Senaste nytt

Zanzibar, en reserapport inkl reseplanering 4pax (September 2023)

Efter att ha besökt Seychellerna och Sydafrika under 2022 fick jag blodad tand på att besöka Afrika. Denna gång var det Fru Holmén som fick välja destination, och valet landade på Zanzibar med förväntnigarna om magiska stränder och vacker natur. Efter lite research så fick vi kanske modifiera våra förväntningar lite, mer om detta lite senare. Nu var det dags att boka!

Om du vill läsa mer om de tidigare resorna kan du göra det här
Eftersom vi tidigare varit nöjda med Ethiopian Airlines, mycket baserat på tillgänglighet och pris, bokade vi nedanstående resa. Det fanns inga platser på direktflygen ARN-ADD-ARN så vi valde att ta en transfer i så väl FRA och VIE. Inte mig emot, jag gillar ju att flyga! Säga vad man vill, men flygtiderna är perfekta (enligt mig) och nästan alltid i tid!

RouteFlygbolagEquipment
LLA-ARNSASA320neo
ARN-FRALufthansaA321
FRA-ADDEthiopian AirlinesA350
ADD-ZNZEthiopian AirlinesA350
ZNZ-ADDEthiopian AirlinesA350
ADD-VIEEthiopian AirlinesB787-9
VIE-ARNAustrian AirlinesA320
ARN-LLASASA320neo

Se bokningen här: https://www.businessclass.com/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-här-2023.103382/post-10183794

1714298654619.png


Men efter en lyckad bokning, och ett telefonsamtal med min syster, så visade det sig att fler ville följa med...
 
Last edited:
Konversationen strax efter vi bokat vår resa lät ungefär så här.

Jag: - "Vet du vart vi ska i september? Zanzibar!"
Syster: - "Men åhh, det är mitt drömresmål sedan jag var barn!"


Medans vi pratar söker jag biljetter lite snabb och hittar 2 biljetter på samma datum som oss men med direktflyget ARN-ADD-ARN och endast i ekonomi.

Jag: - "Okej, det finns två biljetter men endast i ekonomi...”
Syster: - "Gör det?? Ja men alltså, vi har inga poäng."
Jag: - "Nä men det har vi och du fyller ju 40 snart! Ska vi boka?"
Syster: - "Ja alltså, katten och barnen… Jag ringer upp strax!”


Medans jag väntar på att hon ska ringa upp bokar jag biljetterna, tack SAS för 24h öppet köp! (Regel: Boka först, tänk efter sen)
Efter en stund ringer telefonen..

Syster: - "Vi har kakttvakt… och barnvakt!"
Jag - "Härligt, för jag har redan bokat!"


Helt plöstligt blev vi 4, och planeringen skulle ta sig början!
Nedan är deras rutt. Helt klart värt 60,000 eurobonuspoäng och en 2-4-1 voucher för att kunna bjuda med ett kärt resesällskap.

1714297996232.png
 
Okej, låt oss backa några steg.

Innan vi bestämde oss för att boka Zanzibar så hade vi såklart lite förväntningar. Dessa var helt och hållet baserade på resekataloger från när vi yngre, samt på hur Zanxibar porträtteras i så väl film som sociala medier. En paradis ö som man antingen åker på brölloppsresa till eller spenderar några dagar efter en Sarai på fastlandet (Tanzania). För oss var det varken eller eller. Vi skulle inte på Safari och gifta har vi varit sedan många år. Vi ville helt enkelt besöka en för oss ny destination i 10 dagar (vi reser ofta ca 10 dagar till nya destinationer). Reslängden har itne varit ett aktivt val, utan många gånger har det varit de bästa alternativen basterat på bonusplatser. Samtaidigt tycker vi att det är ganska bra längd när man inte vet vad man tycker om en destination. Ofta hinner vi prova 2-4 olika områden och skaffa oss en hyffsat uppfattning om destinationen.

Zanzibar ligger i Indiska oceanen, endast 6° söder om ekvatorn, cirka 35 km öster om Tanzania och är en delvis självständig del av Tanzania. Öarna har en areal på 2 460 km2 och cirka 1,3 miljoner invånare. Huvudstad är Zanzibar City, som har cirka 205 000 invånare. Zanzibar är ca 100 km lång och ca 35 km bred.

Denna gång blev det alltså exakt 10 nätter på plats. Nu var det bara att bestämma vilka områden man ska besöka. Eftersom vår bild av Zanzibar är ungedär som i google sökningen nedan (ganska ensidigt), så började jag göra research på vart man ska bo för at ha tillgång till de bästa strandlivet.

1714299902663.png



Till att börja med är ön ganska stor. Så du behöver planera vad du vill få ut av din resa, då du inte tar dig mellan öns olika delar utan motortransport. Eftersom vi ville kunna bada och hänga på strangen i stort sätt varje dag, insåg jag ganska snabbt att östkusten gåt bort helt och håller pga det extrema tidvattnet (upp till 1 km barlagd strand 2 gånger per dygn).

Vi valde därför att ta det säkra före det osäkra att fördela våra 10 nätter så här.

4 nätter i Nungwi
Nungwi är kanske Zanzibars mesta turistort. Här är gatorna välfyllda med turister, restauranger och barer. Stranden är därför livligare än andra stränder på ön men också väldigt vacker, utsedd till en av världens 25 vackraste av Tripadvisor (Travellers choice). Här hittar du kristallklart vatten och kritvit strand. Som Nungwi ligger, på den nordliga, nordvästra tippen är det också en av få av Zanzibars stränder som bjuder på Afrikas spektakulära solnedgångar.
Här har vi tänkt att spendera våra fyra första soluppgångar. Under denna tid planerar vi bland annat utforska stranden och den lokala byn. Vi har även planerat att göra vattenbaserade utflykter så som snorkling och dykning. Vi ska bo på ett Bed & Breakfast i den östra delen av Nungwi, som är mindre utvecklad än den västra.

5 nätter i Kendwa
Kendwa ligger inte långt från Nungwi men är betydligt lugnare förutom då kanske vid fullmåne då det ofta är full moon parties här. Eftersom det här är en av de stränder som är mindre påverkat av tidvattnet är den perfekt för dig som prioriterar badandet. Och så är det där med solnedgångarna…
Här har vi tänkt att spendera 5 solnedgångar och äta och tjocka på god mat på en större resort. Även här planerar vi att göra vattenbaserade utflykter, men framförallt bara njuta och umgås.

1 natt i Zanzibar City / Stonetown
Zanzibars stenstad är en del av staden Zanzibar på ön med samma namn utanför Tanzania, och upptogs 2000 på Unescos världsarvslista då den är ett utmärkt exempel på en swahilisk handelsstad på den afrikanska östkusten. Det är här den internationella flygplatsen ligger.
En rese till Zanzibar utan att ha besökt Stonetown känns bara helt fel. Vi planerar därför in att sova sista natten här, vilket lämpar sig bra då flygplatsen ligger i området ocgh vårt flyg avgås strax efter 17, vilket ger oss även en förmiddag i stan på avresedagen. Här ska vi bo på Hilton, som senare bytte kedja till Marriott.

1714301089444.jpeg


Läs mer om alla olika stränder här: https://www.tanzaniaresor.net/sanslosa-strander-pa-zanzibar/
 
Last edited:
Ni som känner mig vet att jag inte kastar pengar på boenden i onödan. Missförstå mig rätt, jag älskar lyxiga boenden, men jag vill helst inte betala priset för dom, så mycket är inte lyxen värd för mig. "Bang for the buck" är en ett talesätt jag tycker om, även om det säkert betyder olika för olika personer. För mig betyder det att jag får ut så mycket värde som möjligt för en så liten kostnad som möjligt. När jag pratar om värde pratar jag om läge, upplevelse och genuin känsla. Att boka ett lyxhotell i ett område som ligger lite sämre till eller boka ett billigt bed & breakfast med kanonläge är en no-brainer för mig. Jag tar det senare alternativet. Vissa skulle säkert kalla mig snål :D

"Bang for the buck" is an idiom meaning the worth of one's money or exertion. The phrase originated from the slang usage of the words "bang" which means "excitement" and "buck" which means "money". - Wikipedia

En sak som jag verkligen kan rekommendera åt alla, det är att boka boende direkt när flygresan är bokad. Självklart helt återbetalningsbara. Själv bokar jag alltid det bästa deal jag kan hitta för ett boende jag kan tänka mig att bo på. Jag bokar alltid boenden för alla nätter direkt, ibland flera boenden på samma sätter. Detta för att få ett totalpris på resan som utgångsläge. Jag kan sedan avboka de jag inte vill ha, alternativt uppgradera till ett bättre om det finns. Det är inte helt ovanligt att jag kan boka om vissa boenden till bättre pris längre fram. Men vanligast är att alla boenden blir mycket dyrare desto närmare avresa vi kommer.

Det som krävs för att göra detta är att först ta reda på i vilket område man vill bo, sedan använda exempelvis trivago.se för att hitta lämpliga boenden och jämföra priser. Genom att själv göra lite research, om vart du vill go, kommer göra hela skillnaden. Annars är det troligt att du kommer shoppa boende baserat på pris och provision från återförsäljaren. Och mycket möjligt hamna i ett oattraktivt område som återspeglar priset du betalade.

I kommande tre inlägg hittar du en sammanställning av våra boenden för denna resa - samt vad du kan förvänta dig av dessa områden. Förhoppninsgvis lcykas jag ge dig lite olika perspektiv, så du kan skapa dig en nyanserad uppfattning av resmålet.

1714307781381.png
 

Nungwi - Chikachika Beach B&B (4 nätter)​

Pris: 269 USD (65 USD/natt)
Rum: Dubbelrum med havsutsikt (2 vuxna)
Måltider: Frukost är inkluderade i rumspriset.
Sängstorlek(ar): 1 extra stor dubbelsäng (181–210 cm bred)
Länk: https://www.booking.com/hotel/tz/chikachika-beach-bed-and-breakfast.sv.html

Detta ställe ligger i utkanten av östra Nungwi. Ett område som inte alls är så utvecklat som man skulle kunna tro. Vi alla fick en smärre chock över fattigdomen vi stötte på. Det blev en omedelbar påminnelse om att vi är i ett land som kämpar mot en enorm fattigdom - och alla potentiella problem som kommer med det. Vi hade läst om fattigdomen men kanske inte tagit den riktigt på allvar, elerls å avr vi bländade av vår resa till Zanzibar (som för övrigt är kanske Afrikas rikaste land). Det är inte Zanzibar. Det är fattigt, på en nivå som gör att man inte kan undgå att reflektera över sitt eget överflöd och privilegier. I kontrast till detta är natuen rik - och turismen är en väg ut ut fattigdommen - det har de flesta förstått. Men alla kan inte leva på turismen, och samtidigt som den skapar möjligheter för vissa, ökar den klyftan och vissa får upplever fattigdommen på en helt ny nivå. Exempelvis genom att inte längre ha möjlighet att köpa de råvaror man tidigare kunant köpa, för att hotellen köper upp dessa.

Hälften av befolkningen lever under fattigdomsgränsen på 13 kronor om dagen. Trots det stadiga inflödet av turister från hela världen riskerar fortfarande en stor del av Tanzanias barn och familjer att hamna i fattigdom. SOS Barnbyar har funnits i landet sedan 1991, då den första barnbyn öppnades på Zanzibar. - SOS barnbyar (https://sos-barnbyar.se/barnen-bortom-badparadiset/)

Med allt detta sagt vill jag verkligen rekomendera att resa hit. Det kommer ge er nya perspektiv att fundera på när ni blickar ut över det glittrande havet.
Nästa gång jag besöker Nungwi kommer jag bo hos Tony på Chikachika B&B. Oerhört prisvärt, rent och bra mat! Servicen var utmärkt. Jag känner att jag ändå måste säga det - detta är inget område dit du reser för att festa eller leva om. När solen har gått ner är det tyst och getter och höns vandrar omkring på de gropiga vägarna. Det är inte heller ett område (Nungwi village) där du går ensam efter mörkrets inbrott - inte pga organiserad brottslighet, utan pga den enorma skillnaden i levnadsstandard som i sig ger uppskov till att du som rik turist kan råka illa ut. Vi råkade inte ut för något, men det var endel gånger då vi stötte på ensamma fulla/påverkade och uppenbart utsatta personer, som tiggde på ett ganska obehagligt sätt, och följer en fram till boendet (där de inte blir insläpta). 99/100 personer vi mött har dock enbart varit trevliga, oavsett deras livssituation. På stränderna flockas unga killar som utger sig för att vara Maasai - vilket majoriteten inte är, mer om detta fenomen lite senare.

Hoppas jag inte skrämt bort dig - men det är viktigt att ha rätt förväntningar för att få en så bra upplevelse som möjligt. Nästa gång jag reser hit, kommer jag ha med mig en stor väska med skol i olika storlekar, några gamla mobiltelefoner, ryggsäckar av mindre modell (barn) samt bo på samma ställe! Ganska bra betyg ändå?! :)

Åt ena hållet ser vi detta...

IMG-20240428-WA0001.jpg

IMG-20240428-WA0009.jpg
IMG-20240428-WA0002.jpg
IMG-20240428-WA0008.jpg


men blickar vi åt andra hållet detta...

IMG-20240428-WA0005.jpg
IMG-20240428-WA0003.jpg
IMG-20240428-WA0007.jpg

 
Last edited:

Kendwa Rocks Hotel (5 nätter)​

Pris: 442 USD (85 USD/natt)
Rum: Dubbelrum Economy (2 vuxna) - Vi verkar dock blivit upprgaderade då vi fick ett Arabica (theme room)
Måltider: Halvpension, Frukost och middag är inkluderade i rumspriset.
Sängstorlek(ar): 1 extra stor dubbelsäng (181–210 cm bred)
Länk: https://www.booking.com/hotel/tz/kendwa-rocks.sv.html | https://www.kendwarocks.com/

Kendwa Beach vätter västerut och är därmed perfekt för magiska solnedgångar. Detta är en stor resort men samtidigt utspridd på en stor yta, vilket gör att den ändå känns relativt lugn. Okej, vi var inte där på full moon, då jag sett att det är en stor fest. I vår bokning ingick som sagt halvpension, detta inkluderade en helt okey frukost nere vid stranden, samt middag. Middagen bestod av "välj förrätt, varmrätt och efterrätt från a la carte menyn" (endst de två dyraste rätterna var exkluderade). Detta kom som en chock för oss, eftersom boendet hade varit så billigt. Och tur var det, för området där hotellet ligger, har i stort sätt inga restauranger att tala om. Till Kendwa åker man för att vara på stranden. Punkt.

Under våra 5 dagar på Kenwda, lämnade inte stranden mer än två gånger. En gång för att köpa souvenirer och kolla på "byn" och den andra gången för att åka och dyka. Ska jag vara ärlig så åt vi inte ett enda mål mat, förutom det som ingick på hotellet, på alla dessa fem dagar. Maten var också väldigt bra, även om det gärna hade fått vara lite mer kryddstarkt.

Vi hade med oss en mordgåta från Hidden Reality som vi satt och löste under tre av kvällarna. Otroligt roligt sällskapsspel och perfekt att ta med på en resa, då det endast är ett kuvert.

IMG-20240428-WA0041.jpg
IMG-20240428-WA0011.jpg
IMG-20240428-WA0042.jpg
IMG-20240428-WA0023.jpg
IMG-20240428-WA0018.jpg
IMG-20240428-WA0015.jpg
IMG-20240428-WA0013.jpg

IMG-20240428-WA0037.jpg
IMG-20240428-WA0033.jpg

IMG-20240428-WA0022.jpg
IMG-20240428-WA0029.jpg
IMG-20240428-WA0039.jpg
IMG-20240428-WA0040.jpg
 

Spice Tree by Turaco (1 natt)​

Pris: 162 USD
Rum: Dubbelrum Standard (2 vuxna)
Måltider: Frukost är inkluderad i rumspriset.
Sängstorlek(ar): 1 extra stor dubbelsäng (181–210 cm bred)
Länk: https://www.booking.com/hotel/tz/spice-tree-by-turaco.sv.html | https://www.marriott.com/en-us/hotels/znzst-spice-tree-by-turaco/overview/

Inför sista natten beslutar vi oss för att bo i hjärtat av stenstaden. Vi har planerat för att få ca 24h på plats och har egentligen inga förväntningar på boendet, förutom att bo centralt och med någorlunda standard. När vi bokade detta ingick det i Hilton´s portfölj men det hann under 2023 byta kedja till Marriott.

WhatsApp Bild 2024-04-28 kl. 18.33.31_3c707b3a.jpg
WhatsApp Bild 2024-04-28 kl. 18.33.31_a9b1faab.jpg
450017830.jpg
450017831.jpg
450017832.jpg
 
Last edited:

TP12

Medlem

Spice Tree by Turaco (1 natt)​

Pris: 162 USD
Rum: Dubbelrum Standard (2 vuxna)
Måltider: Frukost är inkluderad i rumspriset.
Sängstorlek(ar): 1 extra stor dubbelsäng (181–210 cm bred)
Länk: https://www.booking.com/hotel/tz/spice-tree-by-turaco.sv.html | https://www.marriott.com/en-us/hotels/znzst-spice-tree-by-turaco/overview/

Inför sista natten beslutar vi oss för att bo hjärtat av stenstaden. Vi har planerat för att få ca 24h på plats och har egentligen inga förväntningar på boendet, förutom att bo centralt och med någorlunda standard. När vi bokade detta ingick det i Hilton´s portfölj men det hann under 2023 byta kedja till Marriott.

Visa bifogad bild 152613 Visa bifogad bild 152612 Visa bifogad bild 152615 Visa bifogad bild 152616 Visa bifogad bild 152617
Bodde på samma hotell när vi var där (då var det fortfarande ett Doubletree), ser ut som identiskt rum. Helt ok hotell - skulle jag åka dit igen så hade jag nog valt Park Hyatt i närheten istället. Nu kommer jag iofs inte åka dit igen under överskådlig tid då jag inte på samma sätt som du var komfortabel med kontrasterna och att ständigt, från flygplatsen när vi landade till flyget hem, behöva hantera alla som ville ha något av en/hustles (hör väl alltid till att man råkar ut för något men här var det mer eller mindre konstant) och att det som du säger inte var helt 100 utomhus under natt osv. Hade också större delen av resan på Nungwi.

Inte så att jag på något sätt ångrar resan, vi hade många bra upplevelser (tex. en mkt trevlig middag på en roof top i Stone Town), men finns andra resmål som jag definitivt håller högre (i området tex. Seychellerna) varje dag i veckan. Men håller tummarna för att ön kommer utvecklas bra framgent och växa till sig :)
 
Toppen