Senaste nytt

Min första "Go around"

Men den flighten var ju "misslyckad" hela den: Först satsade kaptenen allt för att få upp kärran på höjd men misslyckades kapitalt med det och fick aldrig upp maskinen på höjd, sedan flög han vilse över Danmark så flighten blev tokförsenad, till sist så misslyckades han med det första landningsförsöket på Gardermoen.... :D
Hur fasiken lyckas man flyga vilse med ett kommersiellt flygplan :S
 
Det är jättelätt. Man flyger enligt VFR och skiter i tidtabellen.
Men men men, alla rutter är väl kommunicerade med tornet och inmatade i ruttdatorn?
Nåväl :) OT varning snart på detta.

Go-around sker väl oftast pga order från tornet pga rörelser på backen, täta inflygningar eller dyl. Sen har du såklart pilotens beslut att avbryta landning pga olika anledningar
 

rvarttinen

Medlem
Tror mig veta att det finns en liknande tråd sedan tidigare, m.v.f. (!); har varit med om några stycken go-arounds, bland annat med BA B747 när vi skulle landa på SFO, den gpngen var det "proximity to other traffic", en annan gång var vi på väg ned till Kallax.
Ovanligt; ja, troligen - de flesta fall så har kabinpersonalen skruvat på sig ... men, inget extraordinärt.
 
Flyger du under VFR får du väl flyga lite som du själv vill om jag förstått det rätt. Men jag är absolut ingen pilot. Jag vet bara att det tog runt 3h att ta sig CPH-OSL.

Du har helt rätt @agehall, så klart :)
"The VFR pilot is required to "see and avoid" obstacles and other aircraft. Pilots flying under VFR assume responsibility for their separation from all other aircraft and are generally not assigned routes or altitudes by air traffic control (ATC). Depending on the category of airspace in which the flight is being conducted, VFR aircraft may be required to have a transponder to help Air Traffic Control identify the aircraft on radar in order that ATC can provide separation to IFR aircraft."

Visual flight rules - Wikipedia, the free encyclopedia

Trodde faktiskt de fortfarande var tvungna att mer eller mindre hålla sig till planerad rutt
 
A

Aurora

Guest
Bodde ved siden av rullebanen i Tromsø i x antall år, go arounds er relativt vanlig der IMO. Typisk er unstabilized approaches pga den bratte gradienten, gir for høy fart eller for høy høyde. På dager med dårlig sikt og mye vind (vanskelig å få en stable approach) øker selvsagt også mengden go arounds på stort sett alle lufthavner. På travle lufthavner som LHR kan det også ofte forekomme go arounds pga den tette trafikken, på captns discresion går man rundt hvis ikke ATC har gikk rwy cleared to land innenfor en tidsramme.
 
Nu är detta något jag läst i skvallerpressen så vet inte om det är så allvarligt men bör det inte finnas en viss risk med Ryanair och go around om det stämmer att de flyger med så lite bränsle som möjligt?
Två go arounds bör dra en del bränsle? :)
 
Toppen