Senaste nytt

Bonuspoängsrensning Stockholm-Miami

gdaily

Medlem
I februari 2010 gjorde jag en underbar resa i en veckolång kryssning i västra Karibien med Royal Caribbean och världens största fartyg Oasis of The Seas. Att byta 15 minusgrader i Stockholm mot 15-20 plusgrader var helt enkelt underbart. Att jag dessutom lyckades flyga Virgin Upperclass dit var liksom pricken över I, löken på laxen, grädden på moset... ja ni förstår...

Jag har lyckats övertala en kompis (som bor på Kanalöarna) att göra samma resa i år, denna gång en vecka i östra Karibien med systerfartyget Allure of the Seas. Det här blir alltså en trip-report med väldigt god framförhållning; jag tänkte idag skriva om hur jag bokat min resa, och sedan återkomma om ett halvår med bilder...

Om jag skulle boka en flygresa idag med avfärd i februari till Miami så skulle det gå på ungefär 7000 kronor, plus/minus någon "lax" beroende på sträckning och så. Jag har haft den siffran som en mental notering att min resa får kosta så mycket, men jag ska banne mig åka "framför skynket", genom att tömma så många bonuskonton som möjligt.

* Fredag 3 feb 19:23 Stockholm C - 19:41 Arlanda C, SJ, Regional, tåg 286
Jag anser att bästa sättet att ta sig till Arlanda är med SJ (man hamnar i Sky City). Boka i tid så hamnar biljetten på kanske halva kostnaden mot Arlanda Express, och tar lika lång tid (18 minuter). Man kan boka den här resan med SJ Priopäng också, 3.000 poäng för 2 klass, 4.000 poäng för första klass. Det blir nog ett 4.000-poänguttag så jag kan sätta mig i loungen på Stockholms Central efter jobbet och vänta in tågavgången.

* Fredag 3 feb 20:55 Arlanda - 22:20 London Heathrow med Brittish Airways
Vanlig ekonomibiljett för 546 riksdaler. Jag vill positionera mig till London så att jag kanske kan övertala min vän att kosta på sig Virgin i Upper Class över Atlanten, eller så att vi i alla fall sammanstrålar för en lunch på Heathrow.

* Natten till lördag: Sheraton Heathrow Hotel
Boka-tidigtrabatt via Hotels.com skulle det kosta $72.02 + skatt. Det slumpade sig att jag hade en gratisnatt via Hotels.com på just $72 på valfritt hotell via deras Welcome Rewards bonussystem tack vare blandade hotellbokningar jag gjort genom åren. Klonk! Skatterna och döden kommer man ju inte undan, men natten tillbringas i alla fall i ett rum som landade på en svensk hundralapp ($14.42 efter skatt)

* Lördag 4 feb 12:30 Heathrow - 17:15 Miami med Virgin Upper Class
Poänguttag 50.000 flygpoäng + £293.26 i skatter. Kvar på Virginkontot är 200 poäng efter denna bokning... Målet var ju att om möjligt töma kontona som sagt.
Det är alltid dyra skatter på business/förstaklassresor från London, de har en sorts "lyxskatt" för avresor från London. Vill man spara lite pengar så använder man poängen för resor till London, inte från... men jag vill ju komma in i Virgins löjligt bra lounge i London, bara där skulle jag konna bo i flera dagar.

* Natten till söndag: Miami
Det här är det enda jag inte har planerat klart än; Hilton håller på att rulla ut ett "hälften poäng hälften cash"-program, och då skulle jag kunna bo på ett Class 3-hotell för 12.500 Hiltonpoäng och $40, vilket skulle passa perfekt (har 11.500 poäng på Hilton och kan lätt flytta 1.000 till från Amex, hörde jag "tömma poängkonton"?). Men det verkar vara segt med utrullningen av detta program, vi får se om de hinner få till det under det kommande halvåret.

* 5 februari till 12 februari: Allure of the Seas
Well, filmen säger väl allt:

[video=youtube;Pjj8WLtfOGQ]http://www.youtube.com/watch?v=Pjj8WLtfOGQ[/video]
05-Feb Fort Lauderdale, Florida 5:00 PM
06-Feb Nassau, Bahamas 7:00 AM 2:00 PM Docked
07-Feb Cruising Cruising
08-Feb Charlotte Amalie, St. Thomas 9:00 AM 6:00 PM Docked
09-Feb Philipsburg, St. Maarten 8:00 AM 5:00 PM Docked
10-Feb Cruising Cruising
11-Feb Cruising Cruising
12-Feb Fort Lauderdale, Florida 7:00 AM

* 12 Februari: 18:35 Miami - 09:25 (13 feb) Düsseldorf, Lufthansa, sedan Düsseldorf-Arlanda 10:25-12:25 med SAS. Båda resorna bokad i Business Class via Bmi poäng + cash. 18.500 poäng + £198.20 skatt + £130 i pengadel. Det ska dock bli intressant att se när Bmi tänker dra denna summa från mitt kredikort, än så länge har det inte skett (bokade sjunde maj).

Så, min flygresa kostar totalt £600 pund + 500 kronor, ungefär inom budgetramen, men så himla mycket bättre än en standard ekonomibiljett. Vad kryssningen däremot kostar ska vi kanske tala tyst om :)
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Bra jobbat!

British Airways har ju annars rätt bra business biljetter från Stockholm om man bokar minst en månad i förväg.
 

agehall

Medlem
Usch, nu blev jag ruskigt sugen på att kryssa igen. Jag har åkt östra och västra karibien med RCI, men det var ett par år sedan sist...
 

Gnopps

Medlem
Låter kul Ola, välplanerat verkligen! Kul att få läsa hur du har bokat. Återkom gärna med bilder från båten!
 

rob74

Medlem
Jag har lyckats övertala en kompis (som bor på Kanalöarna) att göra samma resa i år, denna gång en vecka i östra Karibien med systerfartyget Allure of the Seas. Det här blir alltså en trip-report med väldigt god framförhållning; jag tänkte idag skriva om hur jag bokat min resa, och sedan återkomma om ett halvår med bilder...

Hej Ola!

Det verkar som om du och jag känner samme trevlige kille på IoM! :)
Han tyckte nämligen "följ med mig och Ola på kryssning i februari"...
Så jag har redan bokat flyg - lite på samma sätt som du.
Återstår båten då. Som det ser ut kommer jag att ta en hytt själv, då båda mina påtänkta resekamrater har förhinder pga jobb.
Vad kör ni för variant av hytt mm?
Jag kommer anlända MIA redan 31/1 och stanna till 17/2 - lite beroende på min flygbiljett samt att jag vill spendera lite tid i Miami, då det är första gången för mig.
Ska försöka hitta något hotell på Miami Beach, men det vore ju trevligt att ansluta på ert hotell 4-5/2. Vilket Hilton blir det? Antar att det finns flera...

Jag kommer också att lägga upp en tråd för reserapport, då jag kör en liten annan rutt än du till MIA.

Det blir ju najs, det här...

rob74
 

rob74

Medlem
* Lördag 4 feb 12:30 Heathrow - 17:15 Miami med Virgin Upper Class
Poänguttag 50.000 flygpoäng + £293.26 i skatter. Kvar på Virginkontot är 200 poäng efter denna bokning... Målet var ju att om möjligt töma kontona som sagt.
Det är alltid dyra skatter på business/förstaklassresor från London, de har en sorts "lyxskatt" för avresor från London. Vill man spara lite pengar så använder man poängen för resor till London, inte från... men jag vill ju komma in i Virgins löjligt bra lounge i London, bara där skulle jag konna bo i flera dagar.

* 12 Februari: 18:35 Miami - 09:25 (13 feb) Düsseldorf, Lufthansa, sedan Düsseldorf-Arlanda 10:25-12:25 med SAS. Båda resorna bokad i Business Class via Bmi poäng + cash. 18.500 poäng + £198.20 skatt + £130 i pengadel. Det ska dock bli intressant att se när Bmi tänker dra denna summa från mitt kredikort, än så länge har det inte skett (bokade sjunde maj).

Låter grymt!
Ser fram mot rapport och bilder.
 

gdaily

Medlem
Hej Ola!

Det verkar som om du och jag känner samme trevlige kille på IoM!
Han tyckte nämligen "följ med mig och Ola på kryssning i februari"...
Så jag har redan bokat flyg - lite på samma sätt som du.

Då tycker jag att vi utser den här båttrippen till en officiell businessclass.se-resa, och utmanar fler personer att följa med. Uppenbarligen finns det en halv hytt att dela...

Vad kör ni för variant av hytt mm?
Vi har en balkonghytt mot vattnet lagom långt fram, mest för att Fredrik inte åkt dessa båtar tidigare. Stateroom #6138 om du hittar en karta över båten någonstans.

Ska försöka hitta något hotell på Miami Beach, men det vore ju trevligt att ansluta på ert hotell 4-5/2. Vilket Hilton blir det? Antar att det finns flera...
Det finns massor, vet inte än. Men troligen något nära flygplatsen
 
Last edited:
Toppen