Philip G
Medlem
Helt otroligt hur marknaden sväljer detta och priserna aldrig letar sig ner mot butikspris..
Samtidigt... Världens äldsta knep att laborera med utbud/efterfrågan, underbyggt av tungt varumärkesbygge under tiotals decennier. Lägg på någon form av prispsykologi (Lex Red bull, entry price på typ 5:- burken, som gick åt skogen --> prishöjning med flera 100% och vips så uppfattas det som något spännande). Står väl i de flesta Marketing 101 att "prishöjning är bra och långsiktigt hållbart, medan prissänkningar skall undvikas till största möjliga mån", vilket tyvärr är sant. Få varumärken lyckas navigera i tillgänglighet, det blir snabbt socialt och emotionellt urvattnat och outdated.
Dagens samhälle är så långt bort man kan komma från Värde = Råvara. Ta NFT och krypto som indikator, och jämför med den ursprungliga byteshandeln "vete mot get"... Nu svamlar jag, men det jag vill komma till är att det är sjukt rimligt i dagens samhälle. Att priserna accelererat är också en ganska naturlig - men hemsk - utveckling.