Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
”Pilotföreningen ska ju rösta om det här avtalet. Ser du någon risk för att de röstar nej?

– Så är det alltid med kollektivavtalsförhandlingar, att de röstar om det, och vi hoppas ju såklart att man ska rösta ja.”

...
Den var lite ovanlig, men det kanske kan fungera så när det är så få arbetstagare. Men det sätter det ju lite i perspektiv när någon ondgjorde sig över att SAS var tvungen att konsultera ev investerare innan man kunde signa avtalet.


Det förklarar ju också när Kabinpersonalen trodde att de skulle få rösta om Unionens avtal med förändrade pensioner (och stämde Unionen när de inte fick det).
Jag har alldrig sett ett kollektivavtal som medlemmarna röstat om, så där är igen en SAS-special.


Gissningsvis (på sk ”gubbnivå”) så betyder överenskommelsen att befintliga piloter anslutna till SAS Mains avtal (ffa de piloter som önskar återanställning efter pandemin) får behålla SAS Mains villkor även om de tar anställning i Connect/Link. Övriga omfattas inte av detta utan där gäller andra villkor.

Jag läser det tvärtom.
De kan bli anställda i allal tre bolagen, men de olika bolagen kommer att fortsätta att tillämpa sina avtal. Dvs tar man anställning i Link blir det under det avtal som Link tillämpar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Den var lite ovanlig, men det kanske kan fungera så när det är så få arbetstagare. Men det sätter det ju lite i perspektiv när någon ondgjorde sig över att SAS var tvungen att konsultera ev investerare innan man kunde signa avtalet.


Det förklarar ju också när Kabinpersonalen trodde att de skulle få rösta om Unionens avtal med förändrade pensioner (och stämde Unionen när de inte fick det).
Jag har alldrig sett ett kollektivavtal som medlemmarna röstat om, så där är igen en SAS-special.




Jag läser det tvärtom.
De kan bli anställda i allal tre bolagen, men de olika bolagen kommer att fortsätta att tillämpa sina avtal. Dvs tar man anställning i Link blir det under det avtal som Link tillämpar.

Detta skulle också vara en logisk tolkning, men vad betyder då detta som pilotföreningen sa till Aftonbladet? "pilotföreningarnas kollektivavtal kommer att gälla även i de nya bolagen SAS Connect och SAS Link” (Källa: SAS och piloterna är överens )
 

mha321

Medlem
Jag förstår inte heller. De som just nu är anställda hos Link och Connect är så vitt jag vet organiserade i andra fackförbund med andra kollektivavtal. Detta har jag svårt att se att SPF kan avtala bort. Det är nog inte ens lagligt med tanke på att vi har föreningsfrihet.

Om jag förstått rätt så är det sas connect i Köpenhamn som har ett sådant avtal med annan fackförening.

SAS connect på andra baser och sas link har det inte.

Så det kan ju vara så att det nya gäller de baser som inte I dag omfattas av ett annat avtal.
 

chrisljo

Medlem
Om jag förstått rätt så är det sas connect i Köpenhamn som har ett sådant avtal med annan fackförening.

SAS connect på andra baser och sas link har det inte.

Så det kan ju vara så att det nya gäller de baser som inte I dag omfattas av ett annat avtal.

Leste et sted at alle baser i Skandinavi kommer inn under SAS pilot group. I praksis betyr det vel at SAS Connect CPH blir snart lagt ned, men kanskje man beholder LHR basen og kanskje prøver seg igjen i Spania?
 

Tobbe.O

Medlem
Så fantastiskt skönt att denna strejk är över! :)

Dock så tråkigt att se negativa kommentarer här om eventuell strejk 2027 osv... Avtalet som nu har tecknats är osedvanligt långt. Normalt avtal sträcker sig 1-2 år, max 3 år. Så för de som nu roar sig med att oroa sig för strejk 2027 - då har ni stora bekymmer, för merparten av alla andra skandinaviska företag riskerar att drabbas av strejk betydligt tidigare än 2027.

Vidare så har denna tråden fått mig att häpna över hur vuxna människor och framför allt medelålders män uttrycker sig både mot varandra, hela yrkeskategorier och fackföreningsrörelsen. Denna tråden har bitvis hållit otroligt låg nivå och tråden platsar inte på ett sådant här välrenommerat forum. Därför ber jag nu @palmen att en gång för alla stänga och avsluta tråden. Den har gjort sitt!

Nu fortsätter vi flyga SAS och hålla trevliga och sakliga diskussioner på detta forum :)

Jag är redo! Nuuu kööör vi!! :)

Fly the scandinavian flag carrier - SAS!
 

intuition

Medlem
Detta skulle också vara en logisk tolkning, men vad betyder då detta som pilotföreningen sa till Aftonbladet? "pilotföreningarnas kollektivavtal kommer att gälla även i de nya bolagen SAS Connect och SAS Link” (Källa: SAS och piloterna är överens )
Ja, det är ju den motsatta betydelsen. Har iofs sett formuleringar som är mer tvetydiga.

Men här är helt klart en punkt som det finns betydligt mer detaljer än reportrarna kunnat gräva fram.
 

Travler

Medlem
Piloterna är ute och snackar igen.

Piloternas förhoppning är att villkoren ska kunna förbättras längre fram, men SAS kommunikationschef Karin Nyman tycker att man ska vara nöjd med det befintliga avtalet.
–Just nu får vi vara glada över att vi fått det här balanserade avtalet som fungerar för båda parter. Verkligheten ser ut som den gör och det är oerhört viktigt för bolagets framtid att vi säkrar en konkurrenskraft. Det är det enda sättet att se till så att bolaget finns kvar och att vi fortsätter vara en kraft att räkna med, säger hon.”

SAS: Här är detaljerna i avtalet
 

ekf

Medlem
Piloterna är ute och snackar igen.

Piloternas förhoppning är att villkoren ska kunna förbättras längre fram, men SAS kommunikationschef Karin Nyman tycker att man ska vara nöjd med det befintliga avtalet.
–Just nu får vi vara glada över att vi fått det här balanserade avtalet som fungerar för båda parter. Verkligheten ser ut som den gör och det är oerhört viktigt för bolagets framtid att vi säkrar en konkurrenskraft. Det är det enda sättet att se till så att bolaget finns kvar och att vi fortsätter vara en kraft att räkna med, säger hon.”

SAS: Här är detaljerna i avtalet
Vad hände med de där 25% sänkning som det talades om tidigare?

"– Vi har sänkt lönerna med fem procent. Under vintertid kan de ta bort ytterligare åtta procent. Även om det räknas som fridagar blir det en stor belastning för piloterna att gå ner i lön, säger han."
 

mha321

Medlem
Vad hände med de där 25% sänkning som det talades om tidigare?

"– Vi har sänkt lönerna med fem procent. Under vintertid kan de ta bort ytterligare åtta procent. Även om det räknas som fridagar blir det en stor belastning för piloterna att gå ner i lön, säger han."
Man pratade väl om 25% sänkta kostnader, inte 25% sänkt lön.
 
Toppen