Senaste nytt

När och var besökte du en flygplatslounge första gången?

Mimer

Medlem
Någon OneWorld lounge på LAX, troligen var året 2004.

Det jag främst minns från det besöket var att man kunde dricka öl från Firestone. Helt gratis!!!
 

Doctor-X

Medlem
Kul tråd, helt missat denna :)
Tror första gången måste varit 2008 i någon tredje parts lounge på Gdansk gamla flygplats (tror inte LOT haft någon lounge på GDN). Hade varit min min pappa i Gdansk över helgen för lite galej jag hade flugit Wizz från Skavsta och han SAS från CPH, men vi åkte båda två hem med SAS till CPH. Min pappa hade EBG och även PP via AmEx Platinum (vet inte om SAS på den tiden gav access via EBG eller om PP användes). Minns det som att det var helt fantastiskt att få äta och dricka gratis även om utbudet var skralt. Intresset för lounger startade samma dag.
 

Hachans

Medlem
SAS loungen på CPH när de fortfarande lät Silvermedlemmar komma in på somrarna och över julen. Måste varit typ 2011 eller så.
 

intuition

Medlem
Jag minns inte vilken första var, men troligen på JFK 2001. Minns inte något egentligen av det, mer än att det var en riktig skit-resa - allt skulle vara så billigt som möjligt - men medan vi var borta uppstod någon ledningskris och vi kallades hem oväntat. Då gick det plötsligt bra att åka med SAS och kollegan hade guldkort, så vi bör ha loungeat där och då.

Tydligare minne av min första walk-of-shame som även den är en av mina tidiga lounge-besök. 2009 i BKK.
Det är min första self-funded longhaul, FInnair business GOT-SYD som statuslös. I bangkok hakar jag bara på andra resenärer från business kabinen och hamnar i något flygbolags busines lounge (kan det ha varit BA?). De andra släpps in men när jag försöker säger agenten när de förstår att jag är statuslös:
"Aha, du reser Finnair, du ska gå till V-I-P-loungen".

Lite lätt förvirrad går jag tvärs över korridoren, ser samma bolags First class lounge och tänker att det är väl vad som menas med VIP. Blir så klart nekad där. Jag säger lite förebrående; Men era kollegor i andra loungen sa att jag skulle gå till VIP?!"
Damen är mycket professionell och jobbart hårt på att hjälpa mig rädda ansiktet, medan hon förklarar att de nog har menat C-I-P.

Jag får vägbeskrivning och gör en walk-of-shame till vad som bara kan beskrivas som en fönsterlös skolmatsal med värdelös servering. Där var det nära att min karriär som flyg-idiot slutade, tyckte inte alls att det där med lounger var något som helst att skryta med. (Som tur var gjorde jag två resor till från min bucket-list och upptäckte att livet som Emerald var rätt mycket bättre!)
 

Nanneboy

Medlem
1985 som tonåring på CPH. Det var SAS finare lounge, tror den hette Royal Viking Lounge eller liknande. Det var stora gråa läderfåtöljer och obegränsat med Coca Cola! Personalen tog emot boarding pass och kom och sa till oss när vi skulle gå mot vår gate. En trappa upp från vanliga delen, och jag vill minnas att bara det var interna fönster.
 

kristerj

Medlem
1985 som tonåring på CPH. Det var SAS finare lounge, tror den hette Royal Viking Lounge eller liknande. Det var stora gråa läderfåtöljer och obegränsat med Coca Cola! Personalen tog emot boarding pass och kom och sa till oss när vi skulle gå mot vår gate. En trappa upp från vanliga delen, och jag vill minnas att bara det var interna fönster.
Var i RVC (Royal Viking Club) loungen på CPH1993 första gången. Lungt o stilla, kan inte varit så många guldmedlemmar på den tiden. Det fanns även cigaretter o cigariller om man blev röksugen. Om jag minns rätt blev den delen sedan en Diners-lounge och det var mycket riktigt bara utsikt över shoppingområdet.
 

RobHK

Medlem
Minnet sviker lite, men det var antingen kreditkorts loungen i HKG eller på Arlanda (Menzies hette den väl). Hade fortfarande inte skrapat ihop status men fick första året boende i HK ett VISA Infinite eller något sådant där lounge ingick. Detta var 2012 gissar jag..

Måste säga att Delicato chokladtårtan som Menzies hade är nog fortfarande den godaste efterätten på alla lounger jag någonsin varit på och de har ju blivit ett par igenom åren. Den tårtan va ju dock god nog att de va något vi köpte hem i familjen ibland, nu blev jag sugen på tårta :)
 

FilipJ

Medlem
Ah, trevlig tråd!

Den första gången jag i alla fall vet om att jag var på en lounge var på en av de stora LH Business Lounge på Frankfurt 5 mars 2017 innan min första long haul-flygning, som bar av med en LH 747-400 till Vancouver. Företagsavtal gjorde det möjligt att få access utan status eller biljett i C (vi flög ekonomi). Min kollega gick rakt på ölen, jag tycker det var lite för tidigt på dagen och fokuserade mest på att få flyga 747 och över atlanten för första gången. :)
 
Jag vet inte om det var första besöket i en lounge, men det första jag kommer ihåg nu var för ett kvartssekel sedan när jag som junior fick en klient i Luxemburg och fick åka med seniorerna ner dit under ett par år. På den tiden var det direktflyg med Luxair som gällde. I Stockholm besökte man aldrig någon lounge för man kom sällan till morgonflyget ut med mer än några minuter tillgodo, men på fredagskvällarna när man skulle hem igen så var det en stor lyx att sitta i loungen i LUX och mixa (ganska många) GT själv, helt fritt och utan begränsning. Något liknande hade jag aldrig varit med om tidigare. Man kände sig som den lyxigaste människan i universum, ungefär.

Jag kommer inte idag ihåg vad loungen hette, och har inte så mycket konkreta minnen annat än nämnda självservicebar och bekväma läderfåtöljer. På den tiden var jag inte en medveten resenär för fem öre (vilket bevisades av att jag, trots ca 40 tur-och-retur-resor i business och ca 160 hotellnätter på samma Novotel, inte signade upp mig till något loyalitetsprogram alls...). När jag, 15 år senare, började intressera mig för detta så insåg jag vad jag kastade bort...
 
Toppen