Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

bvs

Medlem
I en intervju med Skift svarar Anko följande om Asien
Ali: Any plans for Asia anytime soon?

Van der Werff: Asia is really the anomaly because being so high up in northern Europe, we are far more hit by Russian AirSpace closure than anyone else in Europe is. So our one-way, elapsed time increases delta, versus overflying Russia is about two and a half hours one-way. So two and a half hours of one-way additional flying, as I was explaining because it’s not just fuel costs cost, but it’s your crew, your pilots your asset. I mean, the whole aircraft is now away from home. Your rotation is now five hours longer, so it doesn’t fit anymore. And look. When is it going to open up again? Who knows, but certainly not tomorrow. Next month? It just won’t.

Asia definitely will feature in the long-term, medium long-term plans, but we will keep the footprint and keep something open. Shanghai, at least as of this year. But to go massively back into Asia at this moment really wouldn’t make any sense.

 

mha321

Medlem
Tycker också Japan är prisvärt sett till vad man får, jämför servicen där med 0,00 i dricks med vad man får i USA om man ger 15 %..

Angående prisvärdhet och lite on-topic skulle det inte skada om SAS började flyga till Texas (igen), allt summerat tror jag det är billigaste delstaten att semestra i och inte alls tokig.

Listar de ut i förväg att du tänker dricksa så dåligt så lär du få medvetet usel service i USA ja :)

Men skämt åsido, jag håller med om att japan är prisvärt. Billigt är det inte, men det är nästan ingenstans nu. Men det är prisvärt.

Ang Texas - är du säker på att du inte bara är ute efter en repeat på den där party flighten till Austin för några år sedan? :p
 

NyfikenGrau

Medlem
Listar de ut i förväg att du tänker dricksa så dåligt så lär du få medvetet usel service i USA ja :)

Men skämt åsido, jag håller med om att japan är prisvärt. Billigt är det inte, men det är nästan ingenstans nu. Men det är prisvärt.

Ang Texas - är du säker på att du inte bara är ute efter en repeat på den där party flighten till Austin för några år sedan? :p

Haha först och främst var jag dessvärre inte med till Austin :) och att 15 % anses dåligt i USA numera är bara ännu ett tecken på helt galen dricksinflation där.
Skämt åsido och on-topic, jag tror SAS måste ersätta sina asiatiska destinationer med andra longhaul-destinationer för att inte bli irrelevant och överkört som bolag. Enbart inomeuropeiskt är prispressen och konkurrensen för stark. Anko vill behålla ett litet fotfäste i Asien enligt ovan men ryska flygförbudet kan mycket väl vara i decennier. Jag vet inte exakt vart de ska flyga men mjölka potentialen helt i Nordamerika är väl en väg att gå med tanke på att man ligger ovanligt gynnsamt till geografiskt för det.
Sedan om man får spekulera är ju Asien mer än Japan och Kina. Indien exempelvis. Delhi görbart med A321 LR även om om man måste runda Ryssland lite grann även där.
 

Robert flysas

Moderator
Varför skulle sas gå i konkurs snabbare om de öppnar Vancouver och/eller fler amerikanska städer?
Finns ju en del större hubbar för United/Air Canada som skulle kunna vara intressanta.
Precis. Linjer som många saknar är just Vancouver
Samt Seattle. Eller en av dom då de ligger så nära. Texas likaså, eftersom SAS flyger mest till kusterna skulle en linje till mitten av USA bli riktigt populär. Dallas, Huston eller Denver
 

KevS

Medlem
Precis. Linjer som många saknar är just Vancouver
Samt Seattle. Eller en av dom då de ligger så nära. Texas likaså, eftersom SAS flyger mest till kusterna skulle en linje till mitten av USA bli riktigt populär. Dallas, Huston eller Denver
Denver och Huston flyger jag till ofta. Mycket connections också.
 

mha321

Medlem
Precis. Linjer som många saknar är just Vancouver
Samt Seattle. Eller en av dom då de ligger så nära. Texas likaså, eftersom SAS flyger mest till kusterna skulle en linje till mitten av USA bli riktigt populär. Dallas, Huston eller Denver

Seattle är ju en klassisk sas destination.

Houston har ju en bra täckning med United till syd och central amerika också. Problemet är bara connection i USA med krav på immigration in transit osv. Men ändå en betydligt mer logisk destination än Dallas (American territorium).
 

Flyer722

Medlem
Varför skulle sas gå i konkurs snabbare om de öppnar Vancouver och/eller fler amerikanska städer?
Finns ju en del större hubbar för United/Air Canada som skulle kunna vara intressanta.
Lite komiskt, ser du mitt namn ? Dvs SAS så ofta det går för mig.
Ja, då bör du vara insatt i SAS ekonomiska situation där är agendan inte expandering utan nerskärning. SAS måste dra ner på kostnaderna och sätta upp en ny linje är som att skjuta sig i foten. SAS har gjort det bra hittils där man har uttnyttjat sina A321LR bra under vintersäsong (detta är en nerskärning gentemot vad som använts tidigare)
 

palmen

Moderator
Ja, då bör du vara insatt i SAS ekonomiska situation där är agendan inte expandering utan nerskärning. SAS måste dra ner på kostnaderna och sätta upp en ny linje är som att skjuta sig i foten. SAS har gjort det bra hittils där man har uttnyttjat sina A321LR bra under vintersäsong (detta är en nerskärning gentemot vad som använts tidigare)
Jag skulle nog säga att det är effektivisering som är det primära (inte nedskärning). Flyger man för stora plan så effektiviserar man det med mindre plan så kostnaden blir lägre. Sen kommer självklart vissa icke ekonomiska linjer att försvinna vilket blir en nedskärning.

Jag kan dock hålla med om att fokus just nu inte är att expandera, utan att överleva. Men skulle en situation uppstå där man kan nyttja befintlig flotta bättre så är det inte fel att expandera med det. SAS har ju tex valt att just expandera till JFK nu under C11, samt expandera på EWR med linjer från AAL/GOT.

Man brukar ju säga att man inte kan bromsa sig ur en uppförsbacke. För sas del är det en svår balansgång på vad man ska satsa på som både kortsiktigt och långsiktigt skulle ge bra intäkter.

Skulle det tex erbjudas ett lukrativt frakt-kontrakt från stad X i USA och sas kan vinna detta och öppna en ny destination tack vare det med hjälp av vinsten av kontraktet så är det klart de måste satsa om det finns plan tillgängliga för det.
 
Toppen