Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Jannes

Medlem
Detta är verkligen ett nerköp. Måste det vara genomgående biljett? Ponera att jag åker award till JFK, har jag tillgång till lounge för vidareresan om den är med Delta? Skulle kunna vara åt andra hållet också… har jag då tillgång till lounge i tex Denver?
Har du genomgående biljett via JFK så har du lounge, både på väg ut och tillbaka.
Detta gäller bara inrikes resor utan internationell connection. Så jag skulle gissa att ifall du köper din connection separat så får du inte inträde om du inte lyckas flörta med draken.
Men sen igen är separat biljett en dålig idé för andra orsaker också.
 

Sullon

Medlem
Borde inte dynamiska priser innebära fler awardplatser då bolagen kan ta ut "marknadspris"? Tänkte som Sas erbjuder att köpa vanliga biljetter med poäng, fast i detta fall är det ändå awards. Och att Amex- och MC-förmåner gäller? (241, fly premiium)
 

guwonder

Medlem
Detta är verkligen ett nerköp. Måste det vara genomgående biljett? Ponera att jag åker award till JFK, har jag tillgång till lounge för vidareresan om den är med Delta? Skulle kunna vara åt andra hållet också… har jag då tillgång till lounge i tex Denver?

Det viktiga är att ha ett internationellt SkyTeam-flyg samma dag för att få tillgång till Delta Lounge som en del av förmånen för avgångsloungen som ElitePlus. Tillgången till Delta-loungen fungerar också när inrikesflygen är på en separat biljett PNR än de internationella SkyTeam-flygen. Sedan måste jag visa mitt internationella SkyTeam-flygboardingkort eller biljett samma dag för Delta loungepersonalen.

But the SkyTeam rules also result in this:

When I have an international DL/AF ticket for ARN-CDG-MSP-DCA and stay for a couple of days in MSP before using the same international ticket to fly DL’s MSP-DCA flight, DL@MSP typically says no lounge access on the basis of SkyTeam ElitePlus status unless I can show an international same-day SkyTeam flight. Similar experiences at JFK, DTW, SLC, and other DL hubs/focus cities.
 

guwonder

Medlem
Borde inte dynamiska priser innebära fler awardplatser då bolagen kan ta ut "marknadspris"? Tänkte som Sas erbjuder att köpa vanliga biljetter med poäng, fast i detta fall är det ändå awards. Och att Amex- och MC-förmåner gäller? (241, fly premiium)
Jag pratade om vad dynamisk prissättning i ett flygbolags eget bonusprogram innebär för tillgängligheten med partnerflygbolagens poäng.

När en person vill spendera SAS-poäng för en Delta-flygning är det Deltas dynamiska prissättning som negativt påverkar poängutrymmet som är tillgängligt för SAS och andra partnerprogram. Det är därför jag måste separat fortsätta att samla in miles på mitt Delta-konto och även på mitt FlyingBlue-konto. Det är en olägenhet.
 
Satt och kollade på att boka en storstadsweekend i höst nånstans i Europa i economy för cash och började jämföra SAS med deras nya "vänner" i Skyteam. Tyckte det blev ganska intresseant!

Vi tar ett exempel ARN-XXX-BCN fre-sön 11-13 oktober. SAS vill ha 2780 kr i Go Light via CPH. KLM säljer Light för 2793 via AMS. AF är dyrast, 3295 kr för Light via CDG.

Vad får jag som EBG, Skyteam Elit Plus, när jag väljer att resa med någon av dessa bolag?

*KLM och AF
- en incheckad väska, ett handbagage, lounge på ARN, AMS/CDG och BCN (SALA VIP Pau Casals), snacks och valfri dryck (alkohol) ombord. Nya A321neo på sträckan AMS-ARN.

*SAS
- EDIT: 1 handbagage, lounge på ARN och CPH. En kopp kaffe eller te ombord. Nya A320neo hela vägen.

Priocheck in, prioboarding och priobagage har alla tre.

När priskillnaden är så liten blir valet för många KLM, även om AMS inte är allas favoritflygplats att göra transfer på. Nånting säger mig att här kommer saker att behöva ändras. Antingen får SAS steppa upp, AFKLM försämra eller Skyteam ge Eurobonus vissa undantag med tex bagageregler.

Vad hade ni valt?
 
Last edited:
Det här är ju fel ändå, du får ändå en kabinväska + väska i sätet framför som EBG.
Är det bättre förmåner än dom andra? Nej absolut.
Du menar att EBG Skyteam Elit kommer ge en incheckad väska? Ja, så kan det säkert bli men idag har SAS ett undantag i *A för Go Light.

Lägg till också, FastTrack på BCN för KLM. Inte för SAS.
 

Hachans

Medlem
Satt och kollade på att boka en storstadsweekend i höst nånstans i Europa i economy för cash och började jämföra SAS med deras nya "vänner" i Skyteam. Tyckte det blev ganska intresseant!

Vi tar ett exempel ARN-XXX-BCN fre-sön 11-13 oktober. SAS vill ha 2780 kr i Go Light via CPH. KLM säljer Light för 2793 via AMS. AF är dyrast, 3295 kr för Light via CDG.

Vad får jag som EBG, Skyteam Elit Plus, när jag väljer att resa med någon av dessa bolag?

*KLM och AF
- en incheckad väska, ett handbagage, lounge på ARN, AMS/CDG och BCN (SALA VIP Pau Casals), snacks och valfri dryck (alkohol) ombord. Nya A321neo på sträckan AMS-ARN.

*SAS
- en väska i sätet framför, lounge på ARN och CPH. En kopp kaffe eller te ombord. Nya A320neo hela vägen.

Priocheck in, prioboarding och priobagage har alla tre.

När priskillnaden är så liten blir valet för många KLM, även om AMS inte är allas favoritflygplats att göra transfer på. Nånting säger mig att här kommer saker att behöva ändras. Antingen får SAS steppa upp, AFKLM försämra eller Skyteam ge Eurobonus vissa undantag med tex bagageregler.

Vad hade ni valt?

Skyteam kommer inte ändra sin policy för att SAS släpps in. De vet vad de skriver under på när de ansöker. Jag gissar på att de justerad Light-priset för att ta höjd för detta.

Alternativt sätter på SK codeshare på KLM och flyger till någon annan destination än Barcelona.
 
Toppen