Senaste nytt

Vill till EBD - tips mottages tacksamt!

B77W

Medlem
  1. Hej allesammans!

    Är ny här på forumet och har insett att det finns många rävar här med mycket erfarenhet :)Skulle vilja fråga er om era bästa sätt att skrapa ihop mer EB poäng? Är EBG idag men vill gärna komma upp till EBD. Resemönsteret mitt är sådant att jag reser mycket i tjänsten i Skandinavien och delvis Europa. Mycket är väl iofs en definitionsfråga, men i alla fall så flyger jag ju i princip tre gånger ToR på månad. Väljer främst SAS eller andra SA-partners i andrahand. Vad kan jag mer göra? Kör AMEX Premium och Mastercard kopplat mot mitt EB-konto och bokar alltid hyrbil via avis.se/Eurobonus för att kamma in lite sweet deals den vägen. Men som sagt - vad kan jag mer hitta på?

    Dum fråga men det enda som kan få mig uppåt i trappan till EBD är flygresorna va?

    Tack på förhand!

    Btw - if it ain't Boeing, I'm not going!
 

oermen

Medlem
Efter SAS satte point ned på flyvninger i Europa, så er longhaul med SAS den bedste måde at få basispoint på. De flyver dog kun med Airbus.
 

hg1980

Medlem
Som flygfanten skriver, byt ditt AMEX Premium till Elite samt skaffa SAS EuroBonus Mastercard Premium. Då får du 20000 baspoäng från Elitekortet samt 1000 baspoäng per månad från Mastercard. Där har du 32000p per år att addera till det du flyger in.
 
Först och främst måste du lära dig om skillnaden mellan baspoäng och extrapoäng. Baspoängen ligger till grund för vilken status (Silverkort, Guldkort, Diamantkort, etc) du får och extrapoängen kan användas till att boka bonusresor, spendera i SAS shoppen, boka hotell, köpa muffins ombord på SAS-plan, etc. Det finns 2 huvudsakliga sätt att tjäna baspoäng, att flyga inom Star Alliance samt kreditkort (SAS AMEX Elite, 20000 baspoäng/år och SAS Eurobonus Mastercard Premium, 1000 baspoäng/månad). Poängen du tjänar från dina Avis-hyror och från inköp med SAS AMEX premium är extrapoäng och kommer således inte att hjälpa dig att få ett Diamantkort (du kan växla in extrapoäng mot baspoäng, men det är mycket dyrt). När du flyger ska du hålla kolla på bokningsklassen och se hur mycket du tjänar (Tjäna in EuroBonus-poäng | SAS och välj Flygbolag) och du ska alltid flyga i så hög kabinklass som möjligt (helst förstaklass eller businessclass) och så många segment som möjligt och så stora omvägar som möjligt. T ex, ska du flyga Stockholm - Köpenhamn så gör det gärna exempelvis via Spanien, eller ännu bättre, via en annan kontinent. Det finns några andra sätt att få ihop Diamantkort också, t ex att flyga minst 90 segment med SAS under ditt intjäningsår, men du verkar flyga för lite för att komma upp i det.

...SA-partners i andrahand...
SA är flygbolagskoden för South African Airlines så undvik förkortningar i rimligaste mån för att undvika missförstånd. Troligtvis menade du Star Alliance-partners, men det är inte säkert att du tjänar baspoäng hos dessa. T ex är Etihad Airways en SAS-partner och skulle därför kunna anses vara en Star Alliance-partner, men du kan bara tjäna Eurobonus extrapoäng hos dem, inte Eurobonus baspoäng. Därför ska det vara Star Alliance medlemmar (och vissa SAS-partners, t ex vissa sträckor hos Wideröe).
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Likt ovan inlägg så är det viktigaste att ha koll på bokn klasser.
I learnt the hard way.
För ett antal år sedan flög jag Shanghai-Singapore-Sydney-Singapore-Shanghai och fick exakt 0 poäng.
Även flugit med lufthansa innan jag hade koll, till Indien etc och fått 25% av miles bara.
För något år sedan var Turkish ofta 100% av miles flown, men likt alla finns det ofta nu 25,50,75,100,150, 200 % eller liknande beroende på klass där eco biljetter sällan ger något att hänga i granen. De enda eco biljetter med full mileage är ofta dyrare än business discounted...

I det avseendet är ju SAS lättare ha koll på, och inte råka ut för 25% av miles etc.

Kanske obvioys eftersom du ändå är EBG, men segment som behövs (90) räknas bara på SAS flyg. Medan poäng som behövs (90.000) räknas på alla Star alliance. Håll koll på bokn klasser i förväg dock!

Obvious no2: du får också bara guld bonus 25% mer poäng, på SAS flyg.

Hur mycket flyger du i dagsläget? Vilka destinationer? Som Budgetresenär nåmner är det ofta bra med omväg. Och inte alltid dyrare. Tex kan Malmö-Arlanda-Köpenhamn-Boston ha samma pris, el billigare än Cph-boston direkt.
Har du ändå en hel resdag så att säga kan det va värt lägga till segment.
 

palmen

Moderator
Hong Kong, San Francisco, Los Angeles och Miami är de destinationer med sas som brukar ha bra priser på rea och ger minst 9000 poäng plus 25% bonus som ebg. Just nu kommer man till Kalifornien för ca 3000 kronor på sas rea de kör med 1 miljon resor. Att ta någon / några longweekends till dessa destinationer kan ge dig bra med poäng för att komma närmre diamond.

Enklast (och billigast) är dock de två ovan nämnda kreditkortet, amex elite och sas eurobonus mastercard premium. Under ett år ger dom dig 32k poäng som räknas mot status. Korten kostar dock 5500 kronor per år, som Diamond är det dock halva priset på mastercardet (800 istället för 1500).
Om du ska byta till elite så se till att bli värvad av en vän med amex så får ni båda lite extrapoäng för det. Elite kortet kan du skaffa någon månad innan ditt kvalificeringsår går ut för att vara säker på att du behöver poängen och når 90k poäng så du inte skaffar det "i onödan".
 

maswan

Medlem
Flytta till Umeå/Luleå så du alltid får två fler segment på SAS-metall på dina ToR, och kvalificera på det. 90 är inte så långt bort om du gör 3 ToR per månad, det behövs ju bara 2.5 segment per resa i snitt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem

Attachments

  • EB_Wideroe.png
    EB_Wideroe.png
    98,5 KB · Visningar: 406
Toppen