Senaste nytt

Ny projekttjänst - Vilket hotellprogram? Minst 90 nätter på 12 månader

Hur har det sett ut efter detta? Märker du någon skillnad sedan du blev RED? Stor? Positiv?
Än så länge är det väl något ynka som märkts. När jag checka in på Scandic Luleå för 4 nätter så kom jag till rummet och hoppades på en stor säng istället för twinbeds. Fick besvikelsen så gick ner och fråga varpå hon uppgradera mig utan att tveka till ett superiorrum högst upp med en riktigt stor kingsize säng!

Utöver det är det samma 150kr voucher i restaurangen så den gör ingen skillnad. Detsamma gäller välkomstgåvan som än så länge på 2 nya incheckningar varit detsamma som min kollega på Top Level.

Har prövat att äta frukosten 2 gånger, en av gångerna på Downtown camper på en söndag och trotts fullsmockad buffé så fixa dom en plats.


Utöver det så bodde jag som nämnt på Plaza Umeå 11 nätter i början av Juni. Det var verkligen sådär kan jag säga. Fanns ett riktigt guldkorn i receptionen som hjälpte till med bokstavligen allt jag bad om. Mat på stället hade dem inte, enbart en barmeny med 4 olika små pizzor av halvfabrikat för 139kr styck eller en tapastallrik.

En återkommande grej som inte bara jag men även kollegor uppmärksammat är att det ofta missas med städningen på vissa hotell. Det handlar inte bara om hur rummet ser ut vid ankomst men även när man ber om städning så har det vid flera tillfällen missat. En gång så pass att de missa två dagar i rad trotts tillsägelse.

Tyvärr blev det sista lite droppen ur när det hände i Umeå så jag har skickat ett ris och ros mail till medlemservicen.


Sen fick jag även möjligheten att gå på första medlemskvällen. Umeå Syd anordnade och det serverades grilltallrik med lite blandat kött tillsammans med potatisgratäng & bearnaisesås. De tog 150kr för kalaset men då ingick även öl & vin. Hotellet fixa taxi fram och tillbaka från Plaza Umeå om så önskade utan någon kostnad för mig och andra kollegor.
 
Passar även på att dela lite bilder från vistelsen i Umeå. Uppmärksamma hur dåliga mörkläggningsgardiner det var på rummet, nästan skrattretande :D

Gardinerna 20220606_214015.jpg

Hotellrummet
20220606_211321.jpg

Tapastallrik för 100kr
20220608_195027.jpg

Medlemskväll på Umeå Syd
20220615_193130.jpg

Pizzorna på Plaza Umeå
20220614_175227.jpg
 

Jönsson

Medlem
Om 10-20 år kommer vi tycka att vi var galna som klagade på att en hotellkedja införde en merhälsosam meny på lunchen, precis som det är lite lustigt att vissa resenärer blev kränkta när SAS på 90talet beslutade att man ej fick röka när man flög.

No smoking please | Scandinavian Traveler
Är inte så övertygad om att det är på grund av ”hälsosammare” mat som man valt bort nötkött. Hotellen försöker hålla kunderna nöjda. Det är nog snarare svårt att hålla luncherna lönsamma om nötkött finns på menyn med dagens nötköttspriser.
 

WongHauw

Medlem
En återkommande grej som inte bara jag men även kollegor uppmärksammat är att det ofta missas med städningen på vissa hotell. Det handlar inte bara om hur rummet ser ut vid ankomst men även när man ber om städning så har det vid flera tillfällen missat. En gång så pass att de missa två dagar i rad trotts tillsägelse.

Tyvärr blev det sista lite droppen ur när det hände i Umeå så jag har skickat ett ris och ros mail till medlemservicen.
Jag slutade på Scandic före pandemin/innan de införde den där eländiga "vi städar inte rummen om du inte speciellt ber om det" policyn så vet inte exakt hur det är nu.

Men för att få gehör allra snabbast på ett hotell där du vet du kommer att bo mycket, och där du stött på återkommande problem, skulle jag be receptionen om e-postadressen till Hotel Manager (har nån annan fånig titel nu, typ "Service Team Manager"). Eller så kan du mejla hotellets allmänna adress och be dem vidarebefordra mejlet till honom/henne. Särskilt om det gäller miss med städning, kan hotellchefen nog ta upp saken med den som är ansvarig över housekeeping.

Som det skrivits tidigare i tråden, rutiner på olika hotell varierar. På ett Scandic där jag jobbade, var receptionen ansvariga för att fixa välkomstgåvorna, på ett annat (ett större cityhotell) fixade housekeeping allt. Pga. min egen erfarenhet gillar jag mer de större hotellen där det finns mer staff och där allt inte står och faller på vem som råkar jobba i receptionen just då. Under min tid (åtminstone på de billigare hotellen) var vi seriöst underbemannade i receptionen (kan inte tänka det blivit bättre efter pandemin) och det var lätt att missa småsaker på checklistan som rumsallokering, uppgradering av stammisar och välkomstgåvorna. Visst kan man ofta fixa uppgraderingen vid ankomst men då brukade man inte ha välkomstgåvan i rummet och beroende på hur fullt det var, kunde man få "gridden" i obalans och hamna flera rum minus på de bättre rummen.

Vill du ha ett visst rum/våning, mejla receptionen som kan lägga det som önskemål i bokningen. Eller om du stöter på en riktig servicestjärna, lägger dom kanske uppgraderingen för dig som Top/RED för varenda bokning du har på hotellet under de kommande månaderna. Själv tyckte jag att trevliga stammisar var bland det bästa mitt i stressen att checka in alla när man svettades ensam i repan en grå novemberkväll :) Och om du gillar service du har fått, skicka gärna även positiv feedback till hotellet!
 
Nu tillbaka efter semester har jag checkat in på Hotel Norge by Scandic i Bergen. Det här hotellet är by far det bästa Scandic jag bott på än så länge. Frukostbuffén är utan dess like när man ska jämföra med de svenska hotellen i alla fall.

Vid incheckning i torsdags kom jag strax efter 20:00 och fick då ett rum på 6e våningen (av 10 möjliga). Schysst rum, utsikt mot torget vilket var trevligt. Dock var detta rummet inte speciellt bra städat då det låg en större mängd långt hår i duschen på golvet som man totalt missat. Gick ner direkt och bad om att få byta rum vilket jag efter lite tid fick (Väldigt stressad trainee som var helt ny). Hotellet var dessutom helt fullbelagt sa han då det är skolstart i Norge på måndag så alla föräldrar är i stan för att flytta dit sina ungar.

Rummet jag nu fick var mindre och mer klaustrofobiskt som hade en vägg utanför fönstret. Han i receptionen bad mig dock att återkomma på söndag då beläggningen skulle bli mindre.

Gick så leds till receptionen strax efter 15:00 på söndag och de fixade direkt ett "Spacous Superior room" uppe på 7e våningen med utsikt mot torget igen.

Uppmärksammade även att Scandics medlemsavdelning fortsätter att briljera då jag bad receptionen igår att lägga in mitt Finnair-nummer så jag kunde "dubbeldippa". Hon bakom disken säger: Det är redan fixat ser jag här.
Haft problem med att tidigare hotell missar detta, eller gör fel så medlemservice sa att de skulle hålla koll på mina framtida bokningar, uppskattas!

Bifogar lite bilder på frukost samt sista rummet jag flyttades till i söndags.

Värt att nämna är att de kommer in och "städar" rummen varje dag här utan tillsägelse i receptionen. De byts handdukar, sängen bäddas osv. Det känns ändå helt rätt med tanke på prisbilden detta hotell ibland kan ligga på.

Gluten och veganska "dessertbordet"
20220813_102655.jpg

Bageribordet, det här bordet har man undvikit mycket. Gör inget bra för midjemåttet kan jag säga....
20220812_081031.jpg

20220814_100430.jpg 20220814_100432.jpg
20220814_100426.jpg 20220813_095843.jpg

Rum nr 3 - Mycket större och rymligare än de tidigare "Classic Double" som jag hade innan.
20220814_155037.jpg
 

Jönsson

Medlem
Nu tillbaka efter semester har jag checkat in på Hotel Norge by Scandic i Bergen. Det här hotellet är by far det bästa Scandic jag bott på än så länge. Frukostbuffén är utan dess like när man ska jämföra med de svenska hotellen i alla fall.

Vid incheckning i torsdags kom jag strax efter 20:00 och fick då ett rum på 6e våningen (av 10 möjliga). Schysst rum, utsikt mot torget vilket var trevligt. Dock var detta rummet inte speciellt bra städat då det låg en större mängd långt hår i duschen på golvet som man totalt missat. Gick ner direkt och bad om att få byta rum vilket jag efter lite tid fick (Väldigt stressad trainee som var helt ny). Hotellet var dessutom helt fullbelagt sa han då det är skolstart i Norge på måndag så alla föräldrar är i stan för att flytta dit sina ungar.

Rummet jag nu fick var mindre och mer klaustrofobiskt som hade en vägg utanför fönstret. Han i receptionen bad mig dock att återkomma på söndag då beläggningen skulle bli mindre.

Gick så leds till receptionen strax efter 15:00 på söndag och de fixade direkt ett "Spacous Superior room" uppe på 7e våningen med utsikt mot torget igen.

Uppmärksammade även att Scandics medlemsavdelning fortsätter att briljera då jag bad receptionen igår att lägga in mitt Finnair-nummer så jag kunde "dubbeldippa". Hon bakom disken säger: Det är redan fixat ser jag här.
Haft problem med att tidigare hotell missar detta, eller gör fel så medlemservice sa att de skulle hålla koll på mina framtida bokningar, uppskattas!

Bifogar lite bilder på frukost samt sista rummet jag flyttades till i söndags.

Värt att nämna är att de kommer in och "städar" rummen varje dag här utan tillsägelse i receptionen. De byts handdukar, sängen bäddas osv. Det känns ändå helt rätt med tanke på prisbilden detta hotell ibland kan ligga på.

Gluten och veganska "dessertbordet"
Visa bifogad bild 132914

Bageribordet, det här bordet har man undvikit mycket. Gör inget bra för midjemåttet kan jag säga....
Visa bifogad bild 132915

Visa bifogad bild 132919 Visa bifogad bild 132917
Visa bifogad bild 132918 Visa bifogad bild 132916

Rum nr 3 - Mycket större och rymligare än de tidigare "Classic Double" som jag hade innan.
Visa bifogad bild 132920
Ser bra ut. Tycker dock att Scandic generellt brukar ha rätt ok frukostar i jämförelse med många andra hotellkedjor i samma prisklass.
 
Passade även på att bo på Scandic i Hamburg under semestern. Var ett trevligt hotell, bra frukost och framförallt så fanns det bra utbud på öl nere i Scandic shoppen vid receptionen.

20220720_110452.jpg
 

Attachments

  • 20220720_111502.jpg
    20220720_111502.jpg
    81,8 KB · Visningar: 136
  • 20220720_114213.jpg
    20220720_114213.jpg
    65,4 KB · Visningar: 134
  • 20220720_164035.jpg
    20220720_164035.jpg
    74,4 KB · Visningar: 141
  • 20220721_084036.jpg
    20220721_084036.jpg
    86,9 KB · Visningar: 133
  • 20220721_084132.jpg
    20220721_084132.jpg
    101 KB · Visningar: 132
  • 20220721_084123.jpg
    20220721_084123.jpg
    85,5 KB · Visningar: 132
  • 20220721_084148.jpg
    20220721_084148.jpg
    100,8 KB · Visningar: 134
  • 20220721_084242.jpg
    20220721_084242.jpg
    105,8 KB · Visningar: 134
  • 20220721_084521.jpg
    20220721_084521.jpg
    91,3 KB · Visningar: 136
Checkat in 3 nätter på Scandic Oslo City mitt emot centralstationen i Oslo. Bokade väldigt sent så det var svindyrt för ett standardrum men kort efter jag bokat syntes hotellet som fullbokat.

Dagen innan jag ska checka in kollar jag appen och de har allokerat deras Presidentsvit på min bokning. Väl på plats bekräftar de att jag fått rum 401 som uppgradering från ett standardrum.

Hade inga jätteförhoppningar vilket jag hade rätt i då jag kom upp till rummet. Det är väldigt rymligt och trevligt samt att sängen är fan sjukt mjuk men en presidentsvit är det då inte på ca 45-50Kvm totalt :D

20220906_143412.jpg

20220906_143403.jpg

20220906_143451.jpg

20220906_143446.jpg
 
Toppen