Senaste nytt

Barcelona till Vancouver via New York! Mest poäng för lägsta pris?

Hej på er! Är färsk medlem här men jag har lärt mig väldigt mycket under den tiden. Hittar alltid en massa bra och fascinerande läsning! Nu är det som så att jag planerar en resa till Vancouver någon gång i vår eller höst och vill suga på mig så mycket miles som möjligt då.

Uppdatering:
Jag har kikat både på OneWorld och Star Alliance och vet ej vad som är mest fördelaktigt egentligen, har hört att BA ger 100% på economy vilket är den klassen jag får hålla mig till. Men Star Alliance ger mer frihet känns det som? Tankar, idéer?

Jag har kikat på IATA Matrix och fått fram ett gäng förslag, dock är det svårt att matcha allians och datum tycker jag. Med OneWorld / BA kan jag åka för runt 650 euro t/r dock med enbart ett mindre antal segment. Med Star Alliance kan jag komma upp i 6-8 stycken och får lite mer miles.

Är det nån kunnig här som kan tänka sig att hjälpa till att maximera mina segment och miles men samtidigt hålla sig till en vettig budget. Under 700 euro t/r vore optimalt.

Här är ett förslag, men jag är säker på att det går att få bättre rutter och priser :)

sa-973.jpg

Ps. åker gärna B777,B747,A340 eller A330 över Atlanten om möjligt.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Välkommen hit, vi hjälper dig gärna! Det finns så väldigt många alternativ som passar in på dina krav så vad sägs om du börjar med att söka nlite på ITA och exempelvis momondo.com. Hitta två-tre du gillar så kan vi hjälpa att maximera dem.

Av de bonusprogram du nämner tror jag bara det är British Airways som ger fulla poäng (dock ej statusgrundande) också för billiga biljetter.
 
Tack! Jag kan leta upp lite förslag på rutter genom tex Momondo eller Matrix men behöver som sagt hjälp att maximera dom och även för att få koll på vilka bolag som flyger vissa rutter med större kärror. Vill undvika att flyga A321 eller liknande över Atlanten när det går att åka B777 eller B747. A380 hade inte heller varit fel men antar att de biljetterna är dyrare?
 
Det är inte lätt att svara på en sån fråga rakt av.
Hade du kunnat bestämma vad du är efter så vore det lättare: stor maskin över Atlanten, status hos någon allians, besöka London oftare, undvika FRA. Möjligheterna är oändliga här :)
Eftersom vi utgår ifrån BCN då kanske kan BAEC vara något för dig med tanke på IB? Sen flyger ju AA till Paris över Atlanten och BA till London.
Vill du bara ha kul på semester eller planerar du många resor senare? Varför vill du ha status: extra baggage, lounge, uppgraderingar? Och sist men inte minst vad är budgeten? Vore dumt att föreslå en MR i C när du är ute efter en billigare resa och struntar i elitstatus.

Tänk på att före 1 april är biljetterna billigare och när det är turistsäsong då är de hutlöst dyra.
 
Det är inte lätt att svara på en sån fråga rakt av.
Hade du kunnat bestämma vad du är efter så vore det lättare: stor maskin över Atlanten, status hos någon allians, besöka London oftare, undvika FRA. Möjligheterna är oändliga här :)
Eftersom vi utgår ifrån BCN då kanske kan BAEC vara något för dig med tanke på IB? Sen flyger ju AA till Paris över Atlanten och BA till London.
Vill du bara ha kul på semester eller planerar du många resor senare? Varför vill du ha status: extra baggage, lounge, uppgraderingar? Och sist men inte minst vad är budgeten? Vore dumt att föreslå en MR i C när du är ute efter en billigare resa och struntar i elitstatus.

Tänk på att före 1 april är biljetterna billigare och när det är turistsäsong då är de hutlöst dyra.

Tack för tipsen! Nej jag förstår att det inte är helt lätt att rekommendera vad som är bäst för mig.

Som jag försökte visa i min priolista i första posten så är priset viktigast och att jag maximerar mileage, ju fler poäng destu bättre - om jag måste sick sacka lite är okej (fast inom rimliga gränser såklart). Allt annat är bara bonus. Att få åka vettiga kärror kanske känns som en självklarhet, men tror inte det är så idag längre då många bolag flyger mindre då det är mer ekonomiskt för dom. Som sagt så vore UTO kul att kunna använda och även få en högre procentsats på milen fram eller tillbaka (då blir det väl SK som gäller?)

I nuläget så tror jag inte det kommer fler liknande längre resor, förmodligen enbart inom Europa – så i första hand är jag nog ute efter trevlig status, smidig och snabb incheckning, bättre komfort etc. Om det sedan visar sig att jag har tillräckligt många poäng efter ett år och vet att jag kommer ha svårt att upprätthålla nivån (oavsett om det enbart är brons) året efter så använder jag så klart dom för att åka nånstans.
 
Last edited:
Optiontown begränsar dina val självklart.
Här är två exempel med en layover i NYC som ger 100% points och Silver status hos t.ex. OK Plus eller bara Silver status hos Flying Blue för ungefär €1000.
BCN-CDG-CVG-DTW-EWR
EWR-DTW-YYZ-CDG-BCN

JFK-DCA-DTW-SEA-YVR
YVR-DCA-DTW-MSP-JFK
NYCYVR5MAR.jpg

BCNNYC5MAR.jpg

Jag gör screenshots på Deltas hemsida för att visa att det är möjlig att boka och validera. Man kanske kan maximera ännu mer och komma närmare Guld på samma biljetter. Tror det är max 16 legs som går att få på dessa fare.

Ska se om jag kan få något liknande för Star Alliance. Oftast där problemet ligger i att få det bokat.
 
Tack för hjälpen Stewi! Ser intressant ut, fast lite i överkant i prisnivån.

Har ingen fast budget men vill komma under 1000 euro t/r, fast ju billigare desto bättre. Jag tror att BAEC eller ACAP är vettigast för mig, men även Star Alliance är intressant då jag mest håller mig inom Europa.

Silver vore kanon! Guld lär bli väldigt svårt känns det som.

Edit: Såg att BA har en kampanj just nu där jag såg att jag kunde flyga LHR-YVR t/r för runt 650 euro. Hade dock enbart fått runt 6500 poäng för den resan. Går att åka till LGW billigt från BCN med EasyJet för runt 50 euro, dock utan poäng.
 
Last edited:
Efter 1/3 behöver man inte mindre än 600TP hos BAEC att nå Silver. Med tanke på att en BCN-YVR med BA i billig Economy ger endast 110TP då är det minst 6 resor som krävs. Men priset är bra och 14434 avios är också bra att ha.

BCNYVRBA.jpg
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tycker nog, precis som en del andra, att du har lite för otydliga prioriteter. Det blir nog mycket enklare ifall du själv hittar några förslag att utgå ifrån så kan säkert någon komma med förslag på hur du kan förbättra det.

Vill du tex flyga A380 över atlanten så kan du nästan räkna med att biljetten blir dyrare än om du inte gör det då det fortfarande är eftertraktat att åka den kärran. Vill du maximera intjäning någonstans blir biljetterna troligen lite dyrare. Vill du åka en viss rutt minskar antalet kombinationer. etc etc.. Din nuvarande priolista säger mig i princip ingenting eftersom du listar pris först, då blir ju allt annat mer eller mindre ointressant...
 
Toppen