Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Olle16

Medlem
Hur många är det som reser?
Hur många poäng har du?
Hur många voucher har du?
Vart går resan?
Har du bokat SAS-award eller Star Alliance-award?
Nu har du alltså 2 biljetterade enkelresor (varav utresan har en hemresa ”on hold” som väntar på att biljetteras)?

Ja, kontakta SAS via tfn (helst inom 24hrs from bokning av enkel-hemresan, så kanske ev *A-avgift går att rädda samt att övrigt inte avbokas pga brist på poäng).
För att applicera mer än en 2-4-1 voucher är det tfn som gäller, går ej via hemsidan.

2 vuxna, 2 barn.
Totalt 415000 eurobonuspoäng(innan bokningen)
Totalt 3 vouchers på kontot.
Arlanda-Zanzibar
Star Alliance med Turkish. Businessclass.

Jag bokade enkelresa igårkväll via SAS sökmotor. Ringde in på förmiddagen för att lägga till retur och applicera voucher(som inte gick göra på hemsidan). En agent aktiverade en styck voucher. Någon returresa på önskat datum kunde inte agenten göra på grund av oklar anledning.

På eftermiddagen kunde jag alltså själv boka returen, fast ett senare datum än önskat. Och då upptäckte jag att den från började önskade returresan redan låg inne på önskat datum och även på samma bokningsreferens, något som agenten tidigare inte sa sig kunna göra.

Nu har jag alltså 1 styck T/R samt en enkelresa retur bokat och poäng eller pengar är ej dragna.
 

chaudi

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Austrian, EVA Air
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Hanoi, Vietnam
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 82500 (AMEX 2-4-1-voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1156 SEK+150SEK+XXXSEK i skatter (inkl 450 SEK Star Alliance-avgift)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Februari 2023
Bokad: Juni 2022
Hur hittades tillgänglighet: Sökte, hittade och bokade T&R Vienna-Taipei-Hanoi med Star Alliance onlinebokning. Ringde 10minuter senare för att lägga till benen Arlanda-Vienna T&R då Onlinesökningen inte hittade då jag sökte från Arlanda.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja och Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Hamnade hos en riktigt självsäker och kompetent agent, hittade benen Vienna-Arlanda direkt, la till dom och fixade biljetten direkt men var tvungen att skicka ombokningen på omräkning av skatter....


Många om och men, mycket kan hända innan denna resa blir av med tanke på SAS situation, Transfer i Taipei med mera men kände att jag var tvungen att boka något nu innan det blir en eventuell devalvering av Eurobonus också....

Flighter:
ARN-VIE - Austrian - Business
VIE-TPE - EVA - B787-9 - Business
TPE-HAN - EVA - B777-300ER - Business
------------------------------------------------
HAN-TPE - EVA - B777-300ER - Business
TPE-VIE - EVA - B787-9 - Business
VIE-ARN - Austrian - Business

Du kanske redan vet och allt kan förstås ändras men transit på TPE är tillåtet nu:
COVID-19: Travelers can once again transit through Taiwan - Taipei Times
 

Mr Basic

Medlem
2 vuxna, 2 barn.
Totalt 415000 eurobonuspoäng(innan bokningen)
Totalt 3 vouchers på kontot.
Arlanda-Zanzibar
Star Alliance med Turkish. Businessclass.

Jag bokade enkelresa igårkväll via SAS sökmotor. Ringde in på förmiddagen för att lägga till retur och applicera voucher(som inte gick göra på hemsidan). En agent aktiverade en styck voucher. Någon returresa på önskat datum kunde inte agenten göra på grund av oklar anledning.

På eftermiddagen kunde jag alltså själv boka returen, fast ett senare datum än önskat. Och då upptäckte jag att den från började önskade returresan redan låg inne på önskat datum och även på samma bokningsreferens, något som agenten tidigare inte sa sig kunna göra.

Nu har jag alltså 1 styck T/R samt en enkelresa retur bokat och poäng eller pengar är ej dragna.
Ursäkta om jag är trög, har inga poäng dragits utan endast en voucher (som SAS applicerade) eller har det dragits poäng för de 2 enkelresorna á 4 personer som du själv gjort online?
Har du betalat 8x Star Alliance-avgift á 450kr?
Utgår från att målet är en ToR-bokning (samma bokningsnummer) för alla fyra med 2 vouchers.
Ring SAS och kolla status på returresan, får du prata med en loj/ointresserad/okunnig agent är det bara tacka för samtalet och ringa in igen.
 

Olle16

Medlem
Ursäkta om jag är trög, har inga poäng dragits utan endast en voucher (som SAS applicerade) eller har det dragits poäng för de 2 enkelresorna á 4 personer som du själv gjort online?
Har du betalat 8x Star Alliance-avgift á 450kr?
Utgår från att målet är en ToR-bokning (samma bokningsnummer) för alla fyra med 2 vouchers.
Ring SAS och kolla status på returresan, får du prata med en loj/ointresserad/okunnig agent är det bara tacka för samtalet och ringa in igen.

Kanske är jag som förklarar dåligt. Ringde in och fick tala med en kunnig agent som redde ut allt strul som de andra kokat ihop.

Allt under kontroll nu. Tack för återkopplingen!
 

Aladppu

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Austrian, EVA Air
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Hanoi, Vietnam
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 82500 (AMEX 2-4-1-voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1156 SEK+150SEK+XXXSEK i skatter (inkl 450 SEK Star Alliance-avgift)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Februari 2023
Bokad: Juni 2022
Hur hittades tillgänglighet: Sökte, hittade och bokade T&R Vienna-Taipei-Hanoi med Star Alliance onlinebokning. Ringde 10minuter senare för att lägga till benen Arlanda-Vienna T&R då Onlinesökningen inte hittade då jag sökte från Arlanda.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja och Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Hamnade hos en riktigt självsäker och kompetent agent, hittade benen Vienna-Arlanda direkt, la till dom och fixade biljetten direkt men var tvungen att skicka ombokningen på omräkning av skatter....


Många om och men, mycket kan hända innan denna resa blir av med tanke på SAS situation, Transfer i Taipei med mera men kände att jag var tvungen att boka något nu innan det blir en eventuell devalvering av Eurobonus också....

Flighter:
ARN-VIE - Austrian - Business
VIE-TPE - EVA - B787-9 - Business
TPE-HAN - EVA - B777-300ER - Business
------------------------------------------------
HAN-TPE - EVA - B777-300ER - Business
TPE-VIE - EVA - B787-9 - Business
VIE-ARN - Austrian - Business

Gillar den här resan! Funderar på något liknande själv!

Hoppas du kan svara på dessa frågor:

1. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, behöver du betala något extra i poäng då eller "ingår" det i totalpriset. Gissar att det ingår eftersom ditresan när jag söker på det kostar just 82 500 poäng.
2. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, kostar den "ändringen" då 150 SEK?
3. Tillkommer *A-avgift även vid onlinebokning? Á 450 SEK.
4. Är det inte mer osäkert att boka en resa så pass långt fram nu och riskera att poängen brinner inne? Tänker på det du skriver om eventuell devalvering av EB
 

Mr Basic

Medlem
Gillar den här resan! Funderar på något liknande själv!

Hoppas du kan svara på dessa frågor:

1. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, behöver du betala något extra i poäng då eller "ingår" det i totalpriset. Gissar att det ingår eftersom ditresan när jag söker på det kostar just 82 500 poäng.
2. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, kostar den "ändringen" då 150 SEK?
3. Tillkommer *A-avgift även vid onlinebokning? Á 450 SEK.
4. Är det inte mer osäkert att boka en resa så pass långt fram nu och riskera att poängen brinner inne? Tänker på det du skriver om eventuell devalvering av EB
Svarar å @Birch vägnar då jag bokade i princip likadan resa själv (fast ToR SGN).
1. Nej, kostar lika många poäng att flyga från ARN/VIE till HAN (Europa-zonen till Sydostasien-fastland-zonen).
2. Jag fick betala 150kr pp men som alltid med SAS kundtjänst-tombola så kan man slippa…
3. Ja.
4. Nä, tvärtom. Idag kostar en resa ARN-HAN 165K poäng, vid ev devalvering kommer den sannolikt kosta mer (som t ex Sydostasien-kust-zonen som höjdes till 215K senast). You snooze, You loose. ;)
 

Birch

Medlem
Gillar den här resan! Funderar på något liknande själv!

Hoppas du kan svara på dessa frågor:

1. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, behöver du betala något extra i poäng då eller "ingår" det i totalpriset. Gissar att det ingår eftersom ditresan när jag söker på det kostar just 82 500 poäng.
2. När du ringer in och lägger till ARN-VIE och VIE-ARN, kostar den "ändringen" då 150 SEK?
3. Tillkommer *A-avgift även vid onlinebokning? Á 450 SEK.
4. Är det inte mer osäkert att boka en resa så pass långt fram nu och riskera att poängen brinner inne? Tänker på det du skriver om eventuell devalvering av EB


Svarar å @Birch vägnar då jag bokade i princip likadan resa själv (fast ToR SGN).
1. Nej, kostar lika många poäng att flyga från ARN/VIE till HAN (Europa-zonen till Sydostasien-fastland-zonen).
2. Jag fick betala 150kr pp men som alltid med SAS kundtjänst-tombola så kan man slippa…
3. Ja.
4. Nä, tvärtom. Idag kostar en resa ARN-HAN 165K poäng, vid ev devalvering kommer den sannolikt kosta mer (som t ex Sydostasien-kust-zonen som höjdes till 215K senast). You snooze, You loose. ;)


Stämmer som @Mr Basic skriver ovan.
Men jag tror jag slapp första ändringsavgiften när jag la till ARN-VIE men det blev en högre kostnad i skatter.

Nu har jag dock ändrat denna resa till Filippinerna istället och fått betala 150x2 i ombokningsavgift samt tillägg på 45000 EBpoäng då det är en dyrare Zon (210000poäng).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Aladppu

Medlem
Svarar å @Birch vägnar då jag bokade i princip likadan resa själv (fast ToR SGN).
1. Nej, kostar lika många poäng att flyga från ARN/VIE till HAN (Europa-zonen till Sydostasien-fastland-zonen).
2. Jag fick betala 150kr pp men som alltid med SAS kundtjänst-tombola så kan man slippa…
3. Ja.
4. Nä, tvärtom. Idag kostar en resa ARN-HAN 165K poäng, vid ev devalvering kommer den sannolikt kosta mer (som t ex Sydostasien-kust-zonen som höjdes till 215K senast). You snooze, You loose. ;)

Devalvering kanske var fel ordval. Det jag menar är att om SAS konkar och du har en poängresa längre fram så lär väl resan most likely brinna inne?
 

Aladppu

Medlem
Svarar å @Birch vägnar då jag bokade i princip likadan resa själv (fast ToR SGN).
1. Nej, kostar lika många poäng att flyga från ARN/VIE till HAN (Europa-zonen till Sydostasien-fastland-zonen).
2. Jag fick betala 150kr pp men som alltid med SAS kundtjänst-tombola så kan man slippa…
3. Ja.
4. Nä, tvärtom. Idag kostar en resa ARN-HAN 165K poäng, vid ev devalvering kommer den sannolikt kosta mer (som t ex Sydostasien-kust-zonen som höjdes till 215K senast). You snooze, You loose. ;)

Stämmer som @Mr Basic skriver ovan.
Men jag tror jag slapp första ändringsavgiften när jag la till ARN-VIE men det blev en högre kostnad i skatter.

Nu har jag dock ändrat denna resa till Filippinerna istället och fått betala 150x2 i ombokningsavgift samt tillägg på 45000 EBpoäng då det är en dyrare Zon (210000poäng).

Tack så mycket för svar!
 
Toppen