika klasser i samma bokning, men du skulle kunna dela upp det i två; vuxen+barn i business, vuxen+barn i plus. Då är ingen ensamresande, och du får även poängrabatt för barnen (i en ren SAS-bokning).

Ja. priset blir dock lite högre eftersom endast en voucher fanns, och den då till viss del "wasteas" på att sänka priset på en barnbiljett i business från 50% till 25%.

D v s med två vuxna i business + voucher och barnen i Plus blir det 50k + 50k + 40k + 40k = 180k
Med en vuxen + barn i business + voucher, och barn+vuxen i Plus blir det 50k + 25k + 80k + 40k = 195k

I bägge fallen måste det bokas som två separata biljetter eftersom det inte går att mixa klass på en biljett.
 
Det som ska vara helt möjligt är att du bokar 2 vuxna i business och 2 barn i plus på egna bokningar. Då kan du nyttja din voucher samt få barnrabatten. Det är ju dock lite risky att sätta barnen där själva då jag personligen tycker de är lite för små för att resa utan vuxna.

På hemsidan kan du väll inte boka in barn under 12 på egna bokningar om du inte bokar dom som ensamåkande och det går väll inte att kombinera med barnrabatterna?

Kanske funkar om man ringer in?
 
Precis, det går ej att boka barn under 12 på hemsidan så blir att ringa in. Jag kommer boka en vuxen + barn i business (med voucher), och ett barn+vuxen i Plus för 195k. Vill inte risker ngt strul i sammanhanget. Tack för engagemang!
 

palmen

Moderator
Det tror jag inte man ska hoppas på. Helt plötsligt skulle det alltså bli två "ensamresande" barn i en kabin vilket inte är vad som var tänkt. Det finns anledningar till att flygbolag vill veta om sådant i förväg.
Det är ju precis det man hade bokat, 2 barn i plus, 2 vuxna i business. Väl ombord och innan man gått på så meddelar man att man har öneksmålet att byta ett barn mot en vuxen så det blir 1 vuxen i business med ett barn och samma sak i plus.
Jag tror (med betoning på tror) att SAS skulle kunna ha överseende med det önskemålet ombord, så länge man inte håller på och byter platser när resan väl startar. Har man beställt barnmat till barnen kommer ju dock en vuxen att få barnmat.
 
Hej allihoo,
Tack för all matnyttig information.
Tänkte boka en SAS award till nästa år.
Köpenhamn-New York och sedan hem från Washington för mig och sambon i business. (För övrigt första gången)

Tittade lite på att snart börja boka utresan. Men när jag väljer utresan som enkel, då blir poängpriset 72000 poäng (med högsta nivån på Fly Premium), betyder det jag jag måste "betala" 144000 poäng för att jag bokar de som två enkelresor eller kan man kontakta SAS och få återbetalt mellanskillnaden då en tur och retur kostar 120000 poäng för oss annars?

Tack för hjälpen i förhand
 
Hej allihoo,
Tack för all matnyttig information.
Tänkte boka en SAS award till nästa år.
Köpenhamn-New York och sedan hem från Washington för mig och sambon i business. (För övrigt första gången)

Tittade lite på att snart börja boka utresan. Men när jag väljer utresan som enkel, då blir poängpriset 72000 poäng (med högsta nivån på Fly Premium), betyder det jag jag måste "betala" 144000 poäng för att jag bokar de som två enkelresor eller kan man kontakta SAS och få återbetalt mellanskillnaden då en tur och retur kostar 120000 poäng för oss annars?

Tack för hjälpen i förhand

Detta korrigeras när du lägger till returen så att du betalar totalt 120,000p.

Lycka till

Edit: du ska alltså lägga till returen på samma bokning, genom att ringa sas (kostar 150kr) och inte boka en till enkelresa separat.
 
Toppen