Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

Hej alla! Hoppas på lite goda råd... Har tyvärr gjort en "liten miss" och glömt en SAS voucher för avbokat flyg under Coronans första våg för över ett år sedan. Den gick nu ut för några dagar sedan... Jag hade tänkt boka en ny resa för de pengarna men alla förseningar på vaccin och att världen är långt ifrån att öppna upp gjorde att jag väntade och därav missade datumet. Nu undrar jag vad som händer?

SAS påstår att den inte går att återaktivera och att den är "borta". Samtidigt så undrar jag hur de tänker. Var ska jag flyga? Vad ska jag boka så här långt i förväg utan att veta alls om den resan ens är möjlig...

Tänkte kolla här och höra vad ni säger innan jag ringer SAS och börjar den smärtsamma resan... Jag är Diamond (inte för att jag tror det hjälper men...) Det är tyvärr en hel del pengar det handlar om också. Stort tack på förhand för tips eller någon som har samma erfarenhet!
 

Hylve

Medlem
Om flyget blev avbokat av SAS så ska återstående belopp på vouchern återbetalas vid förfall. Om du däremot självmant valde att avboka ser det tyvärr mer dystert ut.

Från SAS FAQ:

SAS Travel Vouchers for flights affected by COVID-19:

  • If your flight was canceled due to COVID-19 and you received a SAS Travel Voucher as a refund it is valid for 12 months from the date of issue. Any value remaining when the voucher expires is refundable.
  • If you received a SAS Travel Voucher for a booking you chose to cancel or postpone yourself, because of COVID-19, it is valid for 12 months from the date of issue. It is non-refundable.
 

inka

Medlem
Där ser man. Märkte nu att det är olika beteende om man använder "Ansök om återbetalning" längst ned (samma rad som e-biljettnummer) och den övre med bokningsreferensen där den övre har valet med voucher medan den lägre direkt tar en till ansökan om återbetalning (pengar).
I vilka fall är det att man kan få återbetalning i pengar, trodde att det "bara" var voucher man kan välja på?
 

DanielKif

Medlem
Någon som känner till när man senast måste tanka ner en voucher? Hade en länk till en av mina vouchrar som jag fick i november 2020. Får felmeddelande när jag begär vouchern.
Ringde in till kundtjänst som då säger att jag har väntat för länge med att ta ner vouchern och du får skicka feedback till SAS via sas.se/feedback så får de kontakta dig.
Kikat tidigare och även nu och det står inget om när man senast skall tanka ner voucher i deras t&c.

Det var visst fler som hade råkat ut för det här idag enligt sas killen jag snackade med.
 

inka

Medlem
Fick mailet om voucher i mitten på maj, 2021 och när jag provar ladda ner den får jag felmeddelande "Sorry, but we can't process your request right now. Please try again later." Är det redan för sent att ladda ner vouchern tro?...
 

inka

Medlem
Någon som känner till när man senast måste tanka ner en voucher? Hade en länk till en av mina vouchrar som jag fick i november 2020. Får felmeddelande när jag begär vouchern.
Ringde in till kundtjänst som då säger att jag har väntat för länge med att ta ner vouchern och du får skicka feedback till SAS via sas.se/feedback så får de kontakta dig.
Kikat tidigare och även nu och det står inget om när man senast skall tanka ner voucher i deras t&c.

Det var visst fler som hade råkat ut för det här idag enligt sas killen jag snackade med.
Vet inte vilket felmeddelande du fick, men jag fick felmeddelande i går "Sorry, but we can't process your request right now. Please try again later." Nu i morse när jag testade så gick det felfritt för mig att ladda ner vouchern.
 

DanielKif

Medlem
Vet inte vilket felmeddelande du fick, men jag fick felmeddelande i går "Sorry, but we can't process your request right now. Please try again later." Nu i morse när jag testade så gick det felfritt för mig att ladda ner vouchern.
Funkade för mig idag :D Tack @inka
Sjukaste Vet ju att man inte skall lita på kundtjänsten...Men han lät så säker på sin sak och sa att det var så...
Nåja, nu är alla mina vouchers nerladdade så jag kan nyttja dem snabbt vid behov.
 

ssh9721

Medlem
Har en resa att avboka i Plus där jag har villkoret att ansöka om återbetalning mot en avgift, är det någon som vet vad den är, eller olika i olika fall?

Har även alternativet att avboka mot voucher, får jag då hela värdet? Tänker boka en annan resa, annan destination, det verkar inte gå genom att ändra den befintliga bokningen, därför undrar jag hur lång tid det tar (ungefär) tills man får sin voucher och kan använda den för ny bokning?
 
Toppen