Senaste nytt

Finnair-flygning drabbad av GPS-störning två dagar i rad

SK989

Medlem
Två dagar i rad har Finnairs kvällsflyg från Helsingfors till Tartu i Estland inte kunnat landa p.g.a. av störningar i GPS-systemet, som Ryssland misstänks ligga bakom. Från Tartu till Ryssland är det ca 10 mil. Båda gångerna vände planet tillbaka till Helsingfors.

 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Charles Lindberg landade utan GPS.
Öh? Kommersiell flygtrafik med passagerare 2024 kan inte bedrivas med den olycksrisk som äventyrare accepterade 1927. Vad kan ha gällt för Lindberghs flygning med en realistisk uppskattning? 10% risk att dö? 50%?

Och som ett gammal talesätt (och Boeings företagsslogan) lyder: ner kommer man alltid. Frågan är ju mest i vilket skick.
 

apknug

Medlem
Öh? Kommersiell flygtrafik med passagerare 2024 kan inte bedrivas med den olycksrisk som äventyrare accepterade 1927. Vad kan ha gällt för Lindberghs flygning med en realistisk uppskattning? 10% risk att dö? 50%?

Och som ett gammal talesätt (och Boeings företagsslogan) lyder: ner kommer man alltid. Frågan är ju mest i vilket skick.
Jätte kul.

Att bedriva kommersiell flygtrafik utan alternativa navigerings system för att landa utan att behöva vända om ÄR att höja olycksrisken.

Men det står dig fritt att tycka att undermåliga flygplatser är att höja flygsäkerheten.

Lindberg landade, om jag minns rätt, med hjälp av att massor av folk gick ut med facklor typ.
 

plover

Medlem
Försäkringsbolagen skulle nog inte ta risk på Lindberg oavsett hans pilot skills, de har krav på vilken utbildning, system och minima som gäller för passagerartrafik.
 

Xilan

Medlem
Jag tror inte att @apknug med sitt inlägg menade att ”Kunde Lindberg landa så vad är problemet? Bara kör!”
Tvärtom. Nu har vi gjort oss i vissa fall helt beroende av satellitnavigering och är väldigt sårbara för minsta störning. Detta trots att det finns väldigt bra alternativ med markbaserade navigeringshjälpmedel som inte går att störa från på distans. De kräver dock yta på marken, taggtråd och bevakning samt teknisk service. Men i en icke-perfekt värld med stater som vill sabotera andra länders civilsamhällen så mycket det går bör man hålla fast vid dessa system som komplement till satellitnavigering för att inte vara lika sårbar. Det kostar pengar men det kanske det får vara värt.

I fallet Tartu har de ILS och RNP-inflygningsprocedurer till bana 26. (Alltså både satellit- och markbaserade procedurer). Till bana 08 har de endast RNP (satellitbaserad).
Det är detta som är poängen. Hur kan man ha en flygplats 10 mil från Ryssland som inte har ILS? Ja antagligen för att ägaren vill spara pengar. Men det visar sig nu alltså att flygplatsen därmed blir väldigt sårbar för påverkan från illasinnade grannar.
 

plover

Medlem
Helt enig, lite back to basics då och Xilan har helt rätt, det kräver kontinuerliga mätningar/kalibreringar av ILS systemet, vill m8nnas att gamla LFV hade en antik propellerkärra vars enda uppgift var att åka landet runt och mäta.
 
Toppen