Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

För att inte snöa in på om det är en minut eller fem minuter så vill jag förtydliga att den största fördelen med loungen i CPH är att man faktiskt kan se passkontrollen från loungen och därmed kan avgöra om det är tid att gå eller om man kan stanna lite till.

Om det sedan tar fem minuter eller tio sekunder spelar mindre roll. Nackdelen på ARN är ju att man inte kan se passkontrollen och då inte kan anpassa sig efter köer och gångtid. Således så måste man ta höjd för lång passkö för att inte missa flyget och då kan man ju ha oturen att kön inte alls är lång och att man därför får sitta utan lounge i onödan. En lounge efter passkontrollen hade löst detta. Öppet mellan 8-12 så hade den kunnat serva tre Nordamerika flighter och ett par till Storbritannien samt Beirut.
 
För att inte snöa in på om det är en minut eller fem minuter så vill jag förtydliga att den största fördelen med loungen i CPH är att man faktiskt kan se passkontrollen från loungen och därmed kan avgöra om det är tid att gå eller om man kan stanna lite till.

Om det sedan tar fem minuter eller tio sekunder spelar mindre roll. Nackdelen på ARN är ju att man inte kan se passkontrollen och då inte kan anpassa sig efter köer och gångtid. Således så måste man ta höjd för lång passkö för att inte missa flyget och då kan man ju ha oturen att kön inte alls är lång och att man därför får sitta utan lounge i onödan. En lounge efter passkontrollen hade löst detta. Öppet mellan 8-12 så hade den kunnat serva tre Nordamerika flighter och ett par till Storbritannien samt Beirut.

När jag flög till LAX från Kastrup så var gaten i den nya delen längst till vänster, dvs förbi alla D Gates. Inte en chans att man såg den kön från SAS lounge. Jämfört med Arlandas två minuter från lounge till passkontroll så var detta längre.
Trots det gillar jag Kastrup och ogillar Arlanda. :)
 

palmen

Moderator
Nja, här känner jag nog att jag vågar protestera. Jag har aldrig klarat att gå från loungen till passkontrollen på Arlanda på 1 minut. Jag har korta ben, men inte så korta. Det måste väl ändå vara närmre 5 minuter att gå?
Kan nog sträcka mig till 2 minuter. Det är typ 1 minut till Pontus loungen från SAS, och det är halvvägs. På 5 minuter hinner jag in på en toa paus också.
 

palmen

Moderator
För att inte snöa in på om det är en minut eller fem minuter så vill jag förtydliga att den största fördelen med loungen i CPH är att man faktiskt kan se passkontrollen från loungen och därmed kan avgöra om det är tid att gå eller om man kan stanna lite till.

Om det sedan tar fem minuter eller tio sekunder spelar mindre roll. Nackdelen på ARN är ju att man inte kan se passkontrollen och då inte kan anpassa sig efter köer och gångtid. Således så måste man ta höjd för lång passkö för att inte missa flyget och då kan man ju ha oturen att kön inte alls är lång och att man därför får sitta utan lounge i onödan. En lounge efter passkontrollen hade löst detta. Öppet mellan 8-12 så hade den kunnat serva tre Nordamerika flighter och ett par till Storbritannien samt Beirut.
Det här är ju tyvärr uselt på många flygplatser, att inte veta tiden. Lite som med att säga att boarding börjar 10:30 för att komma dit och inse att den börjar 10:50. Här kan många flygplatser bli bättre och skriva korrekta tider, tex 7 min kö passkontroll, boarding börjar om 12 minuter (och då slaviskt börja då).

Få riktiga tidsangivelser, framförallt om man sitter i loungen, skulle underlätta mycket.
 
När jag flög till LAX från Kastrup så var gaten i den nya delen längst till vänster, dvs förbi alla D Gates. Inte en chans att man såg den kön från SAS lounge. Jämfört med Arlandas två minuter från lounge till passkontroll så var detta längre.
Trots det gillar jag Kastrup och ogillar Arlanda. :)

Kön vid gaten spelar ju ingen roll. Står man väl i kön, även om man står sist (någon måste ju göra det) så kommer man med. Men om du överraskas av en allt för lång kö i passkontrollen så blir det stressigt.
 

mha321

Medlem
Kön vid gaten spelar ju ingen roll. Står man väl i kön, även om man står sist (någon måste ju göra det) så kommer man med. Men om du överraskas av en allt för lång kö i passkontrollen så blir det stressigt.
Det finns väl även en passkontroll borta vid den piren? Gissar att det är den som åsyftas.

Men där är det värt att veta att man kan gå genom den kontroll som syns från loungen och sedan promenera bort till nya piren på "insidan". Så man kan dra nytta av köinfon även när man flyger där borta.
 
Det finns väl även en passkontroll borta vid den piren? Gissar att det är den som åsyftas.

Men där är det värt att veta att man kan gå genom den kontroll som syns från loungen och sedan promenera bort till nya piren på "insidan". Så man kan dra nytta av köinfon även när man flyger där borta.

Ja, syftade på kön till passkontrollen :)
Visste dock inte man kunde gå på ’insidan’ från C gates.
 

Agö

Medlem
Haha. Funderade på den här tråden när jag tidigare i veckan hade transfer non-Schengen (F-piren, längst ut) till Schengen (gate 8) på Arlanda T5. Det skulle närmast behövas en karta eller en virtuell ledsagare för att förstå hur man ska ta sig fram till ny gate - upp och ned som en jojo, trasiga rullband, stillastående rulltrappor, avspärrningar, rep, passkontroll i mörker, vidare i labyrinten till transfer security i mörker och så ned till ankommandenivå där man får ta sig upp igen (och där rulltrappan går nedåt…). Tog mig 25 min i riktigt rask fart och utan köer, för en som inte är van, har barn eller rejält handbagage att släpa på eller har svårt att gå måste den processen fordra betydligt längre tid.

Obegripligt dålig konstruktion.
 

Tomas E

Medlem
Garanterat ingen miljöbelastning av denna ”100% Grön el” på F-piren, eftersom det inte finns en enda elektron i något uttag i närheten av denna gate, varken i USB- eller 220 V-uttagen. (Så då gör jag av med mer flygfotogen-genererad el istället. Tur att SAS klimatkompenserar min resa.) Passar tyvärr in i bilden av att mycket på Arlanda är slitet och dåligt underhållet, även på den relativt nya F-piren, och att Swedavia uppenbarligen har en mycket likgiltig inställning till att hålla saker fungerande. För omväxlings skull var faktiskt rulltrappan ner till flygplanet igång, annars brukar spärrband för rulltrappan vara det normala vid både avgång och ankomst. Men det kompenserades av att en av två Arlanda Express-hissar var ur funktion. ;)
6A821EEC-7852-44CF-AAA7-22012303A6B6.jpeg
 
Toppen