Senaste nytt

SAS Eurobonus + kundservice = omöjlig kombination?

PYRZ

Medlem
Har precis pratat med Eruobonus kundservice i över 30 minuter, utan att få ngn hjälp och känner att jag måste dela med mig min erfarenhet om SAS Eurobonus medlems sk "service".

Låt mig berätta:

Jag reste med Thai i slutet av Juni till Asien, där delar av min resa har registrerats men inte sista biten från BKK-ARN, fastän hela resan var på samma biljett. Skrev om det i ett tråd för ett tag sen:

http://www.businessclass.se/sas-eur...as-eurobonus-poaeng-fran-andra-flygbolag.html

Det har nu gått snart 4 månader sedan jag gjorde min resa och nästan 3 månader sedan jag har försökt registrera poängen. Både på sas.se och deras online system och "manuellt" genom att skicka ett mail till en mailadress i Bangkok?! Under dessa fyra månader har jag pratat med Eurobonus kundservice 4-5 gånger och försökt förklara det som har hänt och hoppats på att de kan registrera poängen "manuellt" via telefon eftersom det klart och tydligt går att se vilken resa jag har haft med tanke på alla delsträckor, där poängen har kommit in. Men det gick inte. "Vi kan inte göra det här" var svaret jag fick flera gånger.

Pratade med de nu igen för en kvart sen och fick samma svar igen. Jag ville då ha namnet på chefen för Eurobonus för att skicka honom/henne lite feedback på deras kundservice och kundbemötande, men det gick inte heller. Min tanke var inte att peka ut ngn utan bara förklara att det är processerna det är fel på. Om en kund ringer in flera gånger och vill ha sina poäng och dessutom kan bevisa att denne har gjort resan (med bokning och boardingkort) tycker jag att det ska räcka för att registrera poängen. Om SAS hade sett till att registrerat mina poäng efter mitt första samtal hade de kunnat spara en hel del pengar, genom att inte svara på mina kommande fyra samtal, där varje samtal kostar en hel del pengar, plus att de skulle haft en någorlunda nöjdare kund och att jag inte skulle skriva detta.

Jag själv har jobbat som chef på kundservice tidigare och vet hur lätt det är att göra en kund nöjd och vilka konsekvenser det ger att inte göra så. Jag förstår att det kan skita sig ibland, att allt inte blir som man vill, men det går alltid att rätta till det. Min erfarenhet av SAS kundservice (jag menar inte flyg, det är en annan historia) är att de är långtifrån kundvänliga och ordet "service" finns inte med i deras mindset. Kan det vara så att SAS inte vill ha Eurobonus medlemmar? De kanske tycker att det är "jobbigt" med FF?

PS. Jag hittade ett namn på LinkedIn som verkar vara ngn typ av chef på Eurobonus: Director Eurobonus "Quality" :)
 

Homer

Medlem
Det är ju också berättigat att fråga varför man ska behöva vänta 3 veckor innan man kan efterregistrera SAS egna flighter! (jmf. med BA kan man göra det efter 3 dgr)
 

agehall

Medlem
Retroregistreringen i bangkok är ökänd. Detta är ett område där SAS totalt misslyckats. Om du är EBG, så brukar det kunna gå att maila EBG kundservice och få dem att fixa det hela, annars är det tyvärr bara att harva på och hoppas att de lyckas fixa det snart.
 

Dr. Miles

Expert
Retroregistreringen i bangkok är ökänd. Detta är ett område där SAS totalt misslyckats. Om du är EBG, så brukar det kunna gå att maila EBG kundservice och få dem att fixa det hela, annars är det tyvärr bara att harva på och hoppas att de lyckas fixa det snart.
SAS kunde ha anställt extra 20 thailändare som Steve Belkin gjorde. Det skulle ha gått fortare...
 

vicce

Medlem
Jag har förmånen att kunna resa på SAS Sista minuten biljetter då jag är under 26 år, vilket är väldigt bra då det ibland är lite snabba ryck.

För att kunna boka dessa biljetter så måste man vara under 26 år (självklart), boka senast två (2) timmar innan avgång.

Jag bokar alltid mina biljetter genom SAS hemsida. Så även dessa tre gånger.

Jag har då gått in på sas.se och sedan klickat mig fram för att boka sista minuten biljetter. Jag har alltid varit ute minst två timmar innan avgång.

Tre av gångerna har jag fått upp felmeddelande att det inte går att boka då "avgången ligger för nära i tid", trots att det är 2,5 timmar kvar tills flyget går (och det finns platser kvar).

Jag har då ringt till SAS medlemsservice och knappat in mitt EBG nummer, vilket resulterat i att jag snabbt kommer fram till någon på kundservice. Jättebra då det är lite bråttom att boka biljetten. Jag säger då att jag försökt boka en sista minuten biljett men att det inte går att boka då "avgången ligger för nära i tid". Personerna på medlemsservice säger då att "oj, det var konstigt, men det är så det är"... Jag svarar då att "visst, men du kan väl kanske hjälpa mig att boka en biljett då, utan avgift då jag är ute mer än två timmar innan avgång"? Svaret jag får är att det inte går och att den enda biljett som finns kvar är Full Flex för runt 2000:-. Jag tackar, men säger att jag vill ha en sista minuten biljett för 399:- istället, jag är ju trots allt ute i god tid. Personen svarar då att denne inte kan hjälpa mig med det. Vid det här laget börjar jag bli rätt sur på det hela och avslutar samtalet.

När jag svurit några minuter ringer jag tillbaka och struntar i att knappa in mitt EBG nummer. Får vänta några minuter extra, men kommer sedan fram till en trevlig person i andra änden av luren. Jag förklarar mitt ärende och får då ett svar att, ojdå, ja så kan det vara ibland, men visst kan jag hjälpa dig med att boka en sista minuten biljett utan avgift. Jag har inte heller sagt till personen att jag har EBG förrän det är dags att betala biljetten. Jag tackar och rosar personen som hjälpt mig.

Detta har alltså hänt tre gånger på bara två eller tre månader.

Jag har alltså bättre service om jag INTE använder EBG servicen.
 

campaigner

Medlem
Retroregistreringen i bangkok är ökänd. Detta är ett område där SAS totalt misslyckats. Om du är EBG, så brukar det kunna gå att maila EBG kundservice och få dem att fixa det hela, annars är det tyvärr bara att harva på och hoppas att de lyckas fixa det snart.

Jag sitter sedan ett par månader och väntar på en efterregistrering som jag mailade till Bangkok... Ska testa att maila EBG kundservice, tack för tipset!
 

flying

Medlem
På begäran några av alla godbitar.

Som Pandion har SAS en biljett som säger att en familjemedlem får följa med i C till priset av en award economy om det finns platser och Pandion medlemmen har en paid C. Sagt och gjort så ringde jag SAS Pandion knappa in mitt EB nummer och kommer riktigt snabbt fram till en dam. Jag förklarar mitt ärende om att jag vill ha en medföljar Pandion biljett till min fru varpå damen i andra änden säger "en sådan biljett har jag aldrig hört talas om". Föröker behärska mig och lugnt förklara... MEN möts av en suck och att hon har minnsann jobbat på SAS i många år och är det någon som vet så är det hon!

Ringer EB för att boka en awards resa. Har verkligen gjort min "läxa" innan och kollat upp att det finns platser på min önskade rutt.. Jag måste ringa TRE gånger innan jag kommer fram till någon som kan hitta de platser som uppenbarligen fanns! Det ska sägas att det inte va någon speciellt "krånglig" resa ARN-FRA-JNB t.o.r i F OCH JA jag vet att det inte finns F mellan ARN och FRA!!!
 

vicce

Medlem
På begäran några av alla godbitar.

Som Pandion har SAS en biljett som säger att en familjemedlem får följa med i C till priset av en award economy om det finns platser och Pandion medlemmen har en paid C. Sagt och gjort så ringde jag SAS Pandion knappa in mitt EB nummer och kommer riktigt snabbt fram till en dam. Jag förklarar mitt ärende om att jag vill ha en medföljar Pandion biljett till min fru varpå damen i andra änden säger "en sådan biljett har jag aldrig hört talas om". Föröker behärska mig och lugnt förklara... MEN möts av en suck och att hon har minnsann jobbat på SAS i många år och är det någon som vet så är det hon!

Ringer EB för att boka en awards resa. Har verkligen gjort min "läxa" innan och kollat upp att det finns platser på min önskade rutt.. Jag måste ringa TRE gånger innan jag kommer fram till någon som kan hitta de platser som uppenbarligen fanns! Det ska sägas att det inte va någon speciellt "krånglig" resa ARN-FRA-JNB t.o.r i F OCH JA jag vet att det inte finns F mellan ARN och FRA!!!

Låter kul att vara EBP, man måste känna sig uppskattad när man blir "utskälld" av någon som vet allt.
 
Toppen