Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Hos Alex Platinum för 15 år sedan var det först noll. Använde det själv 250 meter från mitt hem en vinterkväll på väg ner mot Jönköping och en konsert på Kulturhuset Spira när jag behövde bogserhjälp. Sedan vid ett annat tillfälle också i stan. Men sedan introducerades just 50km-regeln. Hur det ser ut nu vet jag inte.
Hos Amex idag (både Elite och Platinum) finns inget definierat avstånd, bara texten ”annan plats än där den försäkrade bor”.
 

Jonas F

Medlem
Jag känner inte till att detta någonsin testats i detalj, men min åsikt och killgissning är att "annan plats än där den försäkrade bor" löst översatt betyder "inte i ditt hem". Dvs boende på ett hotell bör absolut räknas, även om det är i samma kommun, bara du behöver ta dig dit på något vis. Däremot kan du inte komma dragande med hyresavin och hävda att du visst har både förbokat och betalat för att bo i lägenheten...
Det var lite det jag tänkte också. Om man lyckats betala hyran med Amex gäller den så klart inte men om jag förbokat övernattning var som helst på någon annan plats än hemmet så borde den med andra ord gälla. Jag kan inte se någon definition på avstånd som sagt. Kanske skulle kolla med försäkringsbolaget vad de säger om hur de tolkar texten. Men en övernattning i Nacka känns ju som att det skulle vara svårt för dem att slingra sig ur med den texten som grund.
 

Original

Medlem
En inte helt ohypotetisk fråga; om man t ex lyckas boka 60% av resans kostnader med Amex Elite och resterande kostnader med Amex platinum, gäller då försäkringen i Elite, Platinum eller inte alls?
 
Jag tänker hyra en bil några dagar men jag kommer inte ha en övernattning bokad förens dag 3 på hyran av bilen , spelar det någon roll eller gäller försäkringen ändå? Jag kommer ha 1 , men bara 1 natt på en flera dagars hyra, natt bokad på hotell betald med mitt SAS Elite. Natt som inte är hotell är hos vänner.

Om jag bokar ett "dagrum" , t.ex. nordic choice "kontor för en dag". Räknas det som en övernattning? Jag kommer sova men det är ju tidsmässigt inte en natt. Vad tror ni ? :)
 
Hejsan!
Har läst denna tråd plus andra trådar vad gäller hyrbilsförsäkring och om man betalar med amex elite men blir inte mycket klokare :) Saken är den att jag bokat hyrbil i Nice via SIXT i 4 dagar och har tagit full försäkring med noll självrisk vilket självklart var svindyrt nästan lika mycket som själva bilhyran. Betalat hyran med mitt Elitekort. Nu läste jag av en slump i experienceappen att det ingår hyrbilsförsäkring som ersätter upp till 750 000kr vid stöld eller skada, undantag är att detta gäller endast när uthyrningsföretaget inte kräver att man tecknar dess försäkring. Min fråga till er experter är om det var onödigt att teckna försäkringen via sixt? Nu när amex elite har en hyrbilsförsäkring och vad jag förstår handlar detta om en ren hyrbilsförsäkring och inte en reseförsäkring där man måste betala resan med 75%. Tacksam för ett klargörande :)
 
Nu när amex elite har en hyrbilsförsäkring och vad jag förstår handlar detta om en ren hyrbilsförsäkring och inte en reseförsäkring där man måste betala resan med 75%.

Hej, nej, det är ett missförstånd. Hyrbilsmomentet hos Amex Elite (och Platinum) är just ett moment i reseförsäkringen, och kräver alltså att man är på en försäkrad resa (plus att även bilhyran ska vara betald till minst 75% med Amex-kortet).

Om den förutsättningen är uppnådd så är det med stor sannolikhet onödigt att betala för en extra försäkring från Sixt.
 
Oki tack för svar, uppskattas Har betalat 100% flyg, hotell och hyrbil med elitekortet så då är det Mao onödigt med försäkringen från sixt. Skall dubbelkolla och försöka avboka hyrbilen och hyra på nytt så slipper man betala typ 3500kr i onödan. Annars får det bli läropengar
 

Greger

Medlem
Hej, jag har tänkt resa till gran canaria 7e till 13e januari (bokat full flex då det ser trist ut med omicron utvecklingen) och hade tänkt hyra bil dessa dagar. Har betalt resan (flyget alltså) med mitt Amex Elite. Det är för övrigt första gången jag hyr bil utomlands, så är rätt nybörjare på just det.

Kan jag då hyra med vilket hyrbilsbolag som helst så länge jag betalar med mitt Amex Elite och åtnjuta hyrbilsförsäkringen? Finns ju tillexempel "Goldcar" som är bra mycket billigare än exempelvis Sixt och Avis. Däremot är jag högsta nivå på Hertz, Avis och Sixt, är det värt att kosta på och hyra via dessa med hopp om uppgradering (tänkte hämta/lämna på flygplatsen).

Tacksam för tips! :):):)
 

Berglund

Medlem
Däremot är jag högsta nivå på Hertz, Avis och Sixt, är det värt att kosta på och hyra via dessa med hopp om uppgradering (tänkte hämta/lämna på flygplatsen).
Det beror ju lite på hur mycket du hade tänkt använda bilen. Vad är en, eventuell, uppgradering värd för dig? Ska man bara mellan flygplatsen och hotellet, möjligen någon liten tur till, då struntar jag nästan i vilken bil jag får. Ska jag göra värsta road trippen och spendera flera timmar varje dag i bilen - är det viktigare med en ordentlig uppgradering. Utöver det brukar det vara ganska snålt med uppgraderingar på LPA rent generellt. Visst får man något bättre men det är ju inte som att du kan boka en folkvagn och åka därifrån i en Porsche...
 
Toppen