Senaste nytt

Nyheter och förändringar i British Airways Executive Club

sunkan

Medlem
Är det bara den nivån (silver eller guld) man har innan 1/3-12 som man behåller de lägre gränserna för? Mao om jag har silver så kommer fortfarande den högre gränsen gälla för guld eller klarar jag mig med 800TP?

Vet inte om jag lyckades få fram min fråga:) ?

Mvh

Christian
 

Concorde

Founding Member
Nej, det gäller endast den nivå du har 1/3. För guld skulle du alltså behöva nå 1500. Men, eftersom ditt medlemsår inte nollställs om du når silver efter 16/11, behöver du 1100 och inte 1500 innan ditt år går ut.
 

sunkan

Medlem
Tack så mycket Concorde! Det var precis det jag undrade. Då är det alltså ytterst intressant med kreativa kostnadseffektiva sätt att skrapa ihop ytterligare 400 TP innan 1/3 :)
 

Homer

Medlem
Det är inte så enkelt Homer:

I am currently not an EC member. If I sign up with a European address, then fly FCO-MAD-EZE-MAD-FCO in business in December/January, would I then become Silver and then have two more 400TP renewals?
Yes – provided you earned enough to renew ie you will have earned the 400 Tier Points by 1 March 2012

Men:

I'm euro-blue. Will have 360 points before Nov 16 and become bronze. On Nov 16 I fly FCO-HKG-MEL in CW arriving Nov 17 for 280 pts becoming euro-silver, returning Nov 22 MEL-HKG-FCO in CW for a further 280, giving me 960 pts and euro-gold? My membership year ends July 2012, so that means I retain gold until July 2013?
Yes that is correct

Officiella BA svar.

Mao. det gör inget att du blir Bronze på 300 för ditt medlemsår nollställs inte efter 17 November även om du klättrar en nivå. Ditt medlemsår fortsätter tills slutdatum eller när du prickat Gold. Så länge man prickar Silver eller Gold före 1/3 får man två år till att behålla på samma nivå.

Alltså, det är fr.om. 17 November enklare än någonsin att nå BA Gold eftersom du bara behöver 800 totalt (före 1/3) och långdistans ger mer Tier Points.

Öh
det var ju precis det jag skrev tidigare

Har du 300 eller mer TPs 16/11 får du brons direkt och kan sen fortsätta samla till silver, om du har mindre än 300TPs 16/11 samlar du först till 300 och får brons, du får behålla dessa och kan fortsätta samla till silver.

Kontot nollställs bara om du får ihop 400 innan 16/11 så om du väntar med att skrapa ihop dem till efter 16:e November så får du behålla alla poängen, och om du lyckas få ihop ytterligare 400 före 1:a Mars så har du alltså guld.
Om du är silver eller guld 1/3 2012 gäller de gamla gränserna i ytterligare 2 år.

.
 

Homer

Medlem
Fram till 16:e November

Brons – Finns inte
Silver – 400*
Guld – 800

*kontot nollställs när 400 uppnåtts, Guld kräver totalt 400+800

17:e November till 1:a Mars 2012

Brons – 300
Silver – 400
Guld – 800

Kontot nollställs INTE när brons eller silvernivå uppnåtts,
Guld kräver totalt endast 800 under denna period

Från 1:a Mars 2012 och framåt

Brons – 300
Silver – 600
Guld – 1500

Den som den 1:a Mars har silver eller guld får under ytterligare 2 år
kvalificera till den gamla nivån.
NB! Klarar man inte av att åter kvalificera för guld krävs dock 600 för att få silver
men tack vare soft landing får man ju silver i alla fall ett år

(Kontot nollställs INTE när brons eller silvernivå uppnåtts, men naturligtvis nollställs det
när medlemskapsåret slutar)
 
Last edited:

Knucket

Medlem
Klippt från ba.com. Visserligen bara en dags skillnad mot vad du skrivit ovan Homer

From 16 November, we will not reset your Tier Points when you reach a new tier.
 

Abbe

Medlem
Fram till 16:e November

Brons – Finns inte
Silver – 400*
Guld – 800

*kontot nollställs när 400 uppnåtts, Guld kräver totalt 400+800

17:e November till 1:a Mars 2012

Brons – 300
Silver – 400
Guld – 800

Kontot nollställs INTE när brons eller silvernivå uppnåtts,
Guld kräver totalt endast 800 under denna period

Från 1:a Mars 2012 och framåt

Brons – 300
Silver – 600
Guld – 1500

Den som den 1:a Mars har silver eller guld får under ytterligare 2 år
kvalificera till den gamla nivån.
NB! Klarar man inte av att åter kvalificera för guld krävs dock 600 för att få silver
men tack vare soft landing får man ju silver i alla fall ett år

(Kontot nollställs INTE när brons eller silvernivå uppnåtts, men naturligtvis nollställs det
när medlemskapsåret slutar)


Stort Tack för att du förenkla allt! Förstod inte mycket från början men nu förstår jag hur det funkar, återigen Tack!

Fick Silver i helgen dock undrar jag, har jag 2 år på mig att fixa guld efter 1 Mars ? Eller gällar detta endast de som fixat respektive STATUS efter 17 Nov ?
 
Toppen