Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

sembl

Medlem
De envisas med att inte ha PIN i detta U land. De tycker att chip är säkert. Speciellt när man lämnar ifrån sig kortet och de springer ner i källaren för att dra det.

I Sverige använder jag mitt svenska platinum för att just slippa be dem att jag skall skriva på med ID och böka med det. Blipp fungerar av någon anledning inte överallt med amerikanska kortet i Sverige. Men svenska kortet funkar utmärkt med blipp överallt i USA.

Så jag kör helt enkelt svenskt kort i Sverige utan att ha grävt vidare varför.
 

joakgarp

Medlem
Sjukt grymma förmåner med amerikanska Amex och även Chase. 15 nätter Bonvoy elitenätter, fri award night värde 50 000 och vad sägs om inget valutapåslag. Men ja, det känns lite ruttet med Chip & Sign faktiskt. Jänkarna måste lämna den skiten snart och gå över till Chip & Pin.
 

Delayed

Medlem
Blipp fungerar av någon anledning inte överallt med amerikanska kortet i Sverige. Men svenska kortet funkar utmärkt med blipp överallt i USA.
Fast blipp med svenska amexkort i Sverige fungerar också mycket dåligt även om det blir stadigt bättre. Jag gissar att maximalt 50 procent av de som accepterar Amex, accepterar Amex via blipp. För två år sedan hade jag sagt max 20 procent.
 

mha321

Medlem
Sjukt grymma förmåner med amerikanska Amex och även Chase. 15 nätter Bonvoy elitenätter, fri award night värde 50 000 och vad sägs om inget valutapåslag. Men ja, det känns lite ruttet med Chip & Sign faktiskt. Jänkarna måste lämna den skiten snart och gå över till Chip & Pin.
Eller om bonvoy tex började bry sig om världen utanför USA.

15 nätter mot status kan ju jämföras med tex sas amex elite I Sverige. Och signup bonus får du där också.

Visst är det så att det generellt är bättre rewards cards i USA pga att de inte har samma begränsningar. Men i det här fallet tex så är det ju inte det som hindret bonvoy, Hilton osv att ta fram ett kort tillsammans med amex Sverige... Utan tyvärr troligen bara att vi är för liten marknad.
 

JohnR

Medlem
Jag har nu fått mitt amerikanska Amex och det går bra online med köpen där. Men när jag handlade för första gången på Coop i butik så tog det stopp. Fick inte chans att knappa in pinkod och Coop hade som policy att inte ta emot signatur på kvitton som tydligen är vanligt i USA? Chattade med US Amex via appen och de bekräftade att de inte kan erbjuda Chip & Pin alls som är ett krav här i Europa i princip. Hur gör ni andra med era amerikanska Amex I fysisk butiker i Sverige? Fungerar det ibland?

Edit: Hittade denna. Som jag tolkar det hela så använder amerikanska Amex Chip+Sign som betalmetod i kortmaskiner och detta är helt nekat i Sverige och i kanske även EU. Crap..
Inte längre giltigt att godkänna kortköp med signatur - Svensk Handel

Jag har använt mitt amerikanska kort både i somras och i December, i Sverige och blev bara ifrågasatt en gång, faktiskt också på Coop. Sa bara att det var ett amerikanskt kort och visade mitt amerikanska körkort så löste det sig. Annars funkar det som sagt klockrent med Apple Pay, alternativt att blippa kortet!

Edit: Kom just på att senast använde jag mest Chase kortet som ju är ett visa-kort, kanske fungerar det bättre.
 

HeadChef

Medlem
Jag har amerikanskt Amex, de sa att de fyra siffrorna på framsidan fungerar som pin i vissa fall. Jag har dock inte testat själv, och man vet inte om kundtjänst har koll men de visste att det är pin i EU som gäller. Får testa när jag är i Sverige nästa gång.
 
Jag har amerikanskt Amex, de sa att de fyra siffrorna på framsidan fungerar som pin i vissa fall. Jag har dock inte testat själv, och man vet inte om kundtjänst har koll men de visste att det är pin i EU som gäller. Får testa när jag är i Sverige nästa gång.
Lustigt hur de i så fall kan få en ganska säker lösning med chip att bli fullständigt osäker genom att använda cvv-koden som pin-kod. :D
 

joakgarp

Medlem
Jag har amerikanskt Amex, de sa att de fyra siffrorna på framsidan fungerar som pin i vissa fall. Jag har dock inte testat själv, och man vet inte om kundtjänst har koll men de visste att det är pin i EU som gäller. Får testa när jag är i Sverige nästa gång.
Har också läst det du skriver. Problemet imorse hos Coop (stor butik) var att jag fick inte ens upp valet att knappa in pinkoden. Varken i snabbkassan eller i den vanliga kassan. Blipp blev nekat men det var samma felmeddelande som med mitt svenska amex förra året. Coop tar bara emot chip när det gäller svenska Amex.
Blir Ica nästa gång jag ska storhandla och blipp och Google pay. Signera ett kvitto känns så 80-talet :D
 

JohnR

Medlem
Sjukt grymma förmåner med amerikanska Amex och även Chase. 15 nätter Bonvoy elitenätter, fri award night värde 50 000 och vad sägs om inget valutapåslag. Men ja, det känns lite ruttet med Chip & Sign faktiskt. Jänkarna måste lämna den skiten snart och gå över till Chip & Pin.

Om du kör Bonvoy så är ett tips att dubbeldippa detta. Kör Amex business Bonvoy + Chase Personal Bonvoy.
Då får du 15+15 nätter. Korten kostar $99st per år, men då ingår en frinatt på varje.
 
Toppen