Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

gdaily

Medlem
Det tog 11 timmar för mig Gbg-Sthlm förra veckan :)

Hade jag inte haft med mig en hyggligt stor utrustning så hade jag tagit flyget i stället.
 

intuition

Medlem
Att köra tåget i "fel" riktning är helt klart något SJ är medvetna om att kunderna ogillar. På flera resor den senaste tiden har jag fått enkät i appen som frågar två saker:
* Blev du guidad till rätt plats på perrongen?
* Var din sittplats i den riktning som du hade bokat.

Ev får man bara enkäten om man använder "Var ska jag stå på perrongen" tjänsten i appen. (Och den tycker jag har blivit riktigt opålitlig den senaste tiden)
 

fcx

Medlem
Att köra tåget i "fel" riktning är helt klart något SJ är medvetna om att kunderna ogillar. På flera resor den senaste tiden har jag fått enkät i appen som frågar två saker:
* Blev du guidad till rätt plats på perrongen?
* Var din sittplats i den riktning som du hade bokat.

Ev får man bara enkäten om man använder "Var ska jag stå på perrongen" tjänsten i appen. (Och den tycker jag har blivit riktigt opålitlig den senaste tiden)
Vet inte SJ själva om tåget gått åt rätt eller fel håll?
 

intuition

Medlem
Antagligen, men jag gissar att de vill kolla om kunderna märker det. Svarsalternativen är
* Ja
* Nej
* Vet inte

Jag gissar att många kunder bokar en plats utan att ha koll på färdriktning. Om det visar sig att de flesta svarar "vet ej" så är feedbacken till SJ att färdriktning spelar väldigt liten roll.

SJ har ju inte ett speciellt bra platsbokningssystem. Många tåg har inga platskartor inlagda och man kan bara önska en viss plats eller en viss egenskap. Färdriktning är inte en av egenskaperna om jag minns rätt. Så det är troligt att väldigt många inte hade någon uppfattning om färdriktningen innan de steg på.
 

intuition

Medlem
Utöver att det saknas platskartor är hela bokningen väldigt ålderdomlig. Jag har tex aldrig förstått varför man inte kan få gå in och se lediga platser och ändra platsval efter biljetten är utställd.
Hur många gånger har man inte upptäckt att en kollega/vän ska med samma tåg, men i efterhand går det inte att byta platser så att man kan sitta tillsammans.

På samma sätt - varför kunde man inte få ändra sina tillval? De skulle ju få sålt mer om man enkelt kunde lägga till en maträtt, fram till x timmar före avgång.
 

plover

Medlem
Håller med om det mesta, men jag åker till Malmö ibland och måste säga att de har en FB/Messenger chatt som svarar hyggligt snabbt där jag lyckets kompletytera med matbeställning i allafall långt efter bokning. Men helhetsintrycket består… Skall du dit i tid är det flyg eller bil som gåller…
 

Jonas F

Medlem
Dags att åka hem nu...
Alla får en gissning om ni tror AC fungerar i vagn 4...

Hur dåliga kan SJ vara? Dessutom har de fel tågset så vagn 2 är utbytt mot vagn 3.

Då borde det åtminstone finnas lite platser kvar i vagn 3 då (eftersom den har fler platser), förutsatt att AC:n fungerar där också då...
 
Toppen