Senaste nytt

First/busienss från USA till Centralamerika

ucce

Medlem
Ska göra en semesteresa NYC-SJO eller NYC-PVR i början av nästa år. Funderar lite på att testa någon av de amerikanska bolagen i C eller F. Har bara flugit de amerikanska bolagen i Y tidigare och det är ju inte en särskilt angenäm upplevelse. Har någon erfarenhet av detta och om det är värt de extra tusenlapparna?

Undrar också om någon har erfarenhet av när man bör boka biljetterna - är det vanligt med promotions som man bör vänta in? Det kommer att vara semestertider vilket talar för tidig bokning i Y, men kanske mot i C/F?
 

Senator

Moderator
Hej,

Star Alliance har en kombinerat Z-class med 2 stopover. T.ex. du kan flyga ARN-FRA-JFK/EWR (stopover) sen EWR/JFK till inrikes destinationer. Jag hade kollat om detta också gäller SJO/PVR.

Jag har precis bokat ARN-ZRH-LAX med LX (Stopover), sen LAX-DEN med UA (stopover) avsluttas med DEN-EWR-LHR med CO (en dag med möter i London) hem med SAS nästa morgon. Totalt 22tkr i business.

Jag skulle resa med CO över alla andra amerikanska bolag alla dagar i veckan, och två gånger på helgen. Till SJO/PVR flyger CO med nya B737NG och några gånger med B757-200 med liggstolar.

Annars är det väl AA som är alternativ. Jag har bra erfarenhet från UA, men US är inte bra i min bok.

Star* gäller på UA, CO, LH, AC och kan kombineras med LX och SK.
 

ucce

Medlem
Hej,

Star Alliance har en kombinerat Z-class med 2 stopover. T.ex. du kan flyga ARN-FRA-JFK/EWR (stopover) sen EWR/JFK till inrikes destinationer. Jag hade kollat om detta också gäller SJO/PVR.

Jag har precis bokat ARN-ZRH-LAX med LX (Stopover), sen LAX-DEN med UA (stopover) avsluttas med DEN-EWR-LHR med CO (en dag med möter i London) hem med SAS nästa morgon. Totalt 22tkr i business.

Jag skulle resa med CO över alla andra amerikanska bolag alla dagar i veckan, och två gånger på helgen. Till SJO/PVR flyger CO med nya B737NG och några gånger med B757-200 med liggstolar.

Annars är det väl AA som är alternativ. Jag har bra erfarenhet från UA, men US är inte bra i min bok.

Star* gäller på UA, CO, LH, AC och kan kombineras med LX och SK.

Tack! Resan kommer inledas med en EB award med Amex-rabatten till EWR, så första delen är inte aktuell. Men av ditt svar ovan att döma så är CO C värd namnet? Kostar cirka 8000sek t/r EWR-PVR att jämfört med 4000 i Y. Vad som är prisvärt eller inte kan ju alltid diskuteras iofs...
 

JensE

Medlem
Enligt min kännedom så flyger bara CO 737 till SJO och har ej C utan det är inrikes F.
Skulle det bli en equipment swap så är det ändå inrikes F service som gäller, fast lite trevligare stolar om det är en 757-200.
Inrikes F med CO är inget speciellt men är en av dom bättre inom USA.

Alla 737:eek:r ska ha DirecTV (Live TV) installerat vid årsskiftet.
Idag så är det långt ifrån alla plan som har IFE pga strulet med Koito's stolar.Koito Industries - Wikipedia, the free encyclopedia

Du kan förvänta dig priority boarding, drink före take-off och val av en varmrätt.
 

Senator

Moderator
Hej,

Senast jag åkte med CO från SJU till EWR använde CO namnet "Latin America Business" på alla resor utanför USA (SJU är jo lite annorlunda). Man använder samma flygplan, men jag tror det fanns bättre mat. Det vill säga i USA heter samma stol First och utanför USA Business :)

Frågan dock är: 8000tkr eller 4000tkr... Dubbla poäng, mat, vin, ganska lång resa... Jag hade nog åkt framme :)

//Senator
 
Toppen