Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

WF789

Medlem
En bekjent ble i dag tidlig "avvist" i innsjekk med Lufthansa på Gardermoen da de insisterte på maks to dager for antigentest. (Han tok test på lørdag 6/11)
Han rakk akkurat å ta en test de godtok på teststasjonen på flyplassen slik at han fikk bli med flyet.
 

Homer

Medlem
En bekjent ble i dag tidlig "avvist" i innsjekk med Lufthansa på Gardermoen da de insisterte på maks to dager for antigentest. (Han tok test på lørdag 6/11)
Han rakk akkurat å ta en test de godtok på teststasjonen på flyplassen slik at han fikk bli med flyet.

Hur motiverade de detta? det står ju 3 dagar på deras egen sida
https://www.lufthansa.com/de/en/faq-entering-us


På CDC sida står det väldigt tydligt
Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC
The 1-day period is 1 day before the flight’s departure and the 3-day period is the 3 days before the flight’s departure.
The Order uses 1-day and 3-day time frames instead of 24 hours and 72 hours to provide more flexibility to the air passenger and aircraft operator. By using a 1-day and 3-day window, test acceptability does not depend on the time of the flight or the time of day that the test sample was taken.

For example, if you are fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Tuesday or after. If you are not fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Thursday.
 

Homer

Medlem
Ni som nu rest o fyllt i den nya blanketten. Tolkar jag det rätt att det räcker att fylla i fråga 1 på sektion 1 samt 2 ifall man är vaccinerade. Framförallt sektion 2 som var lite förvirrande med fråga 3 o 4 som jag bara tolkar gäller ovaccinnerade.
 

Alx

Medlem
Ni som nu rest o fyllt i den nya blanketten. Tolkar jag det rätt att det räcker att fylla i fråga 1 på sektion 1 samt 2 ifall man är vaccinerade. Framförallt sektion 2 som var lite förvirrande med fråga 3 o 4 som jag bara tolkar gäller ovaccinnerade.

Ganska enkelt.

Läs vad det står och svara på frågorna.

OM full vaccinerad, kryssa första rutan i section 1 & section 2. Annars läs på vad som gäller den som inte vill/kan vaccinera sig. Super easy!
 
Toppen