Senaste nytt

Specialmat - eller inte?

Cornelius

Medlem
Ni 'medvetna resenärer' som måste vara, eller har valt att vara, på en fast diet - hur hanterar ni frågan om huruvida man skall beställa specialmåltid när man flyger, eller inte?

Jag själv är tvungen att äta endast glutenfri mat, och jag tycker det är riktigt svårt att bestämma mig för huruvida jag skall beställa specialmåltid när jag flyger långdistans, eller inte. På kortdistans har jag kommit fram till att det bästa är att bara beställa specialmåltid, när det erbjuds.

Första argument mot att beställa specialmat är att man oftast tar bort möjligheten att uppgraderas, även med den högsta av den högsta status. Och även uppgraderingar samma dag, på flygplatsen, mot pengar eller bonuspoäng tillåts oftast inte.

Vidare är det så att om man nu redan har plats i business- eller förstaklass, finns det oftast någon meny samt tillräckligt med mat till att man kan fixa och trixa sig till en måltid som i praxis passar med den diet man är på. Detta gäller självklart inte för de med svåra allergier eller väldigt fasta principer.

En annan sak är att dessa specialmåltiderna sällan håller väldigt hög standard, även jämfört med vanlig flygplansmat, i alla fall när det gäller glutenfritt. Även i förstaklass är det högst variabelt, och ofta ganska fantasilös mat. Känner ni kanske till något flygbolag som är bra på detta?

Det självklara argument för, är att om man beställer specialmåltid har man i det minsta något att äta utan att bli fysiskt, eventuellt emotionellt sjuk (hej vegan!). Jag hade inte varit speciellt glad om jag hade fått endast en för mig oätbar pastabox på en 10+-timmars flygning. Man kan ju självklart köpa lite snacks e. l. men det är väl inte ideellt...
 

Gnopps

Medlem
Jo, det är ett krux eftersom chanserna till uppgradering minskar kraftigt. Jag behöver ingen diet men har beställt i alla fall i ekonomiklass någon gång när jag vetat att planet inte är fullt. Jag har också ångrat mig då kvaliteten inte varit bättre som jag trodde.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har beställt barnmat åt min son en gång och jag kan konstatera att det är mycket sämre än en vanlig flygplansmat, även för barnet. :eek:
Nu beställer jag ingen specialmat för sonen och han får äta en del av vanlig flygplansmat.
 

agehall

Medlem
Jag är jättepetig med maten, så ofta överlever jag på dricka och snickers när jag flyger. Skulle säkert äta mer om jag beställde någon specialmat, men jag orkar inte hålla på och strula med det. Det är bara en sak till som kan bli fel och, precis som redan påpekats, det minskar de redan små chanserna till att bli uppgraderad.
 

minatoku

Medlem
Hörde en teori om att det är bättre att skippa maten helt och hållet på långdistansflygningarna. Tydligen så anpassar sig magen bättre när man landar till den nya tidszonen och när magen ställt om sig så ställer resten av kroppen om sig snabbare.
Har inte provat, men nu när jag flög HEL - NRT i december så åt jag tidig middag på flygplatsen och tackade nej till middagen ombord (åt frukost en timma innan landningen som vanligt). Kan inte påstå att det var någon större skillnad med jetlag dock.
 

Dr. Miles

Expert
Hörde en teori om att det är bättre att skippa maten helt och hållet på långdistansflygningarna. Tydligen så anpassar sig magen bättre när man landar till den nya tidszonen och när magen ställt om sig så ställer resten av kroppen om sig snabbare.
Har inte provat, men nu när jag flög HEL - NRT i december så åt jag tidig middag på flygplatsen och tackade nej till middagen ombord (åt frukost en timma innan landningen som vanligt). Kan inte påstå att det var någon större skillnad med jetlag dock.

Jag reser nästan bara till Asien när jag flyger longhaul, då äter jag flera måltider i början när jag har kommit fram till resemålet så att magen anpassar sig ifrån jetlag. :)
 
Toppen