Senaste nytt

Statusmatch för Eurobonus till Finnair

NotRyan

Medlem
Då SAS har kraftigt dragit ner på sina frekvenser från CPH/ARN-HEL så borde det finnas utrymme.
Min tanke var t ex att slinga planen såhär t ex:
HEL-CPH-ARN-HEL (4gg/dag) och HEL-ARN-CPH-HEL (4gg/dag).
De flyger redan detta idag HEL-ARN/CPH så varför inte lägga till en sträcka till.

Med sin statusmatch och lägga in alternativ i flyg med en starkare allians (OW) så borde det vara intressant.
Drömmen vore ju att Braathens (TF) ansluter sig till Oneworld, flyttade till ARN T3 som byggs om och ihop med T2 (som också byggs om) samt utökar på inrikes, och att Finnair börjar beflyga Köpenhamn och Oslo från Stockholm. Självklart skulle man då bygga om bryggorna på T2 så att de kan hantera widebodies.
 

SK989

Medlem
Drömmen vore ju att Braathens (TF) ansluter sig till Oneworld, flyttade till ARN T3 som byggs om och ihop med T2 (som också byggs om) samt utökar på inrikes, och att Finnair börjar beflyga Köpenhamn och Oslo från Stockholm. Självklart skulle man då bygga om bryggorna på T2 så att de kan hantera widebodies.
Redan idag finns det väl gater på T2 som hanterar en widebody?

Edit: Såvitt jag kan hitta är det två gater på T2 (63 och 66) som är godkända för en 767:a. Däremot inte något större, t.ex. A330 eller A350. Och en off-topic sak jag noterar i sammanhanget är att endast en enda gate på hela Arlanda verkar vara godkänd för att hantera en A380, nämligen gate F36 i T5, F-piren.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Redan idag finns det väl gater på T2 som hanterar en widebody?

Edit: Såvitt jag kan hitta är det två gater på T2 (63 och 66) som är godkända för en 767:a. Däremot inte något större, t.ex. A330 eller A350. Och en off-topic sak jag noterar i sammanhanget är att endast en enda gate på hela Arlanda verkar vara godkänd för att hantera en A380, nämligen gate F36 i T5, F-piren.
Nä precis, de måste byggas om för att hantera nightmarelinern, sju-sju-sju, eller de större bussarna. Dessutom går inte exempelvis gate 63 att använda non-Schengen, så en större ombyggnation skulle vara på sin plats
 

jacoph

Medlem
Finnair hade en hub på 90-talet tillsammans med Transwede, som ju faktiskt blev Malmö Aviation och sen Braathens.. Från SVD i augusti 1995.

1715028761943.png
 

Gnopps

Medlem
Hela tävlan mellan Finnair och SAS är ju intressant. För cirka 15-20 år sedan tävlade SAS på Finnairs hemmamarknad genom AIr Botnia/Blue1, och Finnair ägde FlyNordic som konkurrerade på SAS hemmamarknad.
 

airac

Medlem
Om det nu är fri att gissa, tror jag mer på ett upplägg där Finnair matar till OW hubbar fråb sekundära flygplatser. ARN-CPH har redan konkurrens och som nämnt kommer det vara svårt att bryta sig in. Någonting i stil med HEL-SFT/GOT/BGO-LHR och retur.
 

NotRyan

Medlem
Om det nu är fri att gissa, tror jag mer på ett upplägg där Finnair matar till OW hubbar fråb sekundära flygplatser. ARN-CPH har redan konkurrens och som nämnt kommer det vara svårt att bryta sig in. Någonting i stil med HEL-SFT/GOT/BGO-LHR och retur.
Ja, nu under sommartabellen kör de ju en rundtur HEL - ARN - BGO t.o.r. så en vidareutveckling av denna trafikering då?
 
Toppen