Senaste nytt

Barcelona till Vancouver - Maximera miles och segment

Planerar att åka till Vancouver i april och stanna där två veckor. Från början var tanken att stanna till i New York i några dagar men vi beslutade att skippa det. Så därför har jag börjat om från scratch igen och suttit med IATA Matrix och försökt till vettiga kombinationer med samma allians och få till vettiga segment med bra priser.

Bor i Barcelona och har kommit fram till att OneWorld är bästa allians för den här resan. Bästa pris jag har hittat än så länge är precis under 600 euro t/r vilket känns mycket vettigt! Däremot så har jag problem med en onödigt lång layover på ditresan (11 timmar+ i Dallas...blää) som jag vill slippa.

Har någon lust att hjälpa till med andra rutt förslag med liknande datum, priser, mileage och allians?

oneworld 597.jpg

De här segmenten ger mig runt 14,000 miles enligt Google Maps, vet ej om det är samma antal miles som bolagen räknar dock? Har BAEC Blue nu och vill försöka få ut 100% på alla segment, är det möjligt enligt ovanstånde? Räcker med 6 segment om det gör det enklare.

BCN BA X/LON BA X/E/CHI BA X/E/DFW BA YVR M 127.31QL2APAYQ BA X/E/DFW BA X/LON BA BCN M 127.31QL2APAYQ NUC 254.62 END ROE 0.746177 XT 6.67JD 2.21QV 49.61UB 8.48YC 10.78XY 7.70XA 5.79AY 19.70CA 1.37RC 11.41SQ 280.00YQ 3.47XF DFW4.50
 
Last edited:
Jag gjorde en uträkning av miles och TP och kom fram till följande:

Ditresa: 7233 miles och 65 TP
Hemresa: 7217 miles och 55 TP
Totalt: 14450 miles och 120 TP

Tydligen så behöver man 300 TP numera för att nå brons hos BA. Fattas 180 TP för detta, känns ganska orimligt med tanke på hur många miles resan ger, inte sant?
 
Det börjar dra ihop sig till bokning.

Kom igen nu grabbar! Är det inte någon här som kan fixa fram bättre segment och priser än mig (som precis börjat använda Matrix för 3 veckor sedan).

Upp till bevis nu! :)
 
BCN-LHR-DFW-YVR
YVR-DFW-IAH-LHR-BCN

14700 miles
120 TP

598 euro t/r

Hur går man nu till väga för att boka den här härligheten? Via BA eller AA? Är det bättre att gå via en resebyrå? Antar att det tillkommer avgifter då?

14700:21:25:46.jpg

BCN BA X/LON BA X/E/DFW BA YVR M 127.31QL2APAYQ BA X/E/DFW BA X/E/HOU BA X/LON BA BCN M 127.31QL2APAYQ NUC 254.62 END ROE 0.746177 XT 6.67JD 2.21QV 53.01UB 8.36YC 10.62XY 7.60XA 5.70AY 19.71CA 1.37RC 11.41SQ 280.00YQ 2.28XF IAH3.00
 
Prova mata in det in i hipmunk, du får nog svaret hur du kan boka den. Annars om du har en resebyrå tillhands så kan de också hjälpa till. Resia kunde en del men ibland såg de inte biljetter som jag kunde boka via andra aktörer.
 
Tack Stewi, testar detta. Dock verkar det inte finnas möjlighet att klistra in routingkoder där?

Jag har ett BAEC kort, är det bättre att kreditera alla miles för ovanstående resa till detta eller är det bättre gå med i AA istället och köra där? BAEC verkar ha rätt kassa villkor och poäng numera?

Eftersom resan gäller för två pers, får jag poäng för båda två på samma kort eller måste jag skaffa ett kort till för medresenären?
 

henrik l

Medlem
Du måste ha två kort, men sedan kan du även se till att ordna med ett "household account."

Misstänker att du har tittat på "flight calculator" när du räknat TP och miles. När du ändå ska till det bortre hörnet av Nord-America är ett tips att försöka hitta en biljett som gör att du kan maximer ditt flygaande och därmed dina TP. Lyckas du med att hitta flighter tvärs över USA så får du 35 TP, istället för 10+10 om du delar upp flighten. Med lite trixande borde du kunna komma upp i åtminstone 90+90 TP. (10+35+35+10)
 
Hipmunk får jag inte fram något på, den föreslår kortast resväg och jag kan inte själv bestämma routing eller layovers.

Kollade med Billiga flygbiljetter och lågprisflyg. Boka flygstol med bl.a. SAS hos Flygstolen.se också. De visste inte vad ITA biljetter är men när jag förklarade så säger du att de kan göra de om deras system har tillgång till flighterna. Dock så fick jag vänligt förklara vad en layover betyder... suck :)

Har mailat uppgifterna från ITA till dom, får se vad dom säger men det känns väldigt avlägset. Inte visste jag att det skulle vara så svårt att boka biljetter när man redan har gjort 95% av deras jobb?
 
Du måste ha två kort, men sedan kan du även se till att ordna med ett "household account."

Misstänker att du har tittat på "flight calculator" när du räknat TP och miles. När du ändå ska till det bortre hörnet av Nord-America är ett tips att försöka hitta en biljett som gör att du kan maximer ditt flygaande och därmed dina TP. Lyckas du med att hitta flighter tvärs över USA så får du 35 TP, istället för 10+10 om du delar upp flighten. Med lite trixande borde du kunna komma upp i åtminstone 90+90 TP. (10+35+35+10)

Två kort låter rimligt. Frågan är dock om man ska köra på BA eller AA då? Fördelar, nackdelar? Är ju samma allians?

Har kollat på BA flight calculator för att räkna ut. De är snåla med TP på kortare (under 4 timmar) flygningar. Får bara ut som du säger 10 TP. Tack för tipset, ska kolla upp detta! Även med 180 totala TP så saknar jag ändå 120 TP för att ens nå brons hos BA :(
 
Flygstolen klarade av att göra en testbokning.

BA 477 S 17APR 2 BCNLHR HK1 0715 0835 320 E 0
SEE RTSVC
3 BA 193 Q 17APR 2 LHRDFW HK1 1145 1535 744 E 0
SEE RTSVC
4 BA4849 S 17APR 2 DFWYVR HK1 1710 1920 738 E 0
OPERATED BY AMERICAN AIRLINES
SEE RTSVC - TRAFFIC RESTRICTION EXISTS
5 BA4351 S 01MAY 2 YVRDFW HK1 0845 1445 738 E 0
OPERATED BY AMERICAN AIRLINES
SEE RTSVC - TRAFFIC RESTRICTION EXISTS
6 BA5737 Q 01MAY 2 DFWIAH HK1 1710 1815 M80 E 0
OPERATED BY AMERICAN AIRLINES
SEE RTSVC - TRAFFIC RESTRICTION EXISTS
7 BA 196 Q 01MAY 2 IAHLHR HK1 2035 1140+1 777 E 0
SEE RTSVC
8 BA 480 S 02MAY 3 LHRBCN HK1 1525 1830 320 E 0
SEE RTSVC

Totalpris 5736 SEK + 150 SEK i bokningsavgift.

Bra att veta, nu kan man fortsätta att trixa lite med segmenten. Det verkar dock vara svårt att komma upp i mer än 120-130 TP då man inte kan flyga tex LHR-JFK-LAX-YVR (sista sträckan görs med Alaskan och det ger 0 TP). Mer än 160 TP verkar svårt att nå tyvärr. Nån som har förslag?
 
Toppen