Senaste nytt

Fortsätta med Eurobonus ?

nagm

Medlem
Vecko pendlar idag STO-OSD och har Eurobonus guld kort, ska jag forsätta samla där eller är det bättre att skaffa ett annat kort inom Star alliance?
 

agehall

Medlem
Är det korrekt att anta att du kvalificerar på antal flighter och inte på EB-poäng? Isåfall kan det bli svårt att behålla status med M&M eller andra program eftersom man (svjv) bara får räkna sträckor när man flyger på programmets egna bolag.

Om man vänder på frågan, har du någon anledning till att du vill byta bort EB mot något annat?
 

nagm

Medlem
Tack för svaret, har kvalificerat mig på både flighter samt poäng.
Min tanke var att utnyttja dom sämre bokningsklasserna till EB för att behålla mitt guld och utnyttja min business biljetter på något annat program om det skulle ge mera. Vill utnyttja min poäng till resor i Usa samt asien om det hjälper.
 

jth

Medlem
En sak att väga in är ju att du får din 25% EBG-bonus när du krediterar till EB. Det kan vara värt att vara kvar av den anledningen om du vill samla poäng för bonusresor.
 
Min tanke var att utnyttja dom sämre bokningsklasserna till EB för att behålla mitt guld och utnyttja min business biljetter på något annat program om det skulle ge mera.

Finns nog inget program som ger mer än 200% poäng för Business Class resor. Om du reser med SAS får du som sagt 25% extra EBG bonus.

Ta en titt på US Airways kampanjen som löper just nu - ett bra sätt att få award resor...
 

agehall

Medlem
Om du flyger mest med SK, så är det nog bäst på alla sätt att stanna hos EB. Skaffa ett co-branded amex (och diners samt MC också för den delen) så att du samlar så mycket poäng som möjligt.

Den fördel du skulle få av att samla poäng hos tex M&M är väl att det möjligen kan finnas fler award-platser för M&M-medlemmar än för EB. Men å andra sidan så måste du troligen nå SEN för att kunna utnyttja det på ett bra sätt. Med lite plannering ska det inte vara några problem att använda EB-poäng heller.

Om du däremot flyger mest på andra bolag än SK, så kan det vara läge att byta...
 
Toppen