Senaste nytt

Hotels.com Welcome Rewards - erfarenheter

WongHauw

Medlem
Har någon fått rumsuppgradering nån gång?

Jag har guld men har aldrig hänt.
När jag jobbade som hotellreceptionist så var tanken att vi skulle inte uppgradera gäster (alla fall inte gratis) som hade bokat genom Booking eller Hotels.com på grund av de höga provisionerna man var tvungen att betala till dessa och andra OTAs. Man skulle prioritera gäster i det egna lojalitetsprogrammet och andra som bokade direkt genom hotellets egna kanaler. Det enda sättet for OTA-gästerna att få uppgradering utan kostnad åtminstone då var om vi låg minus på en viss rumskategori och behövde jämna ut rumsgridden.
 

Jönsson

Medlem
Ungefär samma framgång som jag har på Marriott och Hilton som guldmedlem. Men det har hänt, framförallt på självständiga hotell.
Hotels.com kan jag förstå för hotellen har inget att vinna på att uppgradera men Hilton uppgraderar ju nästan alltid. Bara budgethotellet som inte har finare rum där det av naturliga skäl inte blir någon uppgradering. Eller är det bara jag som har tur?
 

ekf

Medlem
Både Expedia och Hotels har ju som förmån för de med lite högre status i sina program att man ska kunna få uppgraderingar på deras VIP+ hotell i vissa fall. Men det har jag i alla fall inte varit med om.
 

Hachans

Medlem
Hotels.com kan jag förstå för hotellen har inget att vinna på att uppgradera men Hilton uppgraderar ju nästan alltid. Bara budgethotellet som inte har finare rum där det av naturliga skäl inte blir någon uppgradering. Eller är det bara jag som har tur?

Det varierar säkert beroende på hotell och så. Men jag har ytterst sällan fått uppgradering. På Radisson i Göteborg bodde jag mycket ett tag, ytterst sällan. Bonvoy har jag också använt en del, även där sällan och har uppnått status både på egen hand men också genom Amex. Men jag har aldrig bott tillräckligt för att uppnå någon rejäl status.

Jag har en teori om att uppgraderingar sker mer sällan om du har matchat/fått statusen.
 
Om man samlar poäng för att ha gratis nätter skulle jag säga att Hotels (och förmodligen Expedia också, dock kan jag inte så mycket om deras program) är vida att föredra framför Hilton eller t.ex. Accor. Värdet i de programmen ligger istället i statusen man kan uppnå, som i vart fall för mig gett nära 100%:ig utdelning i uppgraderingar, och beroende på program och nivå får man ofta sådant som gratis frukost, gratis drinkar, garanterad tidig/sen in/utcheckning, lounge etc. Men man får absolut bo mycket längre innan man fått ihop till en frinatt...

När man vet hur stor del av kakan som Hotels.com tar från hotellen, så är det verkligen inte konstigt att man hamnar absolut längst ner i prioriteringsordningen hos det enstaka hotellet. Undantaget från regeln är just Hotels VIP-hotell, där har jag alltid fått de garanterade förmånerna (som t.ex. kan innefatta just garanterad uppgradering).
 
Har någon fått rumsuppgradering nån gång?

Jag har guld men har aldrig hänt.
Jag fick en uppgradering för några veckor sedan, men jag kan inte säkert säga att det var pga av att jag var Hotels.com guld.

Förra året kunde man statusmatcha Hotels.com mot Avis ( NEW: Get a status match between Avis and Hotels.com ). Jag vet inte om det går i år, men om det går så är det ytterligare en fördel med Welcome Rewards-programmet.
 

intuition

Medlem
...
Förra året kunde man statusmatcha Hotels.com mot Avis ( NEW: Get a status match between Avis and Hotels.com ). Jag vet inte om det går i år, men om det går så är det ytterligare en fördel med Welcome Rewards-programmet.
Skulle vilja ge en liten varning för den matchen. Kan iofs varit en tillfällighet, men jag fick otroliga problem efter att bett om match från Avis till Hotels.com. Det skulle gett mig guld, men efter matchen slutade hela mitt Rewards-konto att fungera. Alla stämplar, frinätter och all historik var borta. Jag kunde logga in till hotels.com men kunde inte längre accessa själva rewards-delen. Ibland dök grafiken "Du har bara 3 nätter kvar till en frinatt" upp, men jag kunde ändå inte klicka in och se den statusen.

Fick ringa kundtjänst och efter en hel del undersökande var beskedet att det fanns 2 rewards konto kopplat till min profil (min gissning ett med min historik och ett som uppdaterats till guld). Lösningen skulle vara att få det ena raderat, men det kunde kundtjänst inte göra utan man fick lägga det som ett ärende till back-office, med varningen att det kommer att ta lång tid.
Det var ingen underdrift, någonstans mellan 6-8 månader tog det innan mitt rewards konto var tillbaka och då var det tji guld. Det mesta av historiken hade också blivit anonym ("Boendets namn är inte tillgängligt", "Boendeinformationen är inte tillgänglig").

Min gissning är alltså att den som processade uppgraderingen till Guld skapade ett nytt Rewards-konto ovanpå det existerande.

Matchningserbjudandet var i alla fall ingen fördel för mig. Jag var av med mitt rewards-konto huvuddelen av 2021 och fick aldrig ta del av någon guld-nivå.
 
Toppen