Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

JonW

Medlem
Blir osäker på om du skämtar, men om inte:
Vad i hela friden skulle jag bli spärrad o bötfälld för när jag "hanteras" vid hemresan??
 

LSH

Medlem
Blir osäker på om du skämtar, men om inte:
Vad i hela friden skulle jag bli spärrad o bötfälld för när jag "hanteras" vid hemresan??
Om du överträder ditt visa on arrival med 20 dagar så kan du räkna med problem. Du har ju dock möjligheten att förnya din trettiodagarsperiod genom att besöka något av grannländerna (osäker på vilka av dem som är öppna). Möjligen kan du förlänga perioden utan att lämna landet. De expats jag pratat med säger att man under pandemin varit förstående att det varit svårt eller omöjligt att lämna landet och därför förlängt visa on arrival på ett sätt som annars inte är tillåtet.
 

JonW

Medlem
Om du överträder ditt visa on arrival med 20 dagar så kan du räkna med problem. Du har ju dock möjligheten att förnya din trettiodagarsperiod genom att besöka något av grannländerna (osäker på vilka av dem som är öppna). Möjligen kan du förlänga perioden utan att lämna landet. De expats jag pratat med säger att man under pandemin varit förstående att det varit svårt eller omöjligt att lämna landet och därför förlängt visa on arrival på ett sätt som annars inte är tillåtet.
För det första har jag inte anlänt på Visa on Arrival, utan med stöd av Visa Exemption, eftersom jag är svensk.
För det andra så är det rätt många år sen nu som man införde möjlighet till 30 dagars förlängning på local immigration.
Visa runs är alltså sedan länge ett minne blott så länge man inte överstiger 60 dagar.
Och ja, jag hade dubbelkollat att man inte hade tagit bort möjligheten med hänvisning till Coronasituationen.
 

samet

Medlem
Om du överträder ditt visa on arrival med 20 dagar så kan du räkna med problem. Du har ju dock möjligheten att förnya din trettiodagarsperiod genom att besöka något av grannländerna (osäker på vilka av dem som är öppna). Möjligen kan du förlänga perioden utan att lämna landet. De expats jag pratat med säger att man under pandemin varit förstående att det varit svårt eller omöjligt att lämna landet och därför förlängt visa on arrival på ett sätt som annars inte är tillåtet.

Varför krångla till det. Ett 30 dagars visa-free besök kan lätt förlängas ytterligare 30 dagar på närmaste imm-office. Kostar 1.900 THB och tar ca 1timme.

Visa-on-arrival tillämpas inte på svenskar.
 

JonW

Medlem
Ska tilläggas att turistvisum är lite billigare, men tidigare har det ju varit krångligt med två besök med köande på ambassaden, bli utan pass en vecka mm.
Så därför blev jag glad när de i höstas gick över till en ren on-lineprocess för detta.
Erfarenhet från andra länder med detta ger att det brukar vara både enkelt o snabbt.
Men thailändarna har lyckats krångla till detta så det faktiskt krävs mer pappersjobb nu än vad ambassaden krävde.
Man ska t ex bifoga en elräkning e dyl som bevis för att man bor där man säger, och ett foto med sig själv hållande upp passet.

Det var därför jag struntade i visum o tar en tur till Mae Nam istället...
 

Tonton

Medlem
Blir osäker på om du skämtar, men om inte:
Vad i hela friden skulle jag bli spärrad o bötfälld för när jag "hanteras" vid hemresan??

Detta.
Samt att hotellet aldrig verkade hört talas om karantän på rummet innan provsvar. Eftersom jag var bjuden på fest ett par timmar senare fann jag det onödigt att fråga om detta, utan spatserade ut som en fri man efter en kort power nap.

Vi är I Pandemitider. Du väljer att resa i dessa tider (Likt undertecknad). Du är fullt medveten om att du ska vara i karantän fram tills dess att du får tillbaka ditt provsvar. Ändå skryter du om på ett öppet forum om hur du skiter i detta och drar på en fest.

Onödigt? Ja.
Oansvarsfullt? Ja.
Vidrigt betende? Ja.

Högst personlig åsikt, men sådan inlägg likt ditt bör resultera i temporär avstängning från forumet. Att skryta om att man utför vad som defacto är lagbrott i Thailand, är inte bara dumt, utan också vidrigt.
 

Ubbe

Medlem
Detta är det som gäller för visa extension så ingen får felaktig info:

Visa Exemption and Visa on Arrival
Foreigners under the Visa Exemption program and the Visa on Arrival programs may now travel to Thailand. Foreigners under the Visa Exemption may enter Thailand without a visa for up to 30 days and travelers under the Visa on Arrival program may stay in Thailand for up to 15 days. Travelers under the Visa Exemption and the Visa on Arrival must apply for Thailand Pass before traveling to Thailand.

Källa: COVID-19 Guide for Travelers to and in Thailand

samt:
Note: Starting October 1, 2021 the Thailand Visa Exemption period has been converted back to 30 days (from 45 days). The traveler must apply for the Certificate of Entry (under Quarantine or Sandbox Program) from the Thai Embassy or Consulate prior to coming to Thailand.
källa: Visa Exemption and Bilateral Agreement


För övrigt så gäller detta:
https://nitrocdn.com/TXGnHSzgVtmHZy...8eff3/wp-content/uploads/2021/03/IMG_1106.jpg
 
Last edited:

JonW

Medlem
Detta.


Vi är I Pandemitider. Du väljer att resa i dessa tider (Likt undertecknad). Du är fullt medveten om att du ska vara i karantän fram tills dess att du får tillbaka ditt provsvar. Ändå skryter du om på ett öppet forum om hur du skiter i detta och drar på en fest.

Onödigt? Ja.
Oansvarsfullt? Ja.
Vidrigt betende? Ja.

Högst personlig åsikt, men sådan inlägg likt ditt bör resultera i temporär avstängning från forumet. Att skryta om att man utför vad som defacto är lagbrott i Thailand, är inte bara dumt, utan också vidrigt.
1. Min fråga om hur jag skulle bli "bötfälld o spärrad" när jag blir "hanterad" kvarstår obesvarad.
2. Det är knappast min skyldighet att lära thailändare hur de ska implementera sina egna regler, och jag kan knappast anklagas för att bryta mot en
instruktion jag aldrig fått.
3. Skulle jag sitta i karantän till provsvar skulle jag sitta inlåst ännu 8 dagar senare (utan mat!) för jag har fortfarande inte fått något provsvar.
4. Till skillnad mot 99,9% av alla som befinner sig i Thailand är jag trippelvaccinerad, återhämtad efter svår Corona, PCR testad kort innan avgång
samt febertestad flera gånger kort innan.
Om det då är oansvarigt att ge sig ut på stan får vi nog låsa in 99% av jordens "vidriga" befolkning.
5. Syftet med rapporten var att beskriva för andra hur (i vanlig ordning) oberäkneligt och inkonsekvent regler o annat tillämpas i Thailand, inget annat.
 

Ubbe

Medlem
Du bryter ju mot visa reglerna. Att du sedan över skiter i karantän reglerna visar på ett,som jag skrev mycket oansvarigt beteende och ett synnerligen respektlöst sätt mot Thailand och Thailändarna. Jag skäms å dina vägnar.
 

micke99

Medlem
Tänker du förlänga din visa exemption eller besöka ett annat land eller åka hem med 20 dagar overstay? Bara nyfiken.

Tänk på att de är både dyrt och får konsekvenser med overstay.
 
Last edited:
Toppen