Senaste nytt

Arlanda Express slog passagerarrekord år 2011

Jacob

Medlem
Detta går hand i hand med BusinessClass.ses egen undersökning där Arlanda Express blev det mest populära alternativet att åka till och från centrala Stockholm.

Totalt 3,3 miljoner passagerare åkte med Arlanda Express år 2011 vilket var en uppgång med 400.000 passagerare från 2,9 miljoner år 2010. Arlanda Express redovisar dessutom en vinst före skatt på 130 miljoner kronor, en klar förbättring från 2010 då motsvarande siffra var 56 miljoner.
 

Dr. Miles

Expert
Personligen tycker jag att de bör införa olika prissättning beroende på avgångstider.
När jag står på Pendeltågsstation på kvällen och ser passerande Arlanda Express, så finns det nästan inga passagerare.

Annat förslag är att erbjuda billigare resa från Arlanda.
Folk behöver passa tid till sitt flyg, men inte så ofta bråttom till stan.
 

Homer

Medlem
Alldeles för dyrt för Svensson som tar flygbussen när han ska till Mallis.
Halvera priset så försvinner bussarna.
Staten har rätt att köpa Arlandabanan av de privata ägarna genom en fastlagd option.
”om trafiken enligt regeringens uppfattning inte har utvecklats enligt regeringens förväntan vad gäller integration av den lokala, regional och interregionala tågtrafiken”.
Bättre använda pengar än att subventionera flygplatser åt Ryanair
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått rätt, slår Arlanda snart utsläppstak, vilket inkluderar dem som kommer med egna bilar.
För att minska bilresande till/från Arlanda måste staten(eller andra myndigheter) bygga bra trafiknätverk.

Men om Arlanda Express har nuvarande prissättning så blir det inte lönsamt för många att åka miljövänligt.
 

TreD

Medlem
Alldeles för dyrt för Svensson som tar flygbussen när han ska till Mallis.
Halvera priset så försvinner bussarna.
Staten har rätt att köpa Arlandabanan av de privata ägarna genom en fastlagd option.
”om trafiken enligt regeringens uppfattning inte har utvecklats enligt regeringens förväntan vad gäller integration av den lokala, regional och interregionala tågtrafiken”.
Bättre använda pengar än att subventionera flygplatser åt Ryanair

Jag instämmer fullständigt. Halva priset är det riktiga priset. Mats Odell borde ägna det som nu måtte återstå av hans karriär och eventuella kompetens att upphäva det 40-åriga monopol som han har givit ARNEx på sträckan. Ordet skandal är det enda tillämpliga.
 
Toppen