Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

fcx

Medlem
"En uppskjuten strejk är också en strejk".

Piloterna lyckas ju nu skapa skadeverkningar för SAS genom att strejkbesked avlöser varandra med kort varsel varpå flygningar ställs in, fast utan att man faktiskt behöva gå ut och strejka. Jag tror inte att detta har varit en del i en stor plan från början, men snarare har blivit ett sätt att skruva upp pressen i förhandlingarna.

Egentligen lite konstigt att SPF tog ut alla piloter i strejk samtidigt. Hade man tagit ut några stycken i taget hade man successivt kunnat öka trycket på SAS i förhandlingarna genom att ha en ständigt eskalerande situation, snarare än ett enda stort stup.
 

intuition

Medlem
...
Egentligen lite konstigt att SPF tog ut alla piloter i strejk samtidigt. Hade man tagit ut några stycken i taget hade man successivt kunnat öka trycket på SAS i förhandlingarna genom att ha en ständigt eskalerande situation, snarare än ett enda stort stup.
I teorin, ja. Men med tanke på SAS situation kanske svaret även på en punktstrejk hade varit total lockout och exekvering av "Plan B".
 

fcx

Medlem
I teorin, ja. Men med tanke på SAS situation kanske svaret även på en punktstrejk hade varit total lockout och exekvering av "Plan B".
Kanske, men då hade pilotfacket "vunnit" mer på det.

Tänk dig situationen att man tar ut 5-10% av piloterna i strejk, och SAS svarar med lockout för 100%. Då hade facket kunnat stå i TV på bästa sändningstid och säga att SAS tar till storsläggan och hellre driver bolaget till konkurs, än att sätta sig ner och förhandla. Säkert hade man också fått sympatier från andra fackförbund, vilket man nu saknar.
 
Kanske, men då hade pilotfacket "vunnit" mer på det.

Tänk dig situationen att man tar ut 5-10% av piloterna i strejk, och SAS svarar med lockout för 100%. Då hade facket kunnat stå i TV på bästa sändningstid och säga att SAS tar till storsläggan och hellre driver bolaget till konkurs, än att sätta sig ner och förhandla. Säkert hade man också fått sympatier från andra fackförbund, vilket man nu saknar.
Ja, så gör ett normalt fackförbund (väljer några arbetsplatser, inte hela företaget). SPF är inte ett normalt fackförbund
 

Ricci

Medlem
Tänk på att sympati och lockout varslen ligger kvar med start 5 juli dvs om det blir strejk innan.
Från CPH kommer då alla SAS-flyg drabbas även deras dotterbolag.
Men om jag förstått det rätt kommer dotterbolagen kunna flyga ut från ARN/OSL (dock osäker), någon som vet mer om det?
 
Tänk på att sympati och lockout varslen ligger kvar med start 5 juli dvs om det blir strejk innan.
Från CPH kommer då alla SAS-flyg drabbas även deras dotterbolag.
Men om jag förstått det rätt kommer dotterbolagen kunna flyga ut från ARN/OSL (dock osäker), någon som vet mer om det?
XFly och CityJet kan fortfarande flyga SK flighter ut från CPH.
Danska Pilotföreningen är medlemmar i dansk Metall och det är de som varslat om sympatiåtgärder
Svensk Pilotförening är inte med i någon av de stora svenska fackliga organisationerna….därför kommer SPF inte få några sympatiåtgärder från andra flygfack.
SAS Connect/Link kan flyga på ut från Sverige
 
Kan det ligga någon sanning i att SPG guldkantade pensionsavtal med SAS kanske inte skulle överleva en konkurs?
Med tanke på att medelåldern för SPG piloter är 59 år är förmodligen en finansiellt bekväm pensionärstillvaro extremt viktig.
 

Ricci

Medlem
XFly och CityJet kan fortfarande flyga SK flighter ut från CPH.
Danska Pilotföreningen är medlemmar i dansk Metall och det är de som varslat om sympatiåtgärder
Svensk Pilotförening är inte med i någon av de stora svenska fackliga organisationerna….därför kommer SPF inte få några sympatiåtgärder från andra flygfack.
SAS Connect/Link kan flyga på ut från Sverige
Vilka flygtekniker har Xfly och Cityjet på CPH, då SAS flygtekniker har varslat om sympatistrejk 5 juli?
Om de har andra tekniker så är det förstås möjligt för dem att flyga.
Hur ser lockout varslet ut på ARN/OSL gällande SAS markpersonal?
 

FlyHi

Medlem
Tänk på att sympati och lockout varslen ligger kvar med start 5 juli dvs om det blir strejk innan.
Från CPH kommer då alla SAS-flyg drabbas även deras dotterbolag.
Men om jag förstått det rätt kommer dotterbolagen kunna flyga ut från ARN/OSL (dock osäker), någon som vet mer om det?
Connect og Link kan også flyve fra CPH. Crew der er organiseret i FPU og der er ikke varslet lockout af dem. Kun medlemmer i Dansk Metal (SAS Mainline).
 
Helt klart. Piloterna vet att går dom på strejk kommer de aldrig tillbaks igen. Annars hade de kört igång strejken.

Bättre att sitta ett tag till vid bordet och se om det inte kan bli lite glassiga år innan pensionen. Finns säkert några yngre kollegor de kan slänga framför bussen som bete så det blir ett avtal.

Precis, så tror jag också att det är. Piloterna trodde kanske att de kunde skrämma SAS, men jag tror faktiskt att SAS ledning redan landat i att det bara finns två alternativ, SAS Forward eller konkurs, och har därmed inte låtit sig skrämmas.

Kanske har piloterna nu också insett detta och försöker nu att hitta ett sätt att ta sig ur detta hot med hedern och ansiktet i behåll.

Jag kan också tänka mig att det faktiskt inte bara är Akademikerförbundet som kritiserat Pilotförbundet. Det råder nog inte total enighet inom pilotkåren heller.
 
Toppen