Senaste nytt

Lufthansa group försämring ingen mer sätesval i Eco light Europe

Ping

Medlem
Såg detta från FlyersTalk: https://www.lufthansa.com/de/en/seat-reservation
Ingen mer gratis sätesval under check-in inom Europa.

Som lojal LH group resenär får jag nog tyvärr börja ifrågasätta min egna lojalitet.
LH group börjar bli ett renodlat LCC vilket är deras val men då tycker jag priserna borde närma sig LCC flyg eller att servicenivån uppgraderas för att reflektera priset.
*Mat och dryck har tagits bort för eco
*Prio boarding kaos på flygplatserna
*Ingen mer gratis sätesval inom europa
*Timslånga köer att nå service vid problem
*IT system som inte låter en ändra biljett när flyg ställs in
*Betalning av ersättning/kompensation som dröjer 5+ veckor

I grunden kan jag nog känna att det kanske är korrekt att biljettpriserna reflekterar olika utbud, men någonstans tycker jag att premium pris över LCC ska reflektera mervärdet också.
 

airac

Medlem
Å andra sidan, så ska ju light produkten konkurrera med LCC, om du väljer den produkten är du en potentiell (U)LCC kund i deras revenue management. Min reflektion är att det är väntat. Dragen från egen erfarenhet och det som man läser på forumet om Lufthansas riktiga LCC (EuroWings), så är LH fortfarande premium:
- Mat och dryck i eco håller högre kvalitet än på LCC, och smakar dessutom bättre än business Heimat (egen erfarenhet på senaste LH vändor)
- Prio boarding skötar bara LCC bra eftersom det är en produkt
- Gratis sätesval är borttagen bara för Light fare, vilket är samma princip som på Norwegian eller mindre 'fina' LCC.
- Långa köer och lite svårarbetat ja, men de går faktiskt att nå... jag läser här att det är svårt med LCC inkl (finare som Easyjet och Eurowings)
- IT är ersatt håller med, få legacy som har bättre.
- Du får faktiskt betalt, prova det hos en riktig LCC som Ryan/Easy mfl.

Jag håller med att SAS, LH, och andra legacy var bättre förr, även så pass lite som 10 år sedan, men gemene man vill inte betala för service bara komma billigt från A till B. Vi på BC är udda.
 

TjrsTapis

Medlem
Reste nyligen Lufthansa LH där hemresan var i Eco Premium (då Eco vanligt var i princip lika dyrt som premium), även för den resan på ca 12kkr retur inkluderades inte sätesval, och för att undvika att hamna inklämd i mellan 2 personer på hemresan i premium (full kabin) fick jag tyvärr förboka en plats.

Kostnaden: drygt 650kr..... helt absurt!

Maten i Economy på dit-resan var också under all kritik. Men efter samtal från kollegor på Hamburg flygplats verkar de dela bilden att LH har verkligen blivit sämre och bryr sig knappt längre om "bönderna" som bokar economy (så som de uttryckte det).

Nåja det är väl bättre än Eurowings Discover där det kostar 10 euro om du vill låna en filt under nattflygningen till Windhoek....
 

JacobGBG

Medlem
Reste nyligen Lufthansa LH där hemresan var i Eco Premium (då Eco vanligt var i princip lika dyrt som premium), även för den resan på ca 12kkr retur inkluderades inte sätesval, och för att undvika att hamna inklämd i mellan 2 personer på hemresan i premium (full kabin) fick jag tyvärr förboka en plats.

Vilken klass var detta? Sätesval på ECO+ med LH ska definitivt ges. Har två bokningar med LH som jag kan se att jag har redan vart inne och valt.
 

ante888

Medlem
Reste nyligen Lufthansa LH där hemresan var i Eco Premium (då Eco vanligt var i princip lika dyrt som premium), även för den resan på ca 12kkr retur inkluderades inte sätesval, och för att undvika att hamna inklämd i mellan 2 personer på hemresan i premium (full kabin) fick jag tyvärr förboka en plats.

Kostnaden: drygt 650kr..... helt absurt!

Maten i Economy på dit-resan var också under all kritik. Men efter samtal från kollegor på Hamburg flygplats verkar de dela bilden att LH har verkligen blivit sämre och bryr sig knappt längre om "bönderna" som bokar economy (så som de uttryckte det).

Nåja det är väl bättre än Eurowings Discover där det kostar 10 euro om du vill låna en filt under nattflygningen till Windhoek....

Du måste mena intra-europaflighterna som går i economy (trots att man bokar Premium Economy på de långa benen), där val av sätesplats inte ingår?
 

TjrsTapis

Medlem
Nej det var i eco premium mellan Cape Town och Frankfurt... Gick ej att välja plats i förväg innan check in. Och alla "bra" platser höll på att ta slut drygt 5 veckor innan avgång.

Var det fel i systemet eller bara nytt vet jag inte, men priset skilde sig mellan sätesbokning i Economy mellan Frankfurt och Cape town (ca 250kr) och Economy Premium på tillbaka-resan (ca 650kr), ungefär som iom att du är villig att betala mer för premium så är du benägen att betala mer för att förboka din plats...

Edit: gjorde om sökningen och ser nu att endast i Business står det att "seat reservation" ingår. Nytt sedan i år?

Från LH hemsida :"On intercontinental flights as well as on continental feeder flights, advance seat reservation is free of charge for passengers in Business and First Class."
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Provbokade nu och det stämmer att Lufthansa tar betalt för platsbokning i PE. VIlket också framgår av deras hemsida.

https://www.lufthansa.com/ge/en/sitzplatzreservierung-in-der-premiumeconomy-class

Och ja, det är dyrare men det beror på platsval i vanliga eco också. Bokar du nödutgångsrad eller bulkhead kommer det kosta mer än 250 kr.

Är man Senator eller HON väljer man gratis. Det kan vara så att man väljer gratis även med Star Alliance Gold.
 

TjrsTapis

Medlem
Provbokade nu och det stämmer att Lufthansa tar betalt för platsbokning i PE. VIlket också framgår av deras hemsida.

Är man Senator eller HON väljer man gratis. Det kan vara så att man väljer gratis även med Star Alliance Gold.

Tyvärr inget mervärde av Star Alliance gold, jag försökte, tro mig...
 

Ubbe

Medlem
Jag hade fritt sätesval som EBG på en resa från Barcelona- Frankfurt- Göteborg för två veckor sedan.
I ekonomi
 

GOTBound

Medlem
One World har en betydligt bättre kross-funktionell igenkänningen för sittplatsval-förmånen mellan flygbolagen, t.o.m med för rad 1för One World Emeralds. Även special-meal preferenser synkroniseras.

I-lands jobbigt med att LH inte ger Star Alliance Gold sittplatsval-förmånen.
 
Toppen