Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Hej! i slutet på juni blev vi 3 h och 15 min sena hem från Nice till Arlanda. Från början blev ankomsten till nce ca 45 min sen pga åskoväder. Men, sen blev vi ytterligare ca 2,5 h sena pga personalbrist hos både tankning och busschaufförerna (remote parkering). I SAS första svar till mig sa dom att nej det blir inget för förseningen berodde på väder. Då ifrågasatte jag enligt ovan, att det var en kombination av mycket. Svaret (bifogat) är då fortfarande att skälet är väder. Dom skriver även inställning, ist för försening men jag tror bara det gått lite väl snabbt med att klippa och klistra in deras standardiserade svar.

Vad säger ni? Ska jag ge mig? Förklaringen i gaten o nce var tankning och bussarna. Inget om vädret.

tack!
Åskväder och arbete på plattan är en dålig kombo, så låter inte osannolikt att det stämmer.
 

SK989

Medlem
Hej! i slutet på juni blev vi 3 h och 15 min sena hem från Nice till Arlanda. Från början blev ankomsten till nce ca 45 min sen pga åskoväder. Men, sen blev vi ytterligare ca 2,5 h sena pga personalbrist hos både tankning och busschaufförerna (remote parkering). I SAS första svar till mig sa dom att nej det blir inget för förseningen berodde på väder. Då ifrågasatte jag enligt ovan, att det var en kombination av mycket. Svaret (bifogat) är då fortfarande att skälet är väder. Dom skriver även inställning, ist för försening men jag tror bara det gått lite väl snabbt med att klippa och klistra in deras standardiserade svar.

Vad säger ni? Ska jag ge mig? Förklaringen i gaten o nce var tankning och bussarna. Inget om vädret.

tack!
Enligt den rättspraxis som finns ska en helhetsbedömning göras av orsakerna till förseningen. Om en försening delvis beror på väder innebär inte det att extraordinära omständigheter föreligger totalt sett. De rättsfall som finns brukar bena ut hur stor del av förseningen som kan hänföras till extraordinära omständigheter och hur stor del som inte gör det. Det är alltid flygbolaget som har bevisbördan. Baserat på vad SAS sagt i det här fallet låter det knappast som de uppfyllt sin bevisbörda men de lär inte ge sig utan du får nog ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden för att kunna få några pengar.
 

Non-stop

Medlem
Har sökt i tråden men hittade inget definitivt så provar med en fråga. Flög Göteborg-Frankfurt-Montreal-Winnipeg tidigare i sommar där flygen med Air Canada blev försenade. Drygt 1 timma sena från Frankfurt och sedan ytterligare cirka 3 timmars försening från Montreal så att vi landade drygt 4 timmar sena på vår slutdestination.
Som jag läser förordningen så är förseningen till slutdestinationen som räknas och det spelar ingen roll om förseningen uppstod på flyget från eu eller inrikesflyget i Kanada (eller som i det här fallet på båda), dvs Air Canada ska betala EUR 600 per passagerare i schablonkomprensation. Är det rätt tolkat?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att Air Canada betalar kompensation eller krävs det att man går till domstol/anlitar airhelp eller liknande firma?
 

FilipJ

Medlem
Har sökt i tråden men hittade inget definitivt så provar med en fråga. Flög Göteborg-Frankfurt-Montreal-Winnipeg tidigare i sommar där flygen med Air Canada blev försenade. Drygt 1 timma sena från Frankfurt och sedan ytterligare cirka 3 timmars försening från Montreal så att vi landade drygt 4 timmar sena på vår slutdestination.
Som jag läser förordningen så är förseningen till slutdestinationen som räknas och det spelar ingen roll om förseningen uppstod på flyget från eu eller inrikesflyget i Kanada (eller som i det här fallet på båda), dvs Air Canada ska betala EUR 600 per passagerare i schablonkomprensation. Är det rätt tolkat?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att Air Canada betalar kompensation eller krävs det att man går till domstol/anlitar airhelp eller liknande firma?
Korrekt, de är skyldiga att betala under förutsättning att du hade alla flygningar på en bokning.
 

011430121

Medlem
Hej! i slutet på juni blev vi 3 h och 15 min sena hem från Nice till Arlanda. Från början blev ankomsten till nce ca 45 min sen pga åskoväder. Men, sen blev vi ytterligare ca 2,5 h sena pga personalbrist hos både tankning och busschaufförerna (remote parkering). I SAS första svar till mig sa dom att nej det blir inget för förseningen berodde på väder. Då ifrågasatte jag enligt ovan, att det var en kombination av mycket. Svaret (bifogat) är då fortfarande att skälet är väder. Dom skriver även inställning, ist för försening men jag tror bara det gått lite väl snabbt med att klippa och klistra in deras standardiserade svar.

Vad säger ni? Ska jag ge mig? Förklaringen i gaten o nce var tankning och bussarna. Inget om vädret.

tack!
Jag har ett liknade fall som jag skall reklamera imorgon.
 

Gizmokvack

Medlem
Vänner. Vi blev ju försenade med Turkish i somras och kom fram 24h senare pga oljeläckage på planet. Jag gjorde en claim via deras hemsida och fick nu tre månader senare ett väldigt långt svar men med detta inledande stycket.

Dear Gizmokvack,

In accordance with our privacy policies, each feedback needs to be created individually. Therefore, you are kindly requested to inform our passengers to create and individual feedback with their own communication details such as e-mail adress and phone number by giving reference to the feedback numbered TK-XXXX.

Vidare bla bla, dokument, invoice, receipts marked date, place bla bla (som jag ju bifogade i min ansökan)

We appreciate your patience and understanding.

TURKISH AIRLINES INC.
Customer Contact Center

However.
Needs to be created individually med telefonnummer, epost osv. Vi pratar ju om mig, min fru och mina barn på 11 och 8 år. Ska en 8-åring själv driva sina ärenden mot flygbolaget?
Tänkte bara snabbt reda ut hur ni gjort innan jag gå vidare för att förhoppningsvis inte behöva vänta 3 månader till innan jag får svar igen.
 

henke12

Medlem
Vänner. Vi blev ju försenade med Turkish i somras och kom fram 24h senare pga oljeläckage på planet. Jag gjorde en claim via deras hemsida och fick nu tre månader senare ett väldigt långt svar men med detta inledande stycket.



However.
Needs to be created individually med telefonnummer, epost osv. Vi pratar ju om mig, min fru och mina barn på 11 och 8 år. Ska en 8-åring själv driva sina ärenden mot flygbolaget?
Tänkte bara snabbt reda ut hur ni gjort innan jag gå vidare för att förhoppningsvis inte behöva vänta 3 månader till innan jag får svar igen.

jag hade spelat med spelet,
Gör 4 ansökningar
Men sätt ditt telefonnummer och e-post på samtliga.. sen copy-paste och byt ut namnen/biljettnumren :)
 

Aquinas

Ny medlem
Likt Gizmokvack har jag också en pågående diskussion med Turkish Airlines om EU 261/2004-kompensation.

Kompensationen gäller för ett försenat flyg (ZAG>IST>MNL). Flyget blev 3 timmar och 1 minut försenat till slutdestinationen. Om jag förstått EU 261/2004 rätt så har jag rätt till 600€ pga icke-EU flyg längre än 3,500km. Men använder jag mig av Flygkalkylatorn från Konsumentverket (Flygkalkylatorn | Hallå konsument – Konsumentverket) så står det att jag enbart har rätt till 300€. Kan någon hjälpa mig här?

I nuläget försöker TA att kompensera med 20000 bonus miles + 30% rabattkod. Har jag rätt till 600€ känns det mer värt tänker jag.

Tack på förhand.

EDIT: Ok, så om jag fattat reglerna rätt så hade jag bara haft rätt till 600€ om förseningen var minst 4 timmar. Men stämmer det att jag ha rätt till 300€?
 
Last edited:

SK989

Medlem
Likt Gizmokvack har jag också en pågående diskussion med Turkish Airlines om EU 261/2004-kompensation.

Kompensationen gäller för ett försenat flyg (ZAG>IST>MNL). Flyget blev 3 timmar och 1 minut försenat till slutdestinationen. Om jag förstått EU 261/2004 rätt så har jag rätt till 600€ pga icke-EU flyg längre än 3,500km. Men använder jag mig av Flygkalkylatorn från Konsumentverket (Flygkalkylatorn | Hallå konsument – Konsumentverket) så står det att jag enbart har rätt till 300€. Kan någon hjälpa mig här?

I nuläget försöker TA att kompensera med 20000 bonus miles + 30% rabattkod. Har jag rätt till 600€ känns det mer värt tänker jag.

Tack på förhand.
När en flygning blir mer än tre timmar sen anses det enligt rättspraxis som en inställd flygning. Men sen händer något intressant i juridiken. Om man råkar ut för en inställd flygning så kan kompensationen utebli helt eller reduceras med 50% om man blir ombokad till en ny flygning inom vissa angivna tidsintervall. Och då uppstår en lustig sak när en flygning över 350 mil till icke-EU blir mer än tre timmar men mindre än fyra timmar sen, viilken innebär att man får 50% av ersättningen på 600 euro. Detta eftersom man anses ombokad till en alternativ flygning som ankom slutdestinationen högst fyra timmar efter ursprunglig tid.
 
Toppen