Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

MrRob

Medlem
Nej man är inte tokig, vår yngsta var fem när vi var där första gången. Kombinera några dagar på hotell i Waikiki och hyr ett hur i Kailua. Om ni ändå vill se två öar, rekommenderar jag Big island istället för Maui.

Mitt intryck av Big island är att det är mer storslagen natur, fina vattenfall och vandringsvänligt. Kanske inte det en femåring vill ha, även om vi föräldrar kanske hade föredragit det. Maui verkar mer barnvänligt. Men överbevisa mig gärna :)

Jag hade också delat upp. The Big Island går före Maui. Och ett par dagar på Waikiki som Richard G skriver

Nu skriver ju inte RickardG att man ska dela upp utan att man inte är tokig om man inte delar upp. Men tipsar liksom dig om Big island om man vill dela upp. Men ni bägge nämner Big island som barnvänliga för en 5-åring så jag får kolla upp saken.

Tack för tipsen!
 
Mitt intryck av Big island är att det är mer storslagen natur, fina vattenfall och vandringsvänligt. Kanske inte det en femåring vill ha, även om vi föräldrar kanske hade föredragit det. Maui verkar mer barnvänligt. Men överbevisa mig gärna :)



Nu skriver ju inte RickardG att man ska dela upp utan att man inte är tokig om man inte delar upp. Men tipsar liksom dig om Big island om man vill dela upp. Men ni bägge nämner Big island som barnvänliga för en 5-åring så jag får kolla upp saken.

Tack för tipsen!
Barnvänliga?
Öarna i sig är ju knappas vare sig "barnvänliga" eller "icke barnvänliga" Det beror väl snarare på vilka aktiviteter man väljer?
Hotellen kan ju variera något i det avseendet också kanske men det är ju USA vi pratar om och det har nog varit en och annan femåring på Hawaii tidigare.
Jag kanske missförstod hela frågeställningen? Jag trodde ni åkte till Hawaii för er skull och inte för femåringens...
 

Alf

Medlem
Som förstagångsbesökare resandes med en femåring - är man tokig om man håller sig enbart till Oahu i tolv nätter?
Frun vill dela upp vistelsen på sju nätter Oahu och fem nätter Maui och jag föreslog att vi håller oss till Oahu hela vistelsen.

Skall du hålla dej i Oahu i tolv nätter, vilket inte är fel, tycker jag du skall ta en hel vecka i Kailua där ni hyr ett hus nära stranden. Det är en härlig strand längs hela samhället. Hawaii är liksom hela USA barnvänligt både när det gäller mat och utflyktsmål. Skall man ta promenader med naturupplevelser så är det tillrättalagt på bekvämt amerikanskt vis med väl uppmärkta stigar och viloplatser och således barnvänligt. Vill man in till Honolulu någon dag tar det inte lång tid med bil.

Det är inte heller fel att dela upp det som din hustru föreslår. Maui är inte fel, fina stränder. Jag har inte varit på the Big Island så jagkan inte jämföra. Hursomhelst har du valt ett av de bästa resmålen i världen om du frågar mej. Enda nackdelen är den långa restiden.
 
Kauai bör ni också kika på tycker jag. Då kan 5 åring se var man spelat in delar av jurrasic parc. Varit där, ligger dinosaurieägg kvar på inspelningsplatsen. Många fina stränder och fantastisk natur där också
 

MrRob

Medlem
Barnvänliga?
Öarna i sig är ju knappas vare sig "barnvänliga" eller "icke barnvänliga" Det beror väl snarare på vilka aktiviteter man väljer?
Hotellen kan ju variera något i det avseendet också kanske men det är ju USA vi pratar om och det har nog varit en och annan femåring på Hawaii tidigare.
Jag kanske missförstod hela frågeställningen? Jag trodde ni åkte till Hawaii för er skull och inte för femåringens...

I vår familj är femåringen en del av "er" och givetvis tas allas intressen i beaktning när vi planerar destinationer. Hon tycker att stranden i Halmstad och Valencia är lika roliga så att det blir just Hawaii skiter hon mest i (blev Hawaii främst för att vi hittade tre awardbiljetter i C dit) men hennes intressen är fortfarande en prioritet.

Skall du hålla dej i Oahu i tolv nätter, vilket inte är fel, tycker jag du skall ta en hel vecka i Kailua där ni hyr ett hus nära stranden. Det är en härlig strand längs hela samhället. Hawaii är liksom hela USA barnvänligt både när det gäller mat och utflyktsmål. Skall man ta promenader med naturupplevelser så är det tillrättalagt på bekvämt amerikanskt vis med väl uppmärkta stigar och viloplatser och således barnvänligt. Vill man in till Honolulu någon dag tar det inte lång tid med bil.

Det är inte heller fel att dela upp det som din hustru föreslår. Maui är inte fel, fina stränder. Jag har inte varit på the Big Island så jagkan inte jämföra. Hursomhelst har du valt ett av de bästa resmålen i världen om du frågar mej. Enda nackdelen är den långa restiden.

Tack för ett -som alltid- välskrivet svar från dig. Oavsett hur vi väljer att göra så är jag övertygad om att vi kommer att få det trevligt. Men det finns ju alltid bättre och sämre även om alla är bra tänker jag :)

Kauai bör ni också kika på tycker jag. Då kan 5 åring se var man spelat in delar av jurrasic parc. Varit där, ligger dinosaurieägg kvar på inspelningsplatsen. Många fina stränder och fantastisk natur där också

Tack för tipset. Även om dinosaurier är väldigt populärt så har hon ingen aning om vad Jurassic Park är. Den tecknade varianten av dinosaurier brukar funka bäst än så länge :)
 

RickardG

Medlem
I vår familj är femåringen en del av "er" och givetvis tas allas intressen i beaktning när vi planerar destinationer. Hon tycker att stranden i Halmstad och Valencia är lika roliga så att det blir just Hawaii skiter hon mest i (blev Hawaii främst för att vi hittade tre awardbiljetter i C dit) men hennes intressen är fortfarande en prioritet.



Tack för ett -som alltid- välskrivet svar från dig. Oavsett hur vi väljer att göra så är jag övertygad om att vi kommer att få det trevligt. Men det finns ju alltid bättre och sämre även om alla är bra tänker jag :)



Tack för tipset. Även om dinosaurier är väldigt populärt så har hon ingen aning om vad Jurassic Park är. Den tecknade varianten av dinosaurier brukar funka bäst än så länge :)
Precis som @Alf skriver så är det utmärkt att vara baserad en vecka i Kailua. Vi gjorde exakt så, tog 3-4 dagar på hotell i Waikiki för att ”landa” lite när vi kom fram, och hyrde sedan hus i Kailua en vecka. Allting fungerade utmärkt med femåringen och hennes äldre syskon. Vandringar i regnskogen, bad vid olika stränder, gå på Luau, titta på fiskar och sköldpaddor med cyklop, Dole plantage etc. etc.

Det är absolut inget fel på Maui, men jag tycker Big Island erbjuder lika bra stränder men ligger snäppet högre när det gäller dramatisk och varierande natur. Det hela faller nog tillbaka lite på hur lugnt ni vill ta det kontra hur aktiva/rastlösa ni är. Det är spännande och kul att hinna se så mycket som möjligt när man väl är där, samtidigt kan det bli lite för intensivt för en del yngre barn också.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Precis som @Alf ...men jag tycker Big Island erbjuder lika bra stränder men ligger snäppet högre när det gäller dramatisk och varierande natur. Det hela faller nog tillbaka lite på hur lugnt ni vill ta det kontra hur aktiva/rastlösa ni är. Det är spännande och kul att hinna se så mycket som möjligt när man väl är där, samtidigt kan det bli lite för intensivt för en del yngre barn också.

Det är ju Hawaii så tror allting är bra men när vi rekade vår resa så var det Kauai som kom upp för hiking och Big Island för stränder/natur som kom upp, om man ville hålla sig ifrån det mest turistiga (!). Många från Europa landar väl på Oahu för det är dit flygen går men Delta/United/mfl. flyger till Big Island från SEA, LAX, SFO, etc så rätt smidigt. Sen kan man ju gilla det turistiga också men efter att nyligen spenderat två veckor på Big Island med en toddler kan jag konstatera:

- Väldigt fina stränder (Hapuna Beach, Kaunaʻoa beach, Makalawena beach mfl) som är folktomma i jämförelse med Maui och Oahu
- Massor massor med berg, trails, vattenfall vart man än vrider huvudet (Pololu valley, Waipio valley, mfl).
- Bra vägar så lätt att ta sig runt på ön, om än stora avstånd (1-2 h från väst till östkust)
- Fräcka vulkanupplevelser på östra/södra sidan av ön
- Hutlöst dyrt som precis allting annat på Hawaii/i USA ($300-400 dollar natten ger dig en mid-tier resort)
- Allmänt lugn vibe, så om man söker en full boardwalk med barer får man titta åt annat håll, men populära hotell har fullsatta restauranger så det är inte öde.

Eller så kör man Four Seasons på Lanai och ser inte en kotte ;)
 
Last edited:
Eller så kör man Four Seasons på Lanai och ser inte en kotte ;)

Eller Four Seasons på Maui.
FAC91FDD-964B-44AC-8C9C-A9F59A00E2A6.jpeg
381F8E43-34CE-44FF-B35D-88943F4C76A3.jpeg
3A714A18-E7A1-4CC7-B5AC-B5C131467482.jpeg
614B4C0F-950B-4E99-90D2-92285B110650.jpeg
E22B3E7C-C069-430D-ADC6-0D270909A36C.jpeg
97F3DF68-7F59-4B67-9A3F-798482940053.jpeg
C0019D47-C90E-46E8-94F2-63ADBA8F4C17.jpeg
 
Toppen