Senaste nytt

Bagage på Turkish Airlines som Star Alliance gold?

majoren

Medlem
Känns svårt att gardera sig mot en incheckningsagent som vaknat på fel sida...
Ja, ibland kan det bli galet. Men kan du bara visa, t.e.x. genom fysiskt EBG-kort, att du har status, så skall det inte vara något problem att ta med 20 kg extra. Sedan kan de ha andra idéer, t.e.x. att man trots transfer med samma bolag måste hämta ut bagaget i Istanbul och checka in på nytt (vilket är helt galet - har hänt mig), men då får du stå på dig och be incheckningsagenten kolla upp det. Har alltid löst sig hittills. Kul att du flyger med Turkish! Enligt mitt tycke bra bolag. Och trevlig lounge i Istanbul.
 

Jim_

Medlem
Men kan du bara visa, t.e.x. genom fysiskt EBG-kort, att du har status, så skall det inte vara något problem att ta med 20 kg extra.
Jag har det fysiska kortet och hade nytta av det senast i Singapore och kunde checka in via business incheckning och få boarding pass validerad för access till SilverKris lounge.

Kul att du flyger med Turkish! Enligt mitt tycke bra bolag. Och trevlig lounge i Istanbul.
Tack för tipset! Både min fru och jag se fram emot att resa med Turkish business, dreamliner på väg ned och 777-300ER på väg tillbaka, samt att besöka loungen på IST, då vi har 6h mellan flygen på nedvägen och hoppas på att det mesta är tillbaka till det normala när vi ska resa om ett par veckor.
 
Jaha, det visste jag inte att man kan göra?

Jag har i vart fall aldrig varit med om att ett flygbolag inte varit villig att sälja övervikt-kilon (på ett regulärt jetplan, alltså, på något litet enpropellersplan kan det så klart vara andra regler). Någonstans går så klart en gräns där flyget inte kan ta mer vikt, men givet hur lukrativt det är så skulle jag *tro* att de då hellre tar mitt bagage och låter någon billig cargo gå med nästa flyg istället...

Däremot har jag varit med om att man vägrat ifall en enstaka väska väger för mycket. Har väl att göra med regler för hur mycket bagagepersonalen får lyfta, gissar jag. Så om man ska transportera bly, så ska man tänka på att fördela det på flera väskor.
 

Jim_

Medlem
Jag har i vart fall aldrig varit med om att ett flygbolag inte varit villig att sälja övervikt-kilon (på ett regulärt jetplan, alltså, på något litet enpropellersplan kan det så klart vara andra regler). Någonstans går så klart en gräns där flyget inte kan ta mer vikt, men givet hur lukrativt det är så skulle jag *tro* att de då hellre tar mitt bagage och låter någon billig cargo gå med nästa flyg istället...

Däremot har jag varit med om att man vägrat ifall en enstaka väska väger för mycket. Har väl att göra med regler för hur mycket bagagepersonalen får lyfta, gissar jag. Så om man ska transportera bly, så ska man tänka på att fördela det på flera väskor.
Jag vet om att man kan betala sig för en eventuell övervikt. Det som jag inte visste om är att kräva flygbolagen på ersättning i efterhand kring extra väskan som man är berättigad till som EBG.
32 kg är maximalt vad man kan packa och checka in en väska oavsett vad man har packat in där :p
 
Toppen